De același autor
Preferinta pentru amplificarea conflictului institutional, iar nu pentru rezolvarea lui in cadrul parlamentarismului, afisata de toti actorii politici, indica nu doar limitele sistemului politic actual, ci si nevoia unei reforme urgente.
Din seara zilei de 20 aprilie 2007 Traian Basescu a redevenit un politician obisnuit. Si nu pentru ca a fost invins de adversari, ci de sine insusi. Intoxicarea privind interzicerea candidaturii sale la alegerile prezidentiale anticipate a reusit, facandu-l pe Basescu, presedintele-luptator, sa devina un tactician de duzina. Daca pe termen scurt decizia sa de a reveni asupra demisiei poate parea rezonabila, chiar acceptabila, cum o dovedesc deja unele sondaje de opinie, in schimb pe termen mediu sau lung ea se va dovedi dezastruoasa, caci face proba inconsecventei sale si il asaza pe acelasi nivel cu cei pe care ii combatea. Dupa acest moment, lupta politica se relanseaza, iar finalul ramane deschis.
Intuind profilul psihologic al presedintelui si inabilitatea consilierilor sai, adversarii lui Basescu au reusit sa realizeze una dintre cele mai mari intoxicari din istoria postdecembrista, ducand politica intunecata pe culmile sale. Declaratii strecurate spre jurnalisti proprezidentiali sau articole, unele apartinand chiar unor reprezentanti ai organizatiilor civice, au sugerat ca presedintele suspendat, odata ce isi va fi dat demisia, nu va mai putea candida la propria-i succesiune. Sa fi crezut oare acestia ca orice este posibil in Romania? Comparatia cu Lituania a fost cel mai bun alibi. Dar situatia presedintelui Ronaldas Paksas, pus sub acuzare in aprilie 2004, era cu totul alta. Pe de o parte, Curtea Constitutionala lituaniana retinuse trei acuze impotriva presedintelui (violarea Constitutiei prin acordarea ilegala a cetateniei lituaniene lui Iuri Borisov, om de afaceri rus si finantator al lui Paksas, distribuirea de informatii secrete catre acelasi si interventia pentru atribuirea preferentiala a unor contracte privind administrarea autostrazilor), ceea ce nu a fost cazul in Romania; pe de alta parte, presedintele roman nu a fost pus sub acuzare, procedura prevazuta de articolul 96 din Constitutie, ci a fost suspendat conform articolului 95. In aceste conditii, a sustine ca un act politic, asa cum a fost prezentata suspendarea presedintelui chiar de Avizul consultativ al Curtii Constitutionale, poate genera un cadru juridic care sa aduca atingere unor drepturi si libertati cetatenesti dovedeste precaritatea spatiului public romanesc.
Oricum, pana acum Paksas a fost singurul presedinte european pus sub acuzare, iar la momentul actiunii, pe 6 aprilie 2004, Lituania nu era inca membra a UE, ci urma sa devina trei saptamani mai tarziu. Finalul afacerii lituaniene ramane inca deschis, caci dupa interzicerea candidaturii in urma sentintei Curtii Constitutionale lituaniene, din 23 mai 2004, Paksas a fost judecat pentru distribuirea de informatii clasificate, condamnat la prima instanta si achitat prin sentinta definitiva la Curtea Suprema, in decembrie 2005. Insa, ca urmare a deciziei din mai 2004, orice candidatura a sa la presedintia Lituaniei este pentru moment blocata legislativ.
Ideea ca unui cetatean al Romaniei, oricare ar fi acesta, i s-ar fi putut interzice sa candideze la presedintie fara sa existe o sentinta judecatoreasca definitiva sau invocand "desfasurarea instructiei penale", prevazuta la articolul 53 din Constitutie, da seama despre arbitrariul care domneste in Romania. Nu punerea in aplicare, ci simpla colportare a zvonului este suficienta pentru a dovedi nu doar ca reforma justitiei nu s-a terminat, ci ca progrese, atatea cate au fost, s-au datorat conjuncturii, iar nu unei strategii bazate pe un larg consens politic.
Suspendarea presedintelui ales si inlocuirea sa, chiar pentru un scurt mandat interimar, cu un fost nomenclaturist marunt de la Comitetul de Stat al Planificarii, precum Nicolae Vacaroiu, iar nu cu un lituanian care a trait o jumatate de secol in Statele Unite, ca Valdas Adamkus, supranumit la Vilnius si "Mister Occident", da seama despre diferenta dintre cele doua tari. De fapt, chiar si la o analiza superficiala, votul de suspendare nu a reprezentat, cum au psalmodiat unii, nici vreo incununare a democratiei, nici aplicarea principiului separatiei puterilor in stat, ci a consemnat esecul politicii postcomuniste. Vocatia consensualista a parlamentului a fost estompata, iar viziunea majoritarista si conflictuala, pe care pana de curand o sustinea doar Traian Basescu, a devenit un loc comun. Lasat la voia partidelor politice, parlamentul a devenit, dintr-o institutie a consensului, o victima a ambitiilor politice lipsite de orice suport doctrinar. Nici programele sau politicile publice, nici ideologiile sau valorile nu au jucat vreun rol in aceasta afacere. Extremistii si socialistii isi zambeau complice in fata camerelor de luat vederi, intr-un fel de armonie doctrinara, iar udemeristii nu par sa aiba remuscari ca au votat suspendarea unui presedinte care provine dintr-un acelasi partid european, ca si ei, si ca s-au aflat pe aceeasi pozitie cu PRM. Preferinta pentru amplificarea conflictului institutional, iar nu pentru rezolvarea lui in cadrul parlamentarismului, afisata de toti actorii politici, indica nu doar limitele sistemului politic actual, ci si nevoia unei reforme urgente.