De același autor
Modificarea legislaţiei care patrona achiziţiile publice a stârnit emoţii în rândul opiniei publice, i-a înfuriat pe jurnalişti şi i-a speriat pe contribuabili.
Criticii relaxării pragurilor, dincolo de care este obligatorie organizarea unor licitaţii publice pentru achiziţia de mărfuri şi servicii, văd în noua lege un impuls dat furtului fără bariere. Argumentele celor care justifică oportunitatea relaxării sunt şi ele interesante, deoarece ţin de logica economică, potrivit căreia vechiul sistem era o frână în calea unor fleacuri, în schimb nu putea opri aranjamentele bine ticluite de atribuire a contractelor grase. Trebuie remarcat însă că România avea cea mai restrictivă legislaţie dintre toate statele Uniunii Europene în chestiunea achiziţiilor publice şi, cu toate acestea, parfumul de corupţie al afacerilor statului era ameţitor.
Uşi fără lacăt
Acest salt spectaculos al pragurilor, care lasă spaţiu unor cheltuieli publice fără bătaia de cap şi fără birocraţia licitaţiilor, rămâne sub nivelul european. Dar asta nu înseamnă că vreun ban public se poate cheltui în Europa, aşa, după bunul plac al unui director de protocol din vreun minister sau al unui primar de comună. Toate cheltuielile sunt efectuate sub imperiul transparenţei, deci al corectitudinii faţă de contribuabili, care trebuie să ştie cum şi în ce scop se cheltuie banul public, pe care ei l-au transferat statului sub forma taxelor şi impozitelor. Toate cheltuielile sunt anticipate şi presupun publicitate, aşa încât eventualele firme interesate să furnizeze mărfuri şi servicii să ştie din timp care va fi cererea din spaţiul public. La noi, bănuiala de coruţie, sentimentul că asupra banului public se va năpusti o haită de firme atent selectate, că nu există mecanisme de blocare a jafului ridică mari semne de întrebare privind oportunitatea unei legislaţii mai relaxate. E ca şi când ai ştampila furtul la drumul mare.
„Pentru o lume normală, pragurile care existau la noi erau exagerat de mici. Este antieconomic să ai restricţii mărunte, nu ştiu însă dacă în România este bine să relaxăm condiţiile. Poate că era mai bine să ai un lacăt la uşă, nu că te-ar păzi de hoţi, ci pentru că ştii că hoţul caută mai întâi o poartă deschisă. Or, noi am cam deschis poarta prematur. Totuşi, nici restricţiile anterioare nu reuşeau să blocheze abuzurile, iar controlul era ineficient. Se construiau caiete de sarcini aberante, cu destinaţie precisă“, spune analistul economic Aurelian Dochia.
Salt la achiziţii |
---|
Noua reglementare a dublat pragul valoric în limita căruia instituţiile publice pot încheia contracte prin achiziţie directă, fără licitaţie pentru cumpărarea de produse şi servicii, unde acesta a urcat de la 15.000 până la 30.000 de euro. Totodată, angajarea de lucrări fără licitaţie se poate acum face doar sub limita de 100.000 de euro, faţă de rigidul prag de 30.000 de euro. |
Tragem perdeaua
Marea problemă a României nu este această relaxare a condiţiilor, care ţine de logica economică a mişcării banului, ci aşezarea afacerilor statului pe un fond de transparenţă, onestitate şi corectitudine. Administraţia publică şi cea locală ar trebui să aibă proceduri care să împiedice dirijarea banului public către anumiţi abonaţi, care, în multe cazuri, nu sunt altceva decât prieteni, neamuri sau sponsori ai puternicilor zilei. Probabil aşezarea unei legislaţii care să scotocească în averile celor care stau la diversele butoane ale afacerilor statului, aşa încât să justifice flotila de maşini, vila de vacanţă şi căsoiul „moştenit“ de la cine ştie ce mătuşi care au murit în sărăcie lucie, ar mai uşura apăsarea acestei sufocante corupţii pe care simţim că o lege mai permisivă o face să joace tontoroiul pe minţile şi cu banii noştri.
O vreme va domni haosul în sistemul de achiziţii, se tem experţii. Mai mult, unii analişti văd în noile reglementări o intenţie ascunsă de a colecta bani de la oamenii de afaceri în scopul susţinerii cheltuielilor ocazionate de alegerile anului viitor.
Problema e la noi: corupţia
„Deocamdată, avem o lege cu care va trebui să învăţăm să trăim. Nu e nimic antieuropean în ea. Problema e la noi: corupţia“, spune Dochia.
Poate că o soluţie elegantă, eficientă şi care ar fi veştejit corupţia ar fi fost adoptarea modelului irlandez, care a strâns toate cumpărăturile statului într-o singură prăvălie, eliminând risipirea favorurilor în mii de mâini, spune Cristian Pârvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR). „Ştim, din observaţiile trecutului apropiat, că la Brăila hârtia de scris e de zece ori mai scumpă ca la Bucureşti. Şi atunci credem că ar fi mai bine ca toate cheltuielile administraţiei publice să fie derulate printr-o singură entitate care să se ocupe de achiziţii publice“, spune Pârvan. De exemplu, adaugă oficialul AOAR, nu ştim care este dimensiunea parcului de maşini al ministerelor. „Ar trebui să ştim, să cunoaştem exact necesarul de carburanţi şi să cumpărăm pentru toată lumea, organizat, cu licitaţie, transparent, aşa cum scrie la carte“, a explicat Pârvan.
Probabil cea mai mare îngrijorare nu o produce ridicarea pragului de achiziţii libere, ci eliminarea filtrelor de control ale procedurilor de achiziţii publice pentru companiile cu capital de stat şi regiile autonome. Aici e o bâlbâială în toată regula. Unele companii au autoritate contractantă şi vor rezolva chestiunea achiziţiilor pe baza unor norme interne, altele depind de ministerul tutelar, care respectă procedurile licitaţiilor.
Confuzia este şi mai mare dacă ne gândim că anul trecut, în toamnă, primul Cabinet condus de premierul Victor Ponta a adoptat o ordonanţă de urgenţă care obliga toate regiile şi companiile unde statul este acţionar majoritar să organizeze proceduri de achiziţie publică pentru cumpărături de mărfuri sau pentru prestările de servicii de care aveau nevoie. Această ordonanţă, nr. 77 din 27 noiembrie 2012, care modifica OUG 34/2006 privind achiziţiile publice, este aruncată la coş şi este considerată de politicienii din arcul puterii „o greşeală“.
O miză de 17 miliarde de euro |
---|
Potrivit unei analize a Institutului de Politici Publice, miza aceste relaxări este uriaşă, vorbim de cheltuieli în valoare totală de aproximativ 17 miliarde de euro, cât a fost volumul achiziţiilor publice din România în 2012. O piaţă imensă, care riscă să cadă în ghearele politicienilor zilei. |
Cheia pierdută: managementul privat
Într-o economie de piaţă, companiile mari unde statul este acţionar au propriile reguli de transparenţă, de achiziţii. Care ţin de condiţiile de piaţă şi de obiectivele de profit. Acolo unde profitul este rege nu-ţi pui problema că un director executiv va semna cumpărarea unor transformatoare vechi, casate şi de nefolosit, doar pentru că sunt vopsite de mânuţa unui politican influent. Această relaxare este firească într-o conjunctură mai vastă, în care companiile statului aveau un management privat, profesionist şi eficient, iar companiile erau, la rândul lor, listate la Bursa de Valori. Înseşi reglementările pieţei de capital impun informarea tuturor acţionarilor asupra evenimentelor importante, inclusiv asupra cheltuielilor. Cine a participat la o şedinţă a acţionarilor unei companii ştie că orice acţionar poate cere socoteală directorilor în chestiunile neclare. Se exercită astfel un control, se impun acolo reguli precise de transparenţă. Problema e tot în mâinile politicienilor, însă. „Proiectul managementului privat e o glumă, şi acum ne dăm seama cât era de important. Era rolul acestuia să ia deciziile de achiziţii, transparent şi eficient pentru companie“, spune Dochia. „Dacă am avea un management privat în care să nu-şi bage coada politicienii, iar firma să lucreze în condiţiile corporative, atunci evident că orice achiziţie ar fi bine justificată şi s-ar publica de 100 de ori. Ar exista norme, proceduri interne clare. La noi e însă primejdios, deoarece îşi bagă nasul prea multă lume în companiile statului“, spune Pârvan.
Administraţia viciată
În ce priveşte slăbirea controlului exercitat de autorităţile care supervizau achiziţiile publice, ca efect al noilor reglementări, analiştii susţin că nu are o influenţă prea mare.
Agenţia Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP), instituţie în subordinea guvernului, nu a avut mari performanţe coercitive, a observat Pârvan. „În 2009, ANRMAP a publicat ultimul raport interesant, în care făcea observaţii pertinente. Totuşi, chiar şi atunci arăta că a verificat 143 de contracte ale companiei de drumuri CNADR la care sesizase efectuarea unei publicităţi minimale. Vorbim deci de sume foarte mari angajate, discret, fără publicitate. Iar sancţiunea pentru lotul ăsta masiv de contracte despre a căror valoare nu ni se spune nimic a fost un banal avertisment. Poţi face legile cele mai severe, administraţia însăşi e viciată de alte tipuri de influenţe“, spune Pârvan.