De același autor
Prin privatizarea suspectă a CFR Marfă, pierderea imediată a statului este de cel puţin un sfert de miliard de euro.
Ce spectacol, această „privatizare“ a CFR Marfă! Un eşec în plan economic, consolidat printr-un scenariu bine pus la punct, pigmentat cu şmecherii de duzină, inclusiv cu schimbarea condiţiilor în timpul jocului. Un dezastru în plan moral, deoarece are parfum de corupţie.
Probabil cea mai gravă pierdere este prăbuşirea valorii de piaţă a CFR Marfă, care s-a năruit de la cel puţin un miliard de euro, cât o estima fostul ministru liberal Ludovic Orban în decembrie 2007, până la 396 de milioane de euro. Vânzarea pachetului majoritar de 51% din acţiunile CFR Marfă pentru 202 milioane de euro dă companiei o valoare „de piaţă“ de 396 de milioane de euro. Statul a cedat controlul CFR Marfă pentru o sumă pe care compania o rula în zece luni de activitate! Desigur, cheltuia ceva mai mult, însă un management profesionist ar fi reuşit, teoretic, să taie nodul gordian al risipei sistematice. Atenţie însă, pe vremea când Orban socotea miliardul, CFR Marfă avea, deja, în cârcă, datorii către bugetele statului. Ziarul Financiar consemna, în acel moment, că reprezentanţi ai companiei concurente Servtrans evaluau CFR Marfă la circa 2 miliarde de euro.
Prin această privatizare suspectă, pierderea imediată a statului este de cel puţin un sfert de miliard de euro. Pe termen lung, se pierd investiţii, locuri de muncă şi perspectiva de a mări salariile ceferiştilor la un nivel european. Dacă autorităţile insistă totuşi să dăruiască averea CFR Marfă grupului controlat de Gruia Stoica şi Vasile Didilă, atunci riscăm să plătim, noi, contribuabilii, penalizările pe care le va decide Comisia Europeană, deoarece tranzacţia creează o poziţie dominantă de piaţă.
Cei de la GFR sunt specialişti în preluarea, prin piaţa de capital, a controlului absolut al unor companii, cum ar fi Remar. Oricum, GFR nu a preluat doar prin bursă firme din domeniul feroviar. Grupul şi-a înghiţit un competitor, Servtrans Invest, al treilea operator de transport feroviar din România, cu o cotă de piaţă de 8%, care se zbătea în insolvenţă. Casa de avocatură care gestiona insolvenţa Servtrans era Euro Insol, aceeaşi care se ocupă, încă, de colosul energetic Hidroelectrica. Cam îngustă aleea afacerilor...
În esenţă, asistăm la crearea imaginii unui oligarh autohton, care-şi clădeşte imperiul cu ajutorul (banilor) statului. La rândul lui, Gruia Stoica nu a jucat corect: a folosit o garanţie dată de banca statului pentru susţinerea afacerilor de comerţ exterior, Eximbank, pentru a participa la o licitaţie transfrontalieră, în Bulgaria. Deşi exhibă ambiţii mari, de jucător regional, grupul lui Gruia Stoica nu a fost plasat printre favoriţi nici în Ungaria, unde nu a contat, nici în Bulgaria, unde privatizarea s-a amânat. Probabil că acest scenariu de participare la privatizări de peste mări şi ţări a fost singurul în măsură să obţină susţinere financiară, deoarece băncile nu finanţează o afacere care va fi spulberată de Comisia Europeană, deoarece sfidează regulile competiţiei. De altfel, Stoica ştie regula jocului: când a preluat Servtrans a anunţat, corect, Consiliul Concurenţei, deoarece grupul său, Grampet, controla 30% din piaţă, iar firma înghiţită încă 8%. Ce-l mână acum în luptă? Dacă va pierde la masa verde europeană controlul dobândit formal asupra CFR Marfă, probabil va cere despăgubiri, care, desigur, nu vor fi mici şi pe care chiar le va merita.
Dar nu Gruia Stoica este vinovat pentru că vrea să-şi clădească un imperiu feroviar. E dreptul lui, e om de afaceri. Relu Fenechiu este însă un ministru stânjenitor pentru economia românească, deoarece maniera haotică în care a gestionat ministerul, cu aiureala alegerii managerilor privaţi, intimidarea lor şi alungarea lor imediată, cu privatizarea contorsionată a CFR Marfă, poate strica imaginea Guvernului României pentru încă o decadă. Ne permitem? Fenechiu a lansat o ofertă brutal subevaluată a CFR Marfă, a sfidat regulile comerciale, pe care le invoca în cazul dosarului său penal, a şters datoriile în miezul competiţiei, când de păsuire nu mai puteau beneficia decât doi competitori, şi a ignorat legile europene antitrust. Era limpede că trecerea CFR Marfă în mâinile Grup Feroviar Român va crea un monopol de piaţă.
„Spun ce trebuie să spun şi fac ce trebuie să fac!“ Declaraţia de obedienţă este motto-ul blogului personal al lui Relu Fenechiu, acest zoon politicon imperturbabil. El explica afacerea cu transformatoarele vechi, vopsite şi vândute apoi către Electrica Moldova, pentru care a fost investigat de DNA, astfel: „Eu sunt om de afaceri... La momentul respectiv, structura energetică era construită numai cu produse ruseşti sau construite la Electroputere Craiova, iar când se strica ceva, trebuia să înlocuiască tot cu lucruri vechi, deoarece la noi nu existau“. Apropo: de unde şi la ce preţ a cumpărat Relu Fenechiu celebrele transformatoare care zac în depozitele Electrica?
Până şi în Nigeria, ţara corupţiei absolute, un ministru doar bănuit de interese în jurul unei privatizări şi-a dat demisia. În vara anului trecut, Barth Nnaji a abandonat portofoliul de ministru al Energiei după ce s-a zvonit că ar fi existat legături între el şi o companie interesată de privatizarea centralei electrice. Ei, Barth Nnaji ăsta este un profesor universitar care a predat la University of Massachusetts în Statele Unite, cu studii postdoctorale în domeniul inteligenţei artificiale şi al roboticii la Massachusetts Institute of Technology (MIT), şcoala cu genii. Relu al nostru este politician. Sau om de afaceri?