De același autor
Există primejdia de a ceda controlul CFR Marfă unei companii care se va folosi tot de banii statului pentru eventuale investiţii în tehnologii sau în modernizare.
Drumul spre privatizare al CFR Marfă continuă, în ciuda scandalurilor, neregulilor şi a realităţii că niciun competitor puternic, cu bani şi experienţă nu este interesat de oferta Ministerului Transporturilor. Un adevărat spectacol, în ciuda unei perdele groase de ceaţă aşezate peste detaliile economice ale afacerii.
În primul rând, marele mister este CFR Marfă însuşi. Ce capital are, azi, CFR Marfă, în urma transformării unei mari părţi a datoriilor sale către stat în acţiuni? Textul actului legislativ de urgenţă discutat şi, se pare, aprobat în guvern nu este public. Evident, lipsesc informaţii despre argumentarea necesităţii acestei ordonanţe de urgenţă.
În momentul în care s-a dat sfoară în lume despre declanşarea operaţiunilor de vânzare a transportatorului public de mărfuri pe calea ferată, companiile interesate ştiau aşa: că afacerea stă pe un capital social micuţ, de 263,95 milioane de lei (59,2 milioane de euro), cocoşat de o datorie enormă, de opt ori mai mare decât valoarea capitalului său, în mare parte compusă din obligaţii neachitate faţă de diferitele bugete ale statului. Vestea bună, dacă se poate numi astfel incapacitatea gestionarilor CFR Marfă de a-şi încasa banii la timp, e că, la rândul ei, compania trebuia să primească, probabil, de la beneficiari 247 milioane de lei (55 milioane de euro), sumă aproape egală cu valoarea capitalului său. În plus, compania avea active, trenuri, terenuri depozite, utilaje, materiale, şuruburi, în fine, nu ştim exact ce, în valoare de aproape un miliard de lei (911,46 milioane de lei), adică vreo 204 milioane de euro. Afacerile de anul trecut i-au adus companiei statului venituri de aproximativ 235 milioane de euro, însă pentru asta a cheltuit 326 milioane de euro, deci a sfârşit prin a afişa, conform tradiţiei, o pierdere de 90 de milioane de euro. Acestea sunt datele financiare pe care le-a contemplat orice companie interesată de vreo preluare a pachetului majoritar, de 51% din acţiunile CFR Marfă.
Acum teritoriul acesta al cifrelor arată altfel, după anunţata ştergere a unei hălci de 1,5 miliarde de lei din datoria sa faţă de stat. Desigur corect, şi poate chiar legal, era ca operaţiunea de ştergere a datoriilor şi de majorare a capitalului social să se fi făcut înainte de declanşarea procedurilor de privatizare. Nu era nevoie de un eşec pentru a înţelege că nu poţi să vinzi o pierdere catastrofală, un caz disperat. Puţine bănci ar fi dispuse să-ţi finanţeze aşa o achiziţie. Fără niciun dubiu, această schimbare cu 180 de grade a situaţiei financiare a CFR Marfă impunea şi impune reluarea procedurilor de privatizare, nu continuarea cu ceata firavă de firme interesate de ceea ce era o afacere păguboasă.
Bulgarii, deşi au avut mai multe oferte şi tatonări din partea unor companii europene mari, au amânat pentru a treia oară privatizarea transportatorului lor de mărfuri pe calea ferată BDZ Tovarni Prevozi (BDZ Cargo). N-au simţit nevoia să relaxeze condiţiile. Vorbind de Bulgaria, iată că un peţitor al CFR Marfă, Grupul Feroviar Român, s-ar afla pe lista candidaţilor pentru preluarea BDZ Cargo. În acest scop, GFR a cerut şi a primit o linie de credit de 54 de milioane de euro de la Eximbank, pentru a participa şi la preluarea companiilor de căi ferate din Croaţia. Iată însă că GFR a folosit 35 de milioane de euro din linia de credit deschisă la banca de garantare a statului, Eximbank, pentru a-şi depune garanţia cerută de statul român. Deci statul vinde şi statul garantează. Ulterior, preşedintele Eximbank, Traian Halalai, a declarat, inocent, că banca statului „nu ar garanta sau finanţa cumpărarea unei companii de stat pentru că nu ar fi fair, nu pentru că aceasta ar ţine de cadrul legal“. Cu alte cuvinte, e imoral, însă e legal. Poate nu e chiar legal, deoarece orice bancă din lume, când dă un credit sau când garantează ceva, o face în urma unor documentaţii stufoase şi pentru o afacere clară, bine definită, banca nu poate să-şi mişte banii fără să-i pese unde se consumă ei, când şi cum vor fi înapoiaţi.
Nici acest scandal nu a reuşit să deraieze trenul privatizării CFR Marfă. În cursă au rămas doi, aparent, competitori, după ce „iepuraşul american“, OmniTRAX, a ieşit din competiţie: Grup Feroviar Român şi consorţiul format de Transferoviar Grup împreună cu fondul austriac Donau Finanz.
GFR este controlată de noul „patron“ al clubului de fotbal Rapid, Gruia Stoica, şi de Vasile Didilă. GFR şi-a înfăşurat afacerile, aşa, ca şarpele boa, pe scheletul CFR Marfă, împreună cu care a şi încropit o firmă cu un nume vesel - Rolling Stock, ce aminteşte de o formaţie celebră de rock, făurită, chipurile, pentru a repara locomotivele colosului de stat. Iniţial negustor de fier vechi, Gruia Stoica a intrat în reflectoarele presei atât datorită averii sale de aproape jumătate de miliard de euro, cât şi din cauza unor scandaluri legate de afaceri controversate cu CFR Marfă. Împreună cu partenerul şi consăteanul său, Vasile Didilă, el a reuşit să facă afaceri profitabile cu statul. Un exemplu larg comentat în presă a fost contractul de 200 de milioane de lei (50 milioane de euro) semnat cu o altă companie a statului, Conpet SA, prin care GFR transporta petrol pe calea ferată, afacere pe care i-o suflase CFR Marfă.
Dar, până la urmă, nu scandalurile contează. În definitiv, un ministru controversat şi bănuit de afaceri încâlcite nu putea câştiga încrederea coloşilor Deutsche Bahn sau Rail Cargo. Ceea ce contează însă este primejdia de a ceda controlul CFR Marfă unei companii care se va folosi tot de banii statului pentru eventuale investiţii în tehnologii sau în modernizare. Dacă de strategia privatizării s-ar fi ocupat managerii privaţi, lucrurile astea n-ar fi arătat aşa de haotic. În Polonia, de pildă, statul şi-a anunţat intenţia să privatizeze divizia de transporturi feroviare de mărfuri, PKP Cargo, iar de pregătirea acestei operaţiuni se ocupă managerii. Preşedintele executiv, Łukasz Boroń, bancher de investiţii, e specializat în fuziuni şi achiziţii, evaluări şi restructurări. Au desemnat şi un manager care se va ocupa punctual de privatizare, Adam Purwin, alt bancher cu experienţă în fuziuni şi achiziţii. La noi de privatizare se ocupă funcţionarii Ministerului Transporturilor. De aici, haosul.