De același autor
O noapte, aproape 300 de morți, peste 1.400 de răniți și aproximativ 6.000 de arestați din rândurile militarilor și ale reprezentanților justiției - așa ar putea fi rezumată, sec, lovitura militară eșuată din Turcia, din 15 iulie. Este noaptea în care președintele Erdoğan a promis că va îndepărta toți „virușii“ din instituțiile de stat, dar și momentul în care își consolidează regimul autoritar și acutizează polarizarea din rândul societății turce. Destabilizarea Turciei este cu atât mai îngrijorătoare, cu cât acest stat are un rol crucial în criza imigranților, este un partener-cheie al NATO în regiune și actor important în lupta împotriva ISIS.
Armata, care a jucat un rol important în viața Turciei încă de la înființarea republicii, fiind garantul secularității statului, a început, după venirea la putere a lui Erdoğan, să fie îndepărtată, sub umbrela respectării criteriilor de aderare la UE. Însă intervențiile armatei de-a lungul istoriei moderne a Turciei trebuie înțelese în logica sancționării derapajelor de la principiile kemaliste și a încercării unor lideri politici de a se abate de la ele. Mai cu seamă că, în ultimii trei ani, de la protestele din Parcul Gezi și până la lovitura de stat eșuată din iulie 2016, dorința lui Erdoğan de a concentra puterea doar în mâinile sale, fără a întâmpina rezistență, s-a făcut tot mai simțită. În această cheie ar putea fi interpretată încercarea puciștilor de a opri aceste derapaje.
Vina a căzut pe susținătorii lui Fethullah Güllen, cleric și inițiatorul mișcării Hizmet, fost aliat al lui Erdoğan, care de la sfârșitul anilor ‘90 se află în exil în SUA. Ruptura definitivă între Erdoğan și Güllen a venit în 2013, când acuzații de corupție, devoalate de către un procuror simpatizant al mișcării Güllen, au atins mai mulți oameni din cercul apropiat al lui Erdoğan, dar și membri ai familiei sale.
Că este sau nu Güllen în spatele acestei tentative de lovitură de stat (lucru neasumat de imamul stabilit în SUA), acesta reprezintă motivul perfect pentru ca președintele turc să curețe armata și justiția de toți cei care se opun politicilor sale. Erdoğan pare intransigent. Nicio împotrivire nu poate trece nesancționată. De altfel, nu doar cu simpatizanții lui Güllen a procedat astfel președintele Erdoğan, ci chiar cu oameni considerați odinioară apropiați ai săi. Ahmet Davutoğlu, universitar, artizan al doctrinei „zero probleme cu vecinii“, fost premier în momentul în care Erdoğan a devenit președinte, a fost forțat să plece din fruntea guvernului, printre motive fiind și ezitarea în a-l susține pe deplin pe șeful statului în încercarea de a impune un sistem prezidențial. Înlocuirea sa cu un personaj mai puțin proeminent a fost încă un pas pentru ca Erdoğan să centralizeze controlul puterii în mâinile sale.
Occidentul a reacționat rapid, subliniind necesitatea respectării alegerilor constituționale și a schimbărilor fără violență, care respectă statul de drept și realitatea rezultată în urma scrutinelor democratice. Respectarea drepturilor omului ar trebui să fie o șosea cu două sensuri în care nu doar cei care sunt la putere prin alegeri libere trebuie respectați, ci și cei care au încercat să conteste ordinea constituțională (imaginile cu militari reținuți provizoriu, ținuți în condiții umilitoare, bătuți sau uciși au inundat Internetul).
La începutul acestei săptămâni, Înaltul Reprezentant pentru Politică Externă, Federica Mogherini, i-a cerut Turciei să respecte ordinea constituțională. „Noi am fost primii, în acea noapte tragică, care am spus că instituțiile legitime trebuie să fie protejate (...) Astăzi suntem cei care spunem că statul de drept trebuie protejat în această țară. Nu există nicio scuză pentru orice pas care duce țara pe un altfel de drum“, a spus șefa diplomației europene. În plus, perspectivele reintroducerii pedepsei cu moartea, abolită de Turcia pentru a respecta criteriile de aderare la UE, ar putea pune capăt fragilului parcurs european al Ankarei. La rândul său, John Kerry a atras atenția guvernului turc să respecte principiile democratice, căci SUA „susțin aducerea autorilor loviturii de stat în fața justiției, dar avertizează împotriva oricărei soluții care merge dincolo de acest lucru“. De asemenea, Kerry a precizat că Turcia trebuie să aducă dovezi în sprijinul acuzațiilor potrivit cărora Güllen ar fi implicat în lovitura de stat, dar trage și un semnal puternic de alarmă legat de statutul de membru al Turciei în NATO, care „are cerințe clare legate de respectarea democrației și va măsura într-adevăr foarte atent ceea ce se întâmplă“, a spus Kerry. Atitudinea prudentă a cancelariilor europene ar putea avea ca motivație și teama de un nou val de refugiați, dar, pe de altă parte, și imposibilitatea de a-i mai trimite pe cei care au ajuns în UE înapoi în Turcia, așa cum o făceau până acum, pentru că este o „țară sigură“ pentru refugiați.
Consecințele vor putea fi însă văzute abia peste câteva săptămâni, atunci când „curățenia“ propusă de Erdoğan se va încheia, iar armata și justiția își vor număra soldații rămași pe baricade.