Lupta impotriva justitiei si obsesia izolarii

Dan Tapalaga 24.09.2008

De același autor

Guvernul Tariceanu supravietuieste de aproape patru ani, dar din 2004 pana astazi liberalii au rasturnat paradigma europeana. Tentativele esuate de a prelua controlul asupra justitiei si derapajele economice le-au schimbat liberalilor in mod radical, dupa 2007, discursul proeuropean. Astazi, Bruxellesul le este adversar, nu partener. Au transformat gradual Comisia Europeana dintr-un reper democratic si motor al reformei intr-un veritabil inamic, incapabil sa inteleaga problemele Romaniei. Unde trebuie cautate, insa, cauzele metamorfozei? Ce le-a schimbat liberalilor discursul proeuropean? De ce au intors foaia? E un razboi conjuctural sau optiune fundamentala?

 

Transformarea s-a produs lent, iar momentul declan­sa­tor s-a petrecut chiar in biroul premierului. In iunie 2005, Calin Popescu Tariceanu o convocase pe Monica Ma­covei la Palatul Victoria. In biroul sau astepta omul de afaceri Dinu Patriciu, cercetat penal in dosarul Rom­pe­trol si trecut deja prin experienta unui arest preventiv. Ul­te­rior, s-a aflat ca, in ziua in care Patriciu fusese retinut de procurori (27-28 mai 2005), premierul Tariceanu ii te­le­fonase procurorului general de atunci, Ilie Botos, pen­tru a-i solicita informatii despre dosarul amicului sau.

In ianuarie 2007, tot in legatura cu Dinu Patriciu, pre­sa aflase ca premierul Tariceanu i-a trimis presedintelui un biletel cu urmatoarea rugaminte: "Draga Traiane,1. Iti trimit alaturat un document redactat de Petromidia in legatura cu cercetarile care au loc. 2. Daca ai oca­zia sa vorbesti la Parchet despre subiect?".

Era prima tentativa de interventie la varf in treburile jus­titiei, consumata in trei acte. Tariceanu trimisese bile­tul la Cotroceni in primavara lui 2005. Au urmat telefonul dat procurorului general in seara arestarii lui Patriciu si con­vocarea din iunie cu fostul ministru al Justitiei Monica Ma­covei.

In aceste momente, aproape uitate astazi, isi au ori­gi­nea modificarile ulterioare de comportament si de dis­curs ale liberalilor. Aici, in dosarul Patriciu, gasim capatul fi­rului care i-a tras pe liberali in labirintul luptei impotriva pro­curorilor. Telefoanele, biletelele, intalnirile de taina fu­se­sera tot atatea atentate la independenta justitiei. Altfel spus, cel mai bogat om din Romania sta la originea con­flic­tului dintre liberali si justitie, dintre liberali si Traian Ba­ses­cu, dintre PNL si UE.

Dinu Patriciu insusi fusese un puternic sustinator al ama­narii aderarii Romaniei, pozitie explicata insa cu ar­gu­mente pur economice. Patriciu intruneste datele oli­gar­hi­lor autentici, avand toate cele trei caracteristici esen­tia­le: putere economica extrasa din resurse naturale, in­fluen­ta masiva asupra unor politicieni si putere media.

Privite retrospectiv, lucrurile se vad acum ceva mai clar. Pana in 2007, liberalii n-au contestat reformele Mo­ni­cai Macovei. Fara ele, Romania risca sa rateze ade­ra­rea, ceea ce putea trece drept un mare esec al guver­nu­lui Tariceanu. Toate schimbarile legislative care au facut po­sibile marile anchete DNA sunt contestate, insa, as­tazi de PNL si noii sai aliati din PSD si PC. Cele doua par­tide antireformiste au actionat pe fata, la trei zile dupa integrare, impotriva reformelor din justitie. Pe 3 ianuarie 2007, partidul lui Dan Voiculescu avea sa depuna o mo­tiu­ne simpla, votata ulterior de PSD, in care cerea demi­te­rea Monicai Macovei. Eliminarea sa din guvern s-a pro­dus patru luni mai tarziu, pe 5 aprilie 2007, cand liberalii au fortat scoaterea PD din Executiv. PNL a trecut la ac­tiu­ne dupa patru luni, timp in care s-a straduit sa pas­tre­ze aparentele.

De acum incolo agresarea continua a statului de drept devine politica oficiala, iar sfidarea UE act deliberat.

• Dupa eliminarea unui ministru independent apreciat la Bruxelles, intre altele si pentru neangajarea sa poli­ti­ca, PNL propune un membru de partid la justitie. Tudor Chiuariu fusese avocatul omului de afaceri Relu Fe­ne­chiu, liberal influent in partid. Amandoi sunt astazi cer­ce­tati de catre procurorii anticoruptie. In 8 mai 2007, la o luna dupa numirea in functie, Chiuariu solicita revocarea lui Doru Tulus din functia de sef al sectiei a II-a, ministrul in­susi fiind cercetat la acea data. Sectia procurorului Tu­lus ancheteaza majoritatea dosarelor mari - George Copos, Dan Voiculescu, Markó Béla, Tudor Chiuariu.

• Tudor Chiuariu reuseste performanta de a fi primul mi­nistru al Justitiei care contesta un raport pozitiv al Co­mi­siei Europene, solicitand in iunie 2007 eliminarea unor pasaje laudative la adresa procurorilor DNA.

• In octombrie 2007, parlamentul forteaza modificarea Co­dului Penal si a Codului de Procedura Penala, pute­ri­le procurorilor fiind drastic reduse. PSD si PC se nu­ma­ra printre initiatorii unor amendamente puternic criti­ca­te de ambasadele statelor occidentale la Bucuresti, care si-au exprimat public ingrijorarea ca noile reguli risca sa transforme Romania in raiul infractorilor. A fost nevoie de presiuni constante din partea oficialilor UE si de un lobby puternic in parlament pentru ca amendamentele sa nu intre in vigoare.

• In noiembrie 2007, guvernul pregateste unificarea Di­rectiei Nationale Anticoruptie cu Directia de Inves­ti­ga­re a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Tero­rism (DIICOT), ceea ce ar fi avut ca rezultat desfiintarea DNA. Ordonanta de urgenta fusese redactata de minis­trul Chiuariu si se aflase deja pe masa guvernului, pro­iect abandonat tot la presiunile UE.

• Ulterior, Chiuariu se lanseaza in critici la adresa Co­mi­siei Europene, acuzand-o ca ar bloca lupta anticorup­tie din cauza ca nu accepta modificari in legislatia an­ti­co­rup­tie. PNL, PSD si PC incercau, inca de atunci, sa forte­ze mo­di­fi­ca­rea legislatiei astfel incat procurorii anticorup­tie, nu­miti la propunerea Monicai Macovei, sa poata fi schim­bati.

• Noul ministru al Justitiei, Catalin Predoiu, reuseste in primele luni de mandat sa castige increderea pierduta a ofi­cialilor de la Bruxelles, unde face temporar o buna im­pre­sie. Urmeaza un nou Raport de tara pozitiv pentru DNA si un nou atac impotriva procurorilor anticoruptie. Pe 8 august 2008, Catalin Predoiu propune schimbarea lui Daniel Morar de la sefia DNA cu Monica Serbanescu, res­pinsa ulterior de CSM. In ce priveste lupta anti­co­rup­tie, Romania si-a asumat obligatia, prin asa-numitul "bench­mark nr. 3", convenit cu UE, ca va asigura "stabi­li­­tatea legala si institutionala a structurilor anticorup­tie, in special prin mentinerea procedurii de numire a procurorului general al Romaniei si a procurorului sef al Directiei Nationale Anticoruptie".

• Pe 13 august, deputatii voteaza impotriva continuarii an­chetelor in dosarele Mitrea si Nastase. Pe 16 sep­tem­brie, senatorii PSD, PNL, PC si PRM il lasa pe Traian Ba­sescu fara dreptul de a-i numi pe procurorii sefi, transfe­rand acest atribut catre Consiliul Superior al Magistra­tu­rii. Initiativa PC, sustinuta puternic de PSD si PNL, star­neste proteste din partea Comisiei Europene, care amin­tes­te ca stabilitatea legala si institutionala a structurilor an­ticoruptie reprezinta un "obiectiv de referinta".

• Urmeaza o replica neasteptat de dura din partea PNL, PSD si PC. Deputatul PC Sergiu Andon il califica drept obraznic pe Mark Gray, purtatorul de cuvant al Co­mi­siei Europene, pe motiv ca isi permite sa comenteze de­ciziile unui parlament national. Acuzatiile sale sunt pre­luate intr-o scrisoare trimisa de presedintii celor doua Ca­mere, Bogdan Olteanu si Nicolae Vacaroiu, pe adresa pre­se­dintelui Parlamentului European, Hans Gert-Pottering. Iata cateva fragmente: "Intrucât în raportul Comisiei se fac mai multe referiri critice la adresa Parlamentului României, pentru noi este anormal ca pri­ma institutie fundamentala a statului de drept sa nu fi fost consultata. In nicio faza de elaborare a ra­por­tului nu s-a discutat cu conducerile Senatului si Ca­merei Deputatilor pentru cunoasterea punctelor de vedere ale acestora. Consideram ca o asemenea pro­cedura este de neinteles din partea unei institutii eu­ropene care pretinde evaluari obiective si pro­cla­ma norme democratice". In scrisoare, cei doi critica UE ca "Isi permite - contrar prevederilor Tratatului constitutiv - sa critice un parlament national. Nu pu­tem ascunde ca în randul multor cetateni decizia CE privind continuarea procesului de monitorizare a Ro­maniei a produs anumite frustrari. Acest fapt cre­ea­za sentimentul ca Romania ar fi un stat de rangul doi în UE". Scrisoarea celor doi este programata sa fie dez­batuta si votata in plenul Parlamentului miercuri, 24 sep­tembrie, exact in ziua in care Traian Basescu se va adre­sa celor doua Camere.

La fel ca guvernul PSD, PNL submineaza regulile UE in doua domenii cheie: statul de drept si economia. Si li­be­ralii, ca si pesedistii, si-ar dori o Romanie prospera pe banii Uniunii Europene, dar dupa regulile lor. Vor in mod formal institutii democratice, dar cauta sa le adapteze intereselor personale. Pretind totul de la Bruxelles, dar nu-si respecta niciun angajament.

Din europeni cu papion au devenit antieuropeni agresivi. La fel ca PSD, aliatul lor principal din parlament, li­beralii raspund ingrijorarilor venite de la Bruxelles cu alte critici, redactate in termeni natio­na­listi si popu­listi: in­vo­ca suveranitatea natio­na­la, ega­litatea in drepturi cu celelalte tari mem­bre, solicita ca Ro­ma­nia sa nu mai fie tratata ca o "ta­ra de ma­­na a doua". Dar Guvernul, prin mo­dul in care actio­nea­za impotriva sta­tului de drept, spri­jinit in par­la­ment de par­tide an­tire­for­miste, nu-si cas­­­tiga prin ni­mic respectul cersit prin scri­sori.

 

Euroscepticism de esenta penala

Si in plan economic, liberalii au utilizat din greu re­to­rica antieuropeana, atunci cand Comisia a criticat gu­ver­nul pentru pri­vatizarea Automobile Craiova, pentru taxa auto sau pentru depasirea deficitului bu­getar. Premierul Ta­riceanu si liderii li­be­rali s-au referit in termeni peiorativi la Co­misia Europeana, comparata cu Inal­ta Poarta, si au incercat sa-si justifice de­ci­ziile cu argumentul "inte­re­su­lui national".

Obsesia izolarii de UE si regulile ei s-au instalat in ima­gi­narul liderilor liberali a doua zi dupa integrare. Obsesia, nascuta din frica de justitie, va sta la baza discur­su­lui eurosceptic din Romania. Va fi un eu­roscepticism de esenta penala, cu ra­da­cini in oligarhie.

Dupa integrare, UE a ramas cu putine me­canisme pentru a corecta derapajele de­mocratice ale unei tari afla­te la pe­ri­fe­ria sa, atat fizic, cat si politic: ne poate sanc­­tiona financiar, reducand din fon­du­ri­le destinate Ro­ma­niei, sau ne-ar putea, in extremis, exclude temporar din cadrul Uniu­nii, ceea ce deocamdata pare impo­si­bil, din ratiuni politice si financiare.

De remarcat urmatorul paradox: popu­latia Romaniei ra­mane una dintre cele mai euroentuziaste din spatiul UE, in timp ce elita politica aluneca pe panta unui eu­ro­scep­ticism inventat, fara nicio lega­tu­ra cu problemele cetatenilor. Doua treimi dintre cetatenii romani si cei irlandezi au o parere buna despre UE, spune ultimul son­­daj Eurobarometru al Comisiei Eu­ro­pene, dat publi­ci­ta­tii in iunie 2008, care pla­seaza Romania si Irlanda în to­pul celor mai eurooptimiste state membre. In com­paratie cu media europeana, de 48%, aproximativ 67% dintre ro­mani si 65% din­tre irlandezi privesc blocul comunitar în­tr-o lumina pozitiva.

Spre deosebire de alte tari, unde poli­ti­cienii isi adap­tea­za discursul in functie de starea de spirit a populatiei, la noi se in­­tampla invers. In timp ce romanii vad in­­­ca salvarea in interiorul UE, elita politica isi vede viitorul in afara ei.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22