Preşedinte jucător sau tăietor de panglici?

Dan Tapalaga 11.09.2012

De același autor

Constituţia în vigoare, aşa ambiguă cum e, este nesocotită tocmai de cei care-l acuză pe şeful statului că-şi depăşeşte atribuţiile.

Premierul Victor Ponta a relansat, într-un in­terviu publicat duminică, 9 septembrie, de co­tidianul austriac Die Presse, tema reducerii atri­buţiilor preşedintelui la simpla funcţie de re­prezentare, prin eliminarea ori­căror atribuţii care-i per­mit intervenţii în treburile gu­vernului. În viziunea sa, Cons­tituţia trebuie modificată în 2013. „Succesorul în fotoliul prezidenţial trebuie să în­ţe­leagă că rolul său nu este să intervină în munca gu­ver­nului, ci doar să reprezinte ţa­ra şi să medieze între di­fe­ri­te­le tabere politice. Exact cum face preşedintele Heinz Fischer în Austria“, ex­plică Ponta. Premierul constată că actuala Cons­tituţieoferă posibilităţi limitate de so­lu­ţionare a unui astfel de conflict“ şi afirmă că „devine o situaţie problematică dacă pre­şe­dintele intervine în procesul de guvernare şi, din această perspectivă, Băsescu are o per­so­nalitate puternică“.

Imaginea unui preşedinte decorativ, devenită obsesie cronică în USL, a fost exprimată mult mai plastic de liberalul Varujan Vosganian. Po­trivit acestuia, „actualul guvern are de partea sa şi majoritatea parlamentară. Parlamentul şi guvernul reprezintă, împreună, puterea în­tr-un stat. Atunci când ele sunt conştiente de puterea lor, preşedintele rămâne un sim­plu tăietor de panglici şi purtător de cuvânt pentru sine însuşi, serviciile de informaţii în­vaţă ce înseamnă controlul parlamentar, iar Parchetele îşi reîmprospătează, potrivit legii, conducătorii şi modalitatea de a conduce, res­pectând procedurile“.

Prima observaţie: România are, într-adevăr, nevoie de o cla­ri­ficare a raporturilor între pu­teri. Actuala Constituţie ins­tituie un regim semi­pre­zi­den­ţial, conferindu-i preşedintelui o serie de atribuţii. Acestea sunt însă imprecis definite. Constituţia nu a fost gândită pentru situaţii de coabitare, ci pornind de la prezumţia co­laborării între preşedintie şi guvern. În situaţii de coabitare se ajunge inevitabil la conflicte între cele două instituţii şi la arbitrajele Curţii Constituţionale.

A doua observaţie: cu toate ambiguităţile sa­le, Constituţia în vigoare poate funcţiona da­că este citită cu bună credinţă. Cel puţin do­uă exemple recente arată că guvernul şi pri­mul ministru au fost sursa principală de con­flict, nu „personalitatea puternică“ a lui Tra­ian Băsescu. E vorba de disputa pe tema re­pre­zentării României la Consiliul European şi de scandalul izbucnit după solicitarea pre­şe­dintelui de a fi informat trimestrial pe tema parteneriatelor strategice ale României.

În primul caz, faptele sunt clare: Curtea Cons­tituţională a stabilit pe 27 iunie că pre­şe­din­te­le reprezintă România la Consiliul European şi că poate delega această atribuţie. Premierul Victor Ponta a încălcat decizia Curţii, mergând la Bruxelles, ceea ce l-a determinat pe şeful statului să afirme că a fost împiedicat să-şi exer­cite atribuţiile. În al doilea caz, faptele sunt la fel de clare: pe data de 4 septembrie, în pri­mul său discurs de după referendum, pre­şe­dintele le-a solicitat ambasadorilor in­formări trimestriale referitoare la par­tene­ria­tele stra­tegice şi le-a cerut să transmită afară mesajul că „instituţiile statului au funcţionat co­rect“.

Această poziţie a stârnit iarăşi nemulţumirea li­derilor USL, care au evocat posibilitatea de­clanşării a unei noi acţiuni de suspendare. Mi­nistrul de Externe, Titus Corlăţean, s-a de­cla­rat împotriva „unor canale de comunicare se­parate“, negându-i, de fapt, preşedintelui un set de atribuţii constituţionale. Cerându-le în mod explicit ambasadorilor să acţioneze într-un anumit fel, Traian Băsescu s-a comportat ca şef al diplomaţiei, rol pe care şi-l revendică gu­­vernul.

Şi în această problemă, Curtea Constituţională a făcut deja lumină. În motivarea Deciziei 683 din 27 iunie 2012, aceeaşi care tranşase pro­blema reprezentării României la Bruxelles, Curtea stabileşte fără echivoc rolul pre­şe­din­telui în politica externă a României. Redăm in­tegral argumentaţia Curţii: „Potrivit art.80 alin (1) din Constituţie, preşedintele României reprezintă statul român, ceea ce înseamnă că în planul politicii externe conduce şi an­ga­jează statul. Acest text constituţional îi per­mite să traseze liniile viitoare pe care statul le va urma în politica sa externă, practic să îi determine orientarea în planul relaţiilor ex­terne, ţinând cont, desigur, de interesul na­ţional. (…) Prin urmare, Curtea constată că ro­lul guvernului în politica externă este unul mai degrabă tehnic, el trebuind să urmeze şi să îndeplinească obligaţiile la care România s-a angajat la nivel de stat. Aşadar, rolul gu­vernului este unul mai degrabă derivat, şi nu originar, cum este cel a preşedintelui Ro­mâ­niei; aşadar, nefiind o putere delegată, ci pro­prie preşedintelui României, reprezentarea sta­tului poate fi delegată, printr-un act de vo­inţă expres de către acesta, atunci când con­sideră necesar“.

În concluzie, constatăm că sursa conflictelor de natură juridică între instituţiile statului nu o reprezintă, în ultimele două situaţii, Traian Bă­sescu, ci tocmai guvernul, care deplânge fap­tul că preşedintele se amestecă în tre­bu­rile sale. Altfel spus, Constituţia în vigoare, aşa ambiguă cum e, este nesocotită tocmai de cei care-l acuză pe şeful statului că-şi de­păşeşte atribuţiile. Apoi, nu este deloc lim­pede la ce i-ar ajuta pe liberali o Constituţie care să-i rezerve preşedintelui rolul de „tă­ietor de panglici“. Poate Crin Antonescu aşa se vede în 2014. Dar lor, liberalilor, la ce le-ar folosi un Crin Antonescu urcat în vitrina de la Cotroceni şi un Victor Ponta la guvern, având în mână toată puterea? //

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22