De același autor
Parlamentul a intrat în ultima sa sesiune înainte de alegerile ce se vor desfășura la 11 decembrie. Pachetul de legi care zac spre finalizare și adoptare este imens. Actele normative și legislația sunt stufoase și ridică bariere reale în multe sectoare economice. Simplificarea acestora - chiar dacă promisă - este departe de a avea un efect real în business. Un exemplu este birocrația excesivă care are impact negativ asupra investiţiilor, care generează pierderi în economie şi care produce o îngrijorătoare și nefericită reducere a numărului de locuri de muncă. Cum se întâmplă în prezent, de pildă, cu industria de țiței și gaze din România. Se generează astfel un impact negativ semnificativ în materie de investiții care urmăresc descoperirea de noi resurse energetice, atât de necesare în perspectiva contracarării declinului actual înregistrat de producția internă. Provocările sunt atât de natură externă și globală (de exemplu, fluctuațiile la prețul petrolului, conflictele armate care pun mari probleme de securitate regională, actele majore de terorism, care aruncă în aer stabilitatea unor piețe), cât și de natură internă (probleme de stabilitate legislativă, probleme de birocrație excesivă, probleme de fiscalitate ridicată, probleme de neîncurajare a investițiilor etc.).
Acest gen de blocaje au impact național semnificativ. Să nu uităm că avem zone monoindustriale unde comunitățile depind de exploatarea resurselor naturale (a hidrocarburilor, în special), iar lipsa politicilor care să încurajeze investițiile în continuarea proiectelor de exploatare conduce la lipsirea acestor comunități de locuri de muncă vitale. Fiecare companie din sectorul de petrol și gaze este supusă presiunilor interne și externe, iar riscul de blocaj economic dat de cumulul de factori de presiune poate conduce inclusiv la reducerea numărului de locuri de muncă. Una dintre problemele recurente întâmpinate de companiile petroliere constă în procesul extrem de îndelungat şi profund birocratic de aprobare a actelor adiționale pentru acorduri de concesiune petrolieră. Actele adiţionale sunt semnate de către titular şi ANRM (autoritatea publică învestită în domeniul gestionării resurselor minerale) în urma unor procese de negociere, normale pentru orice situaţie contractuală ce se impune a fi modificată ca urmare a intervenirii unor schimbări ale aspectelor agreate sau prelungirea unor termene contractuale. Și tot conform legislației în vigoare, actele adiţionale încheiate intră în vigoare la data aprobării lor de către guvern.
Este evident că intenţia legiuitorului nu a fost aceea de a crea sincope în executarea acordurilor petroliere. Însă, de fapt, asta se întâmplă, prin lăsarea în nelucrare a aprobării necesare pentru durate nedeterminate. Se ajunge astfel în situația paradoxală ca termenele contractuale din acordurile petroliere să expire înainte ca aspectul de validitate a actului adiţional să fi fost rezolvat. Această procedură presupune avizarea iniţială de către diferite ministere a actelor adiţionale. Procedeul presupune verificarea legalității unui act asumat deja de către ANMR, ceea ce poate fi în regulă, dar are în vedere și determinarea oportunității unor aspecte contractuale, de cele mai multe ori de natură tehnică, ceea ce excede în mod evident competenţa ministerelor avizatoare. Mai mult decât atât, există o practică de neconsecvenţă cu privire la stabilirea ministerelor avizatoare, astfel încât numărul acestora fluctuează, fără a exista transparenţă cu privire la criteriile de alocare. Acest aspect este de natură a influenţa planificarea operaţiunilor, întrucât inexistenţa unei constanţe în procedura de aprobare a actelor adiţionale afectează planurile efectuate de titulari, care au nevoie de predictibilitate în evaluarea angajamentelor lor contractuale şi deci operaţionale.
Pe fluxul decizional intern din cadrul Guvernului României, ministerele responsabile cu avizarea actelor adiționale au formulat o serie de comentarii cu privire la conţinutul actelor adiţionale, făcând trimitere la chestiuni cu totul nerelevante. Cum ar fi, de pildă, unele cu privire la necesitatea prevederii exprese a obligaţiei titularului de a respecta prevederile legale dintr-un anumit domeniu, deși este de notorietate, nejuridică chiar, obligaţia generală de a respecta prevederile legale obligatorii, chiar fără a face această menţiune expresă. Se ajunge astfel la situaţii paradoxale care, în lipsa unei decizii ferme care să deblocheze întregul proces, pot prelungi procesul de avizare pe termen nedefinit, cu consecințe negative profunde atât pentru statul român, cât și pentru industria de profil românească. De unde necesitatea ca organismele „avizatoare“ să fie expres prevăzute în acte normative primare, cu atribuții clare, cu termene de respectare, astfel încât să se poată evita incertitudini cu privire la categoria instituțiilor implicate sau competențele acestora. Acest tip de analiză poate fi, evident, extinsă și pentru alte domenii, ceea ce și explică de ce lucrurile se mișcă atât de greu în România, atunci când e vorba de investiții de anvergură.