De același autor
Voi vorbi rece și „tehnic“ despre datoria statului român față de cultura română și despre interesul întreprinzătorilor noștri față de sfera bunurilor simbolice.
E unanim acceptat ca firesc să plătești munca unui instalator după ce ți-a schimbat bateria la chiuvetă ori să plătești lunar un credit la bancă, după ce l-ai făcut. Nimeni nu se miră că un notariat percepe taxe notariale, iar o administrație financiară, impozite pe venit. În schimb, când e vorba de plata muncii scriitorului, datul din umeri e „răspunsul“ cel mai frecvent. Să se hrănească scriitorul și redactorul de publicație culturală cu ambrozie? În această lume post-mitologică și într-o societate pe care s-o putem numi civilizată, într-o economie de piață și într-o epocă democratică, munca intelectuală nu contează și nu se remunerează?
Mi se va spune imediat că sunt un nostalgic al vremurilor trecute. Pe atunci, da, scriitorii erau plătiți regește prin comparație cu azi, iar vedetele regimului aveau câștiguri care l-ar fi uluit și pe Ostap Bender. Ar fi prea simplu, facil și previzibil să ne refugiem într-un trecut „luminos“, atunci când prezentul pune probleme serioase. Rezolvarea acestor probleme ori, baremi, „amortizarea“ lor implică o atitudine lucidă, responsabilă și, în definitiv, pragmatică, iar nu o veștejire a capitalismului de dragul socialismului real. Prin urmare, nu voi pretinde că e frumos, e nobil, e minunat să fie subvenționată și sponsorizată cultura din România. Nu; voi vorbi rece și „tehnic“ despre datoria statului român față de cultura română și despre interesul întreprinzătorilor noștri față de sfera bunurilor simbolice.
Fiindcă a trece dintr-o extremă în cealaltă e ceva la îndemâna oricui, filozofia statului atotputernic a fost înlocuită, la noi, cu cea a statului slab. Statul, după 1990, cam trebuie lăsat în pace: are oricum prea multe pe cap. Bugetul reglementat prin lege, de ani buni, pentru învățământ? Altădată. Ediții critice ale autorilor români de patrimoniu? Mergeți la Prefectură, iar dacă nu găsiți pe nimeni, la Primărie. Abonamente la revistele culturale și achiziții de cărți pentru biblioteci? Zău, chiar a fost un an greu pentru toată lumea: până și Radu Mazăre a defilat, la ultima paradă, nu ca măritul Cezar, ci ca Spartacus... Pe acest fond de glumă, să nu uităm totuși că statul român, în măsura în care pretinde a fi respectat, are a-și respecta corpusul de legi și reglementări, ca și o linie de reprezentare simbolică parcursă din ambele direcții.
Simplu spus, de ce ar avea un nou Brâncuși vreo datorie simbolică față de statul român, dacă statul român, spre deosebire de cel francez, este iarăși dezinteresat de opera lui? De ce să aducă Norman Manea și Gabriela Adameșteanu, Mircea Cărtărescu și Filip Florian beneficii de imagine României, dacă ei nu sunt respectați de instituțiile românești? Un artist poate fi „ciudat“, „nerecunoscător“, umoral, idiosincratic. Dar roadele „ciudățeniei“, „umorilor“ sale sunt atât de importante – și trebuie să fii complet ignorant și acultural pentru a-l evalua pe un Eminescu printr-o gândire măruntă de conțopist. Un stat român acultural? Cred că niciun om cu scaun la cap nu-și poate dori așa ceva pentru țara și poporul lui.
Statul nostru e minimal când trebuie să-și onoreze obligațiile, dar se face maximal când e să-i impoziteze pe întreprinzătorii privați. O știm prea bine: cei cinstiți și corecți, cu toate taxele și impozitele plătite la zi, sunt defavorizați în raport cu infractorii și delapidatorii sumelor colosale. Dar măcar ei au un somn liniștit, fără zăngănit de cătușe la ușă – și, în excursul lor oniric, nu numai cultura e prezentă (căci omul visează și din ce a citit), ci și beneficiul personal. După aproape 20 de ani de prezență activă în domeniu, pot spune, cu mâna pe inimă, că această Cenușăreasă a bugetului este vehiculul simbolic cel mai performant. Investind în cultură, obții beneficii de imagine, pe termen scurt, mediu și lung, imposibil de atins altfel; și chiar imposibil de cuantificat în momentul inițial. Să ne gândim numai ce transportor și detonator de imagine sunt Faust al lui Purcărete și Năpasta lui Afrim. Câți spectatori și câți cititori, cât timp și cu ce grad de interes ar asocia munca de întreprinzător a capitalistului veritabil cu munca de creație a artistului adevărat?
Cei cărora le plac mai mult vanghelioanele dâmbovițene și noile veșminte ale primarului de la malul mării – au ceea ce și-au dorit. Fiecare cu universul lui aspirațional. //