De același autor
Pelicula jurnalelor reţinând absolut orice, de la teoriile diaristului la banalităţile pe care le debitează la masă, transcrise cu grijă pe hârtie şi încredinţate posterităţii, devine pentru Andrei Pleşu o platformă de traversare existenţială şi continuă decantare interioară.
Deşi faţă de specia jurnalului Andrei Pleşu are destule rezerve, volumul în al cărui Cuvânt înainte şi le formulează, Note, stări, zile, acoperă sistematic patruzeci de ani de viaţă şi de notaţii: din 1968, anul „Primăverii de la Praga“, şi până în 2009, când editorul i-a cerut imperativ această carte, ca şi pe celelalte publicate din 1990 încoace. Cifrele au, aici, semnificaţia lor. Revoluţia din 1989 împarte acest interval în două segmente aproape egale, ca şi cum experienţa tuturor libertăţilor exterioare ar fi trebuit măsurată după cea a dificilei libertăţi interioare, în regimul trecut.
Materia însemnărilor diaristice ale celui mefient faţă de Jurnal este, după cum spune însuşi mefientul, de cinci-şase ori mai amplă; şi umple nişte „caiete vechi“, din care autorul a selectat – logic – cam o şesime de material. Expunerea de acum nu reprezintă însă o premieră, întrucât majoritatea textelor (interesant termenul folosit de autor) au apărut, în timp, în Dilema (Dilema Veche). Avem aşadar un fel de filtru publicistic, o primă testare a unor însemnări asumat subiective, în coloanele unei rubrici săptămânale, în care Andrei Pleşu secţiona raportarea la actualitate prin asemenea recuperări, din caiete „vechi“, ale unor rânduri cu miză şi miez. Fiindcă, dincolo de autocenzura şi ezitările autorului, aceste pagini testate mai întâi publicistic, iar apoi restituite funcţiei lor iniţiale şi puse într-o succesiune Bildung, fac o carte ce trebuia odată şi-odată publicată.
O carte trecută prin mai multe ape şi prin meticuloase operaţiuni de structurare. Au fost operate „mici reajustări stilistice“; au fost făcute adaosuri, la mari distanţe temporale (1968, 1989); au fost comentate pasaje mai vechi din „caiete“ (cum este cel din 10 aprilie 1968, care nu e însă prins în suita cărţii) prin însemnări la însemnări (13 august 1996); mai apar (e drept, rar) şi croşete; sunt oferite indicaţii vagi („caiete din anii ‘70“), şi mai vagi („fără dată, cândva înainte de 1989“) ori de-a dreptul atemporale („fără dată“); se practică recitirile „răzleţe“, antologarea de texte cu comentarii la ele, antologarea de texte fără comentarii... Pelicula jurnalelor reţinând absolut orice, de la teoriile diaristului la banalităţile pe care le debitează la masă, transcrise cu grijă pe hârtie şi încredinţate posterităţii, devine pentru Andrei Pleşu o platformă de traversare existenţială şi continuă decantare interioară. Autorul îşi lucrează la sânge aceste „note, stări, zile“ atât de muzicale; le scutură de banal şi inesenţial, de întâmplător, de episodicul ce nu poate fi utilizat şi convertit într-o semnificaţie.
De altfel, modul în care Andrei Pleşu îşi organizează şi structurează paginile este la antipodul celui practicat, în cărţile atât de personale din ultimii ani, de prietenul de-o viaţă Gabriel Liiceanu. Liiceanu pare că descoperă realitatea de proximitate, „căzând“ din sfera conceptuală, dar aplicând întâlnirilor cu viaţa proprie acelaşi principiu al construcţiei sistematice. El sistematizează inclusiv afectele, amintirile, nostalgiile şi tinde să epuizeze, printr-o aplicaţie uimitoare, şi cel mai mărunt subiect. Parcursul cognitiv şi creativ al lui Liiceanu e unul de extensie, până la înfăşurarea deplină a obiectului (ori a subiectului) aflat în joc. În schimb, Andrei Pleşu îşi revizitează numeroasele subiecte şi cele câteva teme la diferite vârste şi din modificate unghiuri de atac. Fireşte că se schimbă, din 1968 până în 2009, realitatea socială şi politică a intervalului traversat. Dar importante, esenţiale nu sunt nici „stările“, nici „zilele“, nici măcar „notele”, ci temele asupra cărora autorul gândeşte, iar şi iar, punându-se în procesul (nu şi în scenografia) reflexivităţii. De aici e probabil că decurge şi economia de material. Nu cantitatea însemnărilor este relevantă, ci calitatea lor; şi dacă un lucru a fost spus mai bine, acelaşi lucru scris mai puţin bine poate să dispară, fără regrete, din reprezentarea panoramică a cărţii. Pleşu va reţine, în parcursul Bildung, numai momentele semnificative de confuzie şi edificare, de acumulare şi decantare, deodată cu notaţiile care le surprind sau le exprimă.
Un termen predilect este „amplasament“ şi el nu are, la autorul nostru, nimic peiorativ. (Cum e cazul, bunăoară, cu branşat din „tipi branşaţi“ ori fin din „intelectuali fini“, cărora Andrei Pleşu le dă mereu o nuanţă ironică.) Dintr-un „prost amplasament al gândirii“ decurg erori ce ar putea fi eliminate printr-o reparaţie, aşa zicând, originară: a raportării subiectului „cunoscător“ la obiectul „cunoaşterii“ sale. Tânărul Pleşu (suntem în ’74) îl urmează pe Descartes cu ale sale „sugestii rectificatoare“, le rezumă pe acestea conştiincios, după care, mai în glumă, mai în serios, simte nevoia unui alt amplasament. Disidenţa e rapidă şi bombănitoare, irezistibilă: „Foarte înţelept, neaşteptat de pios, dar oarecum previzibil. Riscul care însoţeşte în permanenţă dimensiunea sapienţială a filosofiei e cuminţenia solemnă, monumentalizarea (şi, uneori, elaborarea sofisticată) a locului comun. Pe scurt, am mereu motive să bombăn...“ (p. 46). Altădată, el constată ambiguitatea structurală a amplasamentului unei figuri a Bisericii (părintele Galeriu), care, în dialogul proiectat cu patru intelectuali „insuficient catehizaţi“ (suntem în 1988), ar trebui să fie în acelaşi timp preot şi teolog. Bunăvoinţa părintelui este maximă, bunacredinţă nici nu mai intră în discuţie, dar: „cele două oficii nu coincid în mod necesar; pe o anumită linie, ele pot chiar să se contrazică. Preotul e o transparenţă, în vreme ce teologul e o instanţă. Preotul se investeşte cu totul în celălalt: focalizează pe «El» (adică pe Dumnezeu) şi pe «tu». Teologul, ca orice teoretician, nu poate scăpa de postura eului. Se pune în lumină ca «intelectual», e bucuros de performanţa inteligenţei sale, are orgoliul (candid) al competenţei.“ (p. 108).
Dacă aici, ca şi la seminarul Descartes, termenul este codat şi decodat filosofic, o notaţie şi mai „simplă“ dintr-un alt moment va fi edificatoare asupra a ceea ce înţelege autorul prin „amplasament“ şi asupra importanţei, decisive, pe care i-o dă. Însemnarea plonjează în plină actualitate a Crizei (suntem în 2009, la Berlin) şi se continuă după cum urmează: „De aproape două luni de când sunt la Berlin, caut semnele crizei. Se simte? Nu se simte? O poţi adulmeca pe stradă, în magazine, în ziare, în politică? Evident, nu sunt bine plasat să văd corect: privesc din afară, n-am acces la detalii, la structurile şi evenimentele de profunzime.“ (pp. 206-207). Judecata presupune evaluarea corectă; aceasta, observaţia; iar aceasta, o bună plasare faţă de obiect. Importante sunt în egală măsură detaliile (fiindcă ele spun ceva ochiului atent şi experimentat) şi structurile de adâncime. Astfel că, în „notele“ sale, Pleşu oscilează frecvent între pitorescul unei situaţii sau al unei figuri şi osatura lor, între anecdotic şi filosofic, între o definiţie prea vagă, care nu apucă satisfăcător obiectul, şi una prea limpede ce riscă să-l rateze. Autorul ţine cele două componente şi tendinţe într-un bun echilibru. Dacă prima dă culoare, umor şi farmec însemnărilor sale, cea de-a doua le conferă interogativitate, temperanţă şi gravitate. Excesul va fi evitat şi într-o parte, şi în cealaltă, printr-un dozaj perfect. Nici umorul plebeian, nici morga filosofică nu capătă drept de rezidenţă în aceste pagini îndelung meditate şi atent selectate.
Despre ce vorbesc ele? Despre lucrurile cu adevărat importante, identificate – deloc uşor – pe o plajă largă de fleacuri ele însele relevante. Pleşu nu poate renunţa la farmecul „policrom“ al realităţii, la „împestriţarea“ dizolvantă a cotidianului; şi atunci le remarcă, le observă, le narează, dându-le şi o coordonată pozitivă. Sunt numeroase, în aceste Note, stări, zile, scenele construite din toate detaliile lor, majoritatea suculente. Sunt memorate, transcrise şi adnotate replici, fie ele scânteietoare ori banale, ale unor oameni în preajma cărora Andrei Pleşu s-a format. Uneori, se ajunge la povestiri „în ramă“: diaristul notează ce i-a povestit Noica despre ce i-a spus, acestuia, Blaga. Alteori, un cadru prea rigid şi o gesticulaţie solemnă sunt pulverizate prin anecdotică; sau, dimpotrivă, tuşele prea groase, bădărăneşti, ale unei situaţii sunt plasate într-un registru ironic, care, centralizându-le, le desfiinţează. Abordarea din urmă, programatică în cărţi precum Chipuri şi măşti ale tranziţiei (1996) sau Obscenitatea publică (2004), favorizează componenta vizuală şi scoate în text un adevărat sadism al observaţiei moral-intelectuale. Pleşu s-a exersat în simptomatologia personajelor Tranziţiei şi a expus-o în pagini în care n-ai vrea să fii.
Atipicul jurnal reţine pitorescul caracterologic, dar îl distribuie către marginile tabloului. Centrul de greutate al cărţii stă în consemnările şi însemnările din totalitarismul ceauşist, iar nu în spectacolul bulversant al moravurilor postrevoluţionare. Numărul de pagini „alocate“ fiecărei perioade este cam acelaşi, dar ceea ce se exprimă şi se manifestă în libertate reiese, pentru un observator atent, din ceea ce nu se exprima (decât oblic) şi nu se manifesta (vizibil) în socialismul real. Aparent paradoxal, intelectualul din Est are mai mult spaţiu de reflecţie şi mai mult timp să disece problemele ultime înainte de 1990 decât ulterior, când este prins într-un malaxor de solicitări. O anticipare a condiţiei de „ghişeu“ în faţa căruia stau cârduri de solicitanţi, condiţie deplânsă de Pleşu cu tot cu umorul ei, o vedem într-o însemnare „aniversară“. La fix 30 de ani, viaţa unui intelectual român arăta aşa: „Îmi fac cadou, de ziua mea, zece pagini din Hegel (Prelegeri de estetică, vol. I, pp. 311-322, despre simbol). E un lux, căci în iureşul de urgenţe în care sunt prins ar trebui, probabil, să-mi folosesc timpul altfel. Cei treizeci de ani împliniţi îmi par scăpaţi printre degete: o mână de ispite, tatonări şi eşecuri. Munţi de platitudine şi de resemnare prematură. După-amiază aţipesc şi îl visez pe D., care tocmai fugise din ţară. Vrea să-mi explice de ce a hotărât să plece şi să-şi ia rămas-bun. După ce D. dispare, un necunoscut îmi şopteşte: «Nu-l lua în seamă. E nebun!». Constat, în ultima vreme, o reactivare a subconştientului: visez mult şi ţin minte aproape tot.“ (pp. 84-85).
În alt loc, autorul vorbeşte, introducându-se în ecuaţie, despre „bătrâneţea prematură a celui trăit într-o dictatură de stânga...“. Atenţia la patologiile şi „smintelile“ libertăţii post-’89 este explicabilă, la Andrei Pleşu, nu doar printr-o curiozitate de ordin personal, ci şi prin curiozitatea legitimă a unei persoane, unei individualităţi supuse, anterior, aceluiaşi proces de nivelare ca întreaga societate românească. Interesul observatorului se naşte, prin urmare, odată cu societatea care, eliberată de Stat, se trezeşte şi se împleticeşte. Nu e numai observaţie satirică aici, dar şi o privire, în fond, înduioşată de toate aceste comportamente dezgheţate şi glisând în întreg spectrul. Precum magistrul său Caragiale, Pleşu e amuzat până la lacrimi sincere de concepţiunea şi juneţea unei democraţii, ca şi a unui regim curat constituţional. Satira este, la amândoi, ambivalentă: ceea ce se poate vedea şi din modul de relativizare permanentă a „adevărurilor“ abia clasate şi arhivate. În timp ce diaristul dacoroman are întotdeauna dreptate, autorul de faţă ia distanţă inclusiv faţă de sine însuşi, cenzurându-se frecvent printr-un fel de circumspecţie (auto)ironică, „Arta de a căsca la timp“ o vede cu ochi buni; şi o practică. Îl deprimă „încruntătura“, „inapetenţa pentru surâs“, iar „prestigiul pur al principiilor“ nu îl convinge. Ele ar trebui să treacă „proba bunului simţ“ – dar nici aceasta nu se cade să fie absolutizată. Când totuşi e, devine „bun-simţism“ (variantă: „frumosism“), adică o normă mediocră, obligând gândirea să fie la fel.
Cu o formidabilă atenţie distributivă şi o privire, totodată, panoramică şi sintetizatoare, Andrei Pleşu trece rapid de la aspectul banal la cel insolit; şi, într-o aceeaşi mişcare vizual-ideatică, de la culorile amestecate ale cotidianului, la structura lui inaparentă. Pentru sesizarea şi înţelegerea acestuia, este nevoie de acel bun amplasament: condiţie obligatorie, nu şi suficientă, în absenţa capacităţii de expresie. Informaţia „strânsă cu toptanul“ nu ajută prea mult, fără „reflecţie însoţitoare“. În cultură este impropriu să te instalezi, să te aşezi „cu tot calabalâcul“: ea nu e „destinaţie“, ci un „loc de pelerinaj“. Impuritatea poate fi „un început de mântuire“. „Legea vieţii spirituale a omului căzut este intermitenţa“. Soluţia acomodării noastre cu propriul corp ar putea fi să valorificăm „optimal“, „nu maximal“, părţile bune. Ceea ce actul religios uneşte „ideile separă“. Ideologiile, ele, „au, mereu, succes“. Ereziile îşi arată „un sâmbure de vagă plauzibilitate“. Asceza nu este „amputarea datelor naturale ale omului, ci bunul lor uz, corecta lor orientare, evacuarea abuzului şi a devierii“. A fi «angajat», a avea o viaţă «orientată» nu înseamnă a face un singur lucru, ci a subordona tot ce faci unui singur lucru“ (p. 42). Sunt definiţii – se scrie în nişte „caiete din anii ‘70“ – care aşază obiectul definit „în simplitatea lui“ şi, respectiv, definiţii care îl aşază „în complicaţia lui“. Andrei Pleşu le practică alternativ – pentru că, spirit sofisticat, are oroare de banalul plat, fără umbră, şi, profund, fuge de frazeologia goală şi emfaza ei.
Un fragment „fără dată, cândva înainte de 1989“ din Pleşu: „Uneori, când toate împrejurul tău se aşază în armonie şi calm, când o fericire solidă, nespectaculoasă, comună pare să ţi se aştearnă la picioare, când toate se limpezesc şi curgerea vieţii tale pare, în chip irevocabil, hotărâtă, te întrebi dacă toate astea la un loc nu înseamnă sfârşitul“ (pp. 223-224). Două rânduri din Cioran, Cahiers: „Nu trebuie să vrei să scrii cărţi, ci să spui câteva lucruri esenţiale, de care să nu roşeşti la sfârşitul vieţii“. Şi două, culese de Zanne, din Proverbele românilor şi care încheie, necomentate, această excepţională carte: „În plăceri să nu te cufunzi, dar pe lângă ele să te plimbi, ca pe ţărmurile mării“. //
// ANDREI PLEŞU
// Note, stări, zile. 1968-2009
// Editura Humanitas, Bucureşti, 2010, 264 p.