În contra direcției online în cultura română

Daniel Cristea-enache 04.11.2014

De același autor

De ce am mai avea interes pentru publica.ii .i car.i tiparite, de vreme ce traim în epoca online .i în era Facebook? Unii spun deja aceasta enormitate, al.ii doar o gândesc.

Cei din generația mea își amintesc ce a în­semnat momentul Decembrie 1989 pentru presa românească. Brusc, chioșcurile să­ră­că­cioase și cenușii de ziare, la care până atunci nu se băgau decât pe­ri­o­di­cele Partidului, în frunte cu Scînteia, s-au umplut de pu­blicații la care se făcea coa­dă. După atâtea cozi la ali­mente, în anii ‘80, cozile la ziarele noastre libere arătau și însemnau - deodată - alt­ceva. Într-o pagină a lui Ra­du Cosașu, ruptura aceasta e pusă în evidență de felul în ca­re Leonte Răutu, fostul cer­ber ideologic al epocii trecute, contempla un chioșc nou de ziare. Stupefacția lui Leonte Ră­u­tu în fața dezlănțuirii unei prese ne­con­tro­late și necenzurate, lățindu-se „indecent“ pe tarabele din centrul Bucureștilor, era un mo­tiv de profundă și adâncă bucurie pentru un jurnalist și un scriitor ca Radu Cosașu, care simțise pe pielea lui și controlul, și cen­zura.

Astăzi, la aproape un sfert de secol de la mo­mentul zero al redescoperirii și reinventării pre­­sei românești, o flanare prin Centru este mai degrabă una întristătoare. Aproape că nu mai găsești ziare - iar cele care totuși se mai vând sunt din sfera produselor subjurnalistice și subculturale de tip tabloid. Cât despre re­vis­tele culturale... A cumpăra un număr de re­vis­tă culturală, în centrul Ca­pi­ta­lei unei țări mem­bre a Uniunii Europene, este un act ini­ția­tic, dirijat de răs­pântii, ur­si­toare și destinul per­sonal. La chioșcurile noa­s­tre de ziare des­coperi orice altceva decât ziare, iar ma­jo­ri­tatea re­vis­telor culturale din țară, după închiderea chioș­cu­lui din fața Muzeului Național al Li­te­ra­turii Române (în ur­ma pier­de­rii sediului), nu se mai găsesc nicăieri.

De ce ar mai apărea un ziar quality, dacă el nu se vinde? De ce ar mai exista reviste cul­tu­rale, dacă publicul interesat nu le poate cum­păra? În definitiv, de ce am mai avea interes pentru publicații și cărți tipărite, de vreme ce trăim în epoca online și în era Facebook?

Unii spun deja aceste enormități, alții doar le gândesc. Sunt spiritele imitative și adaptative, ca­re caută mereu drumul cel mai ușor, con­fun­dându-l cu evoluția, și anume cu evoluția logică și legică. Dacă, mâine, ar crăpa Face­book-ul și pe ruinele lui ar apărea ceva com­plet diferit, apostolii online-ului integral ar vor­bi despre rețeaua de socializare cu su­pe­rio­ri­ta­tea cu care, azi, vorbesc despre tipar. Fiindcă evoluția legică, după ei, este aceea în care mai-noul are obligatoriu dreptate îm­po­triva mai-vechiului. Mai-vechiul trebuie să dis­pară, să evacueze scena, pentru ca mai-noul să apară și să se instaleze în centrul gân­dirii, de­prinderilor, existențelor noastre. Omul recent din cartea lui Horia-Roman Patapievici este un om gândind și trăind în news-feed.

Sunt ultimul care să ignore ori să dis­pre­țu­ias­că forța de diseminare a Internetului - dar de când am ajuns să confundăm mijlocul cu sco­pul și instrumentul cu dezideratul? În lo­gica di­rec­ți­ei online în cultura română, copiii no­ștri n-ar mai trebui să învețe nimic (pot gă­si, doar, to­tul pe Google), n-ar mai trebui să des­chidă o carte (e mai lesne și mai cool să dai like și share), n-ar mai trebui să intre în­tr-un muzeu (sunt aplicații care le oferă ac­cesul, din așternut).

O logică și o filozofie a minimului efort in­te­lec­tual prezidează lecțiile, cursurile și se­mi­na­riile pe care ni le tot oferă - cu aerul că avem ne­voie de ele - oameni fără instrucție, dar cu am­biția de a instrui pe alții. Nu, domnilor apos­toli ai inutilității tiparului, în ce mă pri­vește, nu am nevoie de cursurile domniilor voastre de „progres“ pe vector subcultural. Eu am nevoie de cărți, de ziare quality și de reviste culturale, de muzee și biblioteci, de galerii de pictură și de săli de teatru pline de oameni asemenea mie. Nu am și nu avem ne­voie de opoziția artificială dintre tipar și In­ternet, menită să ascundă carențele din ins­trucția domniilor voastre, lipsa de orizont al unei formări intelectuale.

E problema domniilor voastre că nu ați citit, nu ați văzut și nu ați ascultat. Rămâneți dom­niile voastre în paradigma Google, în orizontul like & share și în estetica de tabloid. Cons­tru­iți domniile voastre instituții prin care să ofe­riți celor interesați fructele cunoașterii de la ca­re vă nutriți. Și, rogu-vă, nu mai vorbiți cu atâta aplomb despre progres, când tot ce fac domniile voastre este să importe, fără nici un discernământ și fără vreun aport personal, ul­timul trend din US și ultima modă din UK. Da­că se întâmplă să ajungeți în US ori în UK, in­trați totuși într-o librărie, într-o bibliotecă, în­tr-o galerie de artă... Dați câțiva bănuți pe zia­rele și revistele culturale tipărite de acolo. Pe scurt: culturalizați-vă.

O știre a explodat, la închiderea ediției, în spa­țiul culturii române cu extensie europeană și globală. Un propovăduitor al direcției online a pre­parat o omletă cu trei ouă, a făcut selfie cu tigaia - și acum așteptăm cu răsuflarea tă­ia­tă potențialul de viralitate al postării sale. //

CITIȚI ȘI

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22