De același autor
Adevărul e că nu prea mai merită să fii, azi, un intelectual critic și un cetățean în deplinul sens al cuvântului. Argumentele tale nu vor fi luate în seamă sau vor fi răstălmăcite, preocupării tale sincere i se vor găsi dedesubturi și culise murdare, îngrijorarea ta, când se va manifesta, va fi ironizată, profilul tău va fi maculat nu într-un fel sau în altul, ci în toate felurile.
Orice ar face un intelectual român, orice atitudine ar adopta, pe linia consecvenței cu un set de valori expuse ca atare și apărate în varii situații complicate – nu este bine.
Dacă intelectualul român este de dreapta, va fi denigrat ca fiind de extremă dreapta, mustrat pentru a nu se fi opus mai mult comunismului pe vremea comunismului și întrebat, candid, de ce a fost comunismul atât de rău. Păi acela a fost comunism, comunismul împotriva căruia n-a luptat el destul în timpul comunismului? Intelectualul de dreapta ar trebui să nu mai trăiască în trecut, ci să se refere la problemele prezentului, ale capitalismului. Fiindcă este un fascist deghizat, cum s-a argumentat pe forum de către nickname-ul nr. 12, într-o dispută științifică purtată cu nickname-ul nr. 7, intelectualul de dreapta trebuie să uite de comunismul care n-a fost chiar rău (dovadă: s-a făcut metroul) și să fie un critic al neoliberalismului.
Dacă intelectualul român este de stânga, va fi denigrat ca fiind de extremă stânga, mustrat pentru a nu se fi opus comunismului pe vremea comunismului și întrebat, viclean, de ce a fost comunismul atât de rău. Păi dacă nici acela n-a fost comunism... Nu cumva mai vrea unul? Intelectualul de stânga ar trebui să nu mai trăiască în prezent, ci să se refere la problemele trecutului, ale comunismului, acesta fiind al lui. Fiindcă este un stalinist transparent, cum s-a strigat în Piață în weekend cu voci tunătoare de băieți rași în cap și bărboși cu Dumnezeu înainte, intelectualul de stânga trebuie să se căiască, să nu uite de comunism și să exalte creditele numai cu buletinul.
Mi se va spune că șarjez, că parodiez; dar nu fac decât un rezumat banal al „argumentelor“ cu care este astăzi desființat, la noi, un intelectual: unul autentic și realmente preocupat nu numai de problemele și interesele lui, ci și de problemele societății în care trăiește.
Adevărul e că nu prea mai merită să fii, azi, un intelectual critic și un cetățean în deplinul sens al cuvântului. Argumentele tale nu vor fi luate în seamă sau vor fi răstălmăcite, preocupării tale sincere i se vor găsi dedesubturi și culise murdare (precis te plătește cineva să dai în țărișoară, s-a scris despre asta și în România Mare), îngrijorarea ta, când se va manifesta, va fi ironizată, profilul tău va fi maculat nu într-un fel sau în altul, ci în toate felurile. De aici, lehamitea unor intelectuali ca Horia-Roman Patapievici sau Mircea Cărtărescu de a se mai preocupa de problemele societății ori umorul negru, caragialian, al lui Andrei Pleșu în descripția obscenității publice. Dar, pe de altă parte, și tenacitatea intra muros a unor Vladimir Tismăneanu ori Andrei Cornea, Ovidiu Șimonca sau Vasile Ernu, care spun: da, suntem preocupați de aceste probleme și le discutăm. Da, gândim așa, iată de ce. Da, e dreptul celuilalt să gândească diferit, iar problema mea este să apăr acest drept. Da, sunt de dreapta, fără să fiu fascist. Da, sunt de stânga, fără să fiu stalinist. Da, sunt de centru, fără să fiu adaptabil, tranzacțional și „căldicel“.
La o privire mai atentă și într-o analiză de câmp socio-cultural, intelectualii angajați, indiferent de culoarea ideologică a angajamentului lor și de grila prin care analizează realitatea socială, politică și economică, sunt în aceeași logică a activității și reactivității pentru apărarea unor valori. Regimul lor de exprimare publică este cel al urgenței, iar frecvența cu care o fac e dată, pe de o parte, de succesiunea problemelor identificate ca presante, iar pe de alta, de propriul feedback la aceste probleme.
Iar când intelectualul este un scriitor, precum Cărtărescu, adâncit în obsesiile lui creative și angajat în proiecte epice ample, a doua sa angajare, cea politică, a reprezentat un sacrificiu de sine pe care numai un alt scriitor adevărat îl poate înțelege. Pentru că eu văd de obicei partea plină a paharului, voi spune că investiția de timp, de energie și de argumente a lui Mircea Cărtărescu în articolele lui din Evenimentul zilei a avut un efect relevant. A demonstrat, în modul cel mai concret cu putință, că problemele societății sunt atât de importante, încât până și un mare scriitor adâncit în opera lui și abstras din cotidian a simțit nevoia să le abordeze. Da, aceste probleme sunt extrem de importante; și, iarăși da, este rolul intelectualului să le discute.
Ceea ce însă vreau să adaug, imediat, este că acest angajament public într-o grilă de dreapta ori de stânga n-ar trebui, în opinia mea, să afecteze câmpul profesional și manifestările în spațiul acestuia. Politicul este dominator și dominant, dar până la bariera unei activități intelectuale specifice și a unui teren delimitat de criterii de performanță nonpolitică. E minunată preocuparea pentru problemele societății, sunt minunate marșurile de protest pe lângă Universitate și chiar în Universitate. Dar ele nu trebuie să fie în loc de Universitate: de cursurile prin care un tânăr va putea deveni la rândul său un specialist.
În mod analog, e foarte bine că un critic literar este atent la angajamentul politic al unui scriitor și îl plasează, corect, pe acesta la dreapta sau la stânga. Dar dacă criticul, de dreapta, îi sublicitează scriitorului, de stânga, o operă fiindcă a scris-o un comunist, ori dacă un alt critic, de stânga, îi sublicitează scriitorului, de dreapta, o operă fiindcă a scris-o un fascist – ceea ce se desprinde de aici nu este nici politică, nici civism, nici problematizare, nici preocupare pentru mai buna funcționare a societății. E vorba de reglări de conturi și plătiri de polițe, de malpraxis profesional și de o autodiscreditare ca specialist.
În elasticitatea judecății critice, cu care poți omologa și susține o valoare literară fără să-l cauți pe autor la convingeri și să-i dictezi care sunt potrivite și care nu, sunt mult mai apropiat de felul de a gândi al lui Nicolae Manolescu. Nu întâmplător, cred, marele critic enervează teribil și la dreapta, și la stânga, mizând pe diferențierea prin artistic și pe lărgirea, cu fiecare experiență literară semnificativă, a domeniului. Văzând astfel lucrurile, dinspre cărți, iar nu dinspre oamenii care le-au scris și ale căror linii de comportament pot fi dezamăgitoare (Slavici, Sadoveanu, G. Călinescu, Eliade), literatura este mai largă, mai cuprinzătoare și mai elastică decât politica. Iar literarul autentic depășește, în timp, politicul, umbrindu-l, diminuându-l, făcându-l neimportant. De aceea, textele scrise recent împotriva lui Manolescu și zecile, sutele de comentarii însoțitoare vor trece; valorile literare susținute de un critic ca el vor rămâne. Mă îndoiesc că există astăzi vreun consumator cultural alfabetizat dispus să-i nege valoarea de prozator lui Slavici pentru că acesta a fost filo-german.
Voi apăra întotdeauna un scriitor adevărat, indiferent de erorile sale de analiză politică. Și îl voi aprecia pe acel intelectual public coerent în manifestările sale și consecvent în susținerea unui set de valori. Amândurora, le mulțumesc. Primului, ca simplu cititor pasionat de literatură și critic literar interesat de structura și istoria ei. Celui de-al doilea, ca simplu cetățean.
Cum spunea Lovinescu, vorbind despre meseria de critic: nici mai mult, dar nici mai puțin decât atât. //