De același autor
Într-un text publicat pe blogul BNR s-a arătat că „banii interni“ (creditul acordat de bănci comerciale) nu pot exista în afara emisiunii de monedă a băncii centrale (Cine creează bani, 17 martie). Sunt două teste mari pe care o bancă centrală le are de trecut în privința stabilității financiare: a) transmisia politicii monetare, prin control de agregate monetare și, sau prin rata de politică monetară – ambele mijloace (unul cantitativ, celălalt de preț) încercând să influențeze activitatea economică, dinamica prețurilor (inflația); și b) ce se face cu banii.
Transmisia monetară s-a bizuit în ultimele decenii pe regimul de țintire a inflației (IT), după ce s-a observat că un control al agregatelor monetare este foarte aproximativ, în primul rând din cauza instabilității cererii de bani. Dar criza financiară a ilustrat minusuri ale regimului IT importante: a ocultat riscuri sistemice, a echivalat stabilitatea prețurilor cu stabilitatea financiară (neglijând cotațiile activelor financiare). Evenimente extreme (lebede negre, cum le numește Nassim Taleb) și incertitudinea, ce trebuie distinsă de „risk“ (care asociază la evenimente probabilități de producere), au arătat și ele limite ale abordărilor ce consideră piețe perfecte. De aici rezultă insatisfacția față de modele macroeconomice care subestimează rolul finanței; cum spunea Claudio Borio de la Banca Reglementelor Internaţionale (BIS), aceste modele sunt precum „Hamlet fără prinț“.
Al doilea test privește ce se face cu banii: când banii se duc prevalent spre speculație, avem cicluri financiare adânc distorsionate, alternanțe tip avânt și prăbușire. Ultimele decenii au mărit interconectarea între entități financiare prin amploarea instrumentelor derivate. Problema pentru băncile centrale este duală: a) ce politică monetară să facă (alături de măsuri macroprudențiale (MPP) și b) cum să reglementeze sistemul financiar pentru atenuarea, prevenirea unor crize. Acesta este contextul care a generat discuții de reformare a reglementării și supravegherii, de reformare a sistemului bancar/financiar.
Reforma finanței (sistemului financiar)
Unele propuneri de reformă vizează întărirea reglementării și supravegherii, fără a intra în arhitectura de bază a sistemului (ex: Anad Admati și Martin Hellwig, The Bankers’s New Clothes, 2013): întărirea cerințelor de capital și lichiditate, îngrădirea unor operațiuni, transparentizare, limitare de venituri ale bancherilor, limitarea leverage-ului (utilizarea de fonduri împrumutate). De notat aici distorsiunea creată de teza ce spune că nu contează dacă finanțarea operațiunilor se face prin îndatorare sau prin capital propriu; această lemă a introdus un efect pervers în conduita băncilor, care și-au mărit leverage-ul încercând să mărească profitabilitatea în raport cu capitalul propriu. Afirmații că băncile știu să își gestioneze riscurile slăbesc, având în vedere subvenția implicită de care au beneficiat de-a lungul timpului (ceea ce se traduce și prin hazard moral), modul în care își evaluează activele prin judecarea riscurilor (modele discutabile), conduita în afaceri certată cu legea și cu norme prudențiale.
Legislația Dodd-Frank în SUA și reforme inițiate în Europa (în UE) urmăresc reglementarea activității bancare mai severă, inclusiv a „sistemului bancar umbră“ (shadow banking). În Europa se încearcă o separare a activității de retail de cea de investiții, însă băncile universale rămân în picioare. De remarcat că Raportul Liikanen vorbește despre separarea de activități, dar o face cu precauție.
Există propuneri care urmăresc modificarea design-ului sistemului, a modelelor de afaceri. Se are în vedere „structura“ care privilegiază speculații. În UE, Franța, Germania și alte state pledează pentru o taxare a tranzacțiilor financiare pe termen scurt. Unele opinii cer renunțarea la sistemul rezervelor fracționate, pornind de la schema propusă după Marea Depresiune de Irving Fisher, Frank Knight (care a distins între risk și incertitudine), Henry Simons și Paul Douglas prin The Chicago Plan. Ideea a fost resuscitată de Jaromir Benes și Michael Kumhof de la FMI, este evocată și de fostul guvernator al Băncii Angliei, Mervyn King (The End of Alchemy, 2016). Este vorba în esență de a nu permite băncilor care au depozite să acorde credite multiplicând resursele atrase (cum se spune, fără temei, că se creează bani din nimic). Cei ce îmbrățișează această idee ar sparge sistemul bancar în două: bănci de depozite, care să nu acorde credite (și care să fie robuste 100% prin activele pe care le dețin) și bănci de creditare, care să se finanțeze din capital privat și împrumuturi pe termen lung sau cu resurse de la banca centrală.
Ce se întâmplă cu creditul?
Oricare dintre propunerile de reformă a sistemului bancar acordă importanță creditului. Chestiunea ce apare privește dinamica creditului și pentru ce se utilizează banii. Când resursele sunt rău alocate, cu dezechilibre majore rezultate, se creează premize pentru o criză majoră. O lecție a crizei este că are sens să gândeşti la măsuri de restricționare a creditului (măsuri macroprudențiale) și să nu ignori miopii în alocarea resurselor.
Dar chiar dacă numai baza monetară (emisiune de monedă a băncii centrale) ar mijloci tranzacții (deci băncile, ca banci de depuneri, nu ar mai confecționa „bani interni“), tot s-ar ajunge la crize dacă investiții ar eșua în lanț. Dacă s-ar limita foarte mult operațiunile băncilor comerciale, creditul ar migra către alte instituții financiare, ceea ce se observă și în prezent cu sistemul bancar umbră; riscuri sistemice s-ar amplifica, în alte zone ale sistemului financiar; am avea panică și atacuri (runs) pe acele porțiuni ale sistemului financiar.
Mai mult, este într-o economie de piață autoritatea publică îndreptățită să dirijeze alocarea creditului? A face așa ceva nu numai că nu ar garanta o bună alocare, dar ar submina logica de funcționare a piețelor, alegerile libere ale firmelor și gospodăriilor. Că o bancă centrală poate utiliza măsuri macroprudențiale pentru a limita expansiunea creditului, eventual pentru a influența unele tendințe – este altă poveste.
O întrebare este dacă se poate influența sistemul astfel încât speculațiile băncilor să fie diminuate. În acest scop, este sugerată taxa pe tranzacții financiare. Se vede de altfel atenția pe care reglementatorii o acordă funcționării sectorului umbră, piețelor de capital ce vehiculează sume imense.
Politici neconvenționale
Relaxarea cantitativă (QEs) practicată de bănci centrale mari pentru a stimula activitatea economică – în condițiile în care ratele de politică monetară sunt la nivele mult scăzute (ZLB – zero lower bound) - recurge la achiziții de obligațiuni pe piețe secundare; ele înseamnă injectare de bază monetară în sistem (inclusiv prin achiziții de titluri de stat). De pildă, bilanțul FED a crescut de la 800 miliarde în 2008 la peste 4 trilioane de dolari în 2014. Dar inflația a rămas foarte mică, operând „capcana lichidități și presiuni dezinflaționsite (deflaționiste) în spațiul global“.
Relaxarea cantitativă mizează, acolo unde piețele de capital finanțează masiv economia (ca în SUA), pe schimbarea randamentelor la termene ale obligațiunilor, care să inducă o schimbare în înclinația de consum prezent față de consumul viitor; ipoteza este că economia suferă de un deficit de cerere agregată, manifestându-se și un fenomen intens de hysteresis (în condițiile subutilizării cronice a resurselor). În Europa, unde băncile asigură 3/4 din finanțarea economiei, se mizează mai ales pe impactul unor dobânzi mici asupra creditării. Problema este că mecanismul de transmisie este fracturat, scăderea ratelor dobânzilor nestimulând cererea de credite. Dar acest fenomen pare normal în condiții de supraîndatorare și incertitudine mare. Supraîndatorarea (debt-overhang) este un mare handicap pentru repornirea motoarelor și aceasta se vede și din experiența Japoniei în ultimele decenii.
Politicile neconvenționale exprimă îngrijorarea față de starea economiilor, randamentul descrescând al politicilor aplicate. Sunt voci cu rezonanță care fac aluzie la „bani din elicopter“ (helicopter money), expresie datorată lui Milton Friedman cu decenii în urmă; ar fi sume ce ar ajunge în consum nu pe filiera băncilor comerciale, ci drept credite fiscale de la bugetul public. Ar putea fi monetizate și deficite bugetare astfel. Să amintim că monetizarea deficitelor i-a oripilat pe mulți în primii ani ai tranziției postcomuniste, subestimându-se încordarea structurală când noi prețuri relative cereau o realocare drastică de resurse. Dar ce a provocat inflație mare în economiile de tranziție (unde represiunea inflației era norma de funcționare a sistemului de comandă) după liberalizarea prețurilor, în criza de acum se vede în creșterea puternică a înclinației pentru deținere de lichidități. Este notabil că, la conferința anuală de cercetare a FMI de anul trecut, pezentarea inaugurală a a vorbit despre „finanțare monetară“ (Adair Turner, The Case for Monetary Finance, 5-6 November, 2015).
Ce va fi în viitor?
Politica monetară în viitor va fi probabil un amestec de control de agregate monetare (prin utilizarea de măsuri macroprudențiale – care sunt un eufemism pentru controlul mișcării capitalului) cu regim de țintire a inflației mai pragmatic – este ce recomanda și fostul guvernator al Bundesbank Axel Weber. Cât privește sistemele bancare, este de gândit că vor fi: accentuate segregări între funcții bancare (retail vs. investment); reglementarea și supravegherea se vor întări, cu limite la leverage și rezerve mai mari; este posibil să se plătească pentru depuneri (invers ca acum): efect al dobânzilor foarte scăzute și economisire în creștere (teama de a ține banii sub saltea va compensa lipsa de remunerare a depozitelor); deoarece poate accentua riscuri sistemice, sectorul bancar umbră va fi reglementat mai sever.
Crizele nu pot fi eliminate în viața reală; este de presupus însă că pot fi limitate ca amplitudine și că riscuri sistemice pot fi diminuate, deși nu eliminate. Este necesară o reglementare eficace a sistemului financiar (are sens reintroducerea legislaţiei tip Glass Steagall), inclusiv a shadow banking-ului, o capitalizare mult mai bună a entităților financiare, limitare de leverage. Rațiunea instrumentelor macroprudențiale este de a încetini o expansiune periculoasă a creditului.
Dacă nu vom reuși să stăvilim o nouă criză mare în viitorul apropiat, nu este exclus să se recurgă la reforme mai radicale ale sistemelor monetare/financiare, în spiritul propunerilor care vizează separarea băncilor de credit de cele de depuneri (cu acoperire integrală a depozitelor prin active lichide) după calapodul unui „narrow banking“ și reglementarea foarte severă a entităților care acordă credite.