De același autor
Pentru a înțelege rolul special al Marii Britanii în Uniunea Europeană e important să examinăm istoria recentă. Știm cu toții celebrul discurs ținut de Sir Winston Chirchill la Zürich, în 1946, în care făcea apel la construcția unui fel de State Unite ale Europei. Aceasta este partea pe care ne place să o cităm. Cu toate acestea, este totuși necesar să cităm discursul în întregime. Pentru că Churchill, într-adevăr, făcea un apel la o integrare europeană, însă una din care lipsea țara sa. Commonwealth-ul de limba engleză, Statele Unite ale Americii și Uniunea Sovietică trebuiau să fie „prieteni și sponsori“ ai noii Europe. Dar Franța și Germania trebuiau să fie „țările centrale ale proiectului“.
La acea vreme, pentru mulți oameni Europa însemna în fapt doar Europa continentală. Marea Britanie fiind văzută ca parte a comunității globale de limbă engleză a Commonwealth-ului.
Rațiunile care i-au determinat pe britanici, 25 de ani mai târziu, să adere la Uniunea Europeană au fost de asemenea diferite. După cum remarca, în 2014, Sir Simon McDonald, fostul ambasador al Marii Britanii în Germania, actualul subsecretar de stat al Ministerului de Externe de la Londra:
„Marea Britanie este diferită. Am stat pe margine atunci când cele şase țări fondatoare au semnat Tratatul de la Roma, în 1957. Atunci când am aderat la Uniunea Europeană, în 1973, tocmai se terminase dizolvarea celui mai mare imperiu din toate timpurile și trebuia să privim către noi orizonturi. Eram mai puțin preocupați de cimentarea păcii în Europa (țelul fundamental al membrilor fondatori) decât de securizarea prosperității noastre. Spre deosebire însă de toți ceilalți noi membri, apartenența noastră la Uniune nu a fost urmată de un boom economic. Din contra, am avut parte de cea mai severă recesiune din perioada postbelică. Asta a declanșat o dezbatere în jurul întrebării dacă Europa a fost răspunsul potrivit în privința chestiunii strategice privind locul și rolul nostru în lume. E o dezbatere care nu a încetat de atunci. De aceea, mulți dintre compatrioții mei trebuie să fie încă o dată convinși că Europa este răspunsul bun pentru noi. Și este parte a tradiției noastre democratice de a iniția astfel de consultări publice, atunci când ne confruntăm cu astfel de chestiuni fundamentale“.
Felul în care britanicii privesc și înțeleg Europa este diferit. De aceea nici nu e de mirare că nu rareori ne găsim la Bruxelles pe poziții foarte diferite în cazul unor decizii. Pentru britanici, apartenența la UE este văzută predominant prin prisma interesului lor național. Uniunea este văzută în principal ca un spațiu de comerț liber care oferă avantaje economice. Cu alte cuvinte, principala motivație are la bază pragmatismul, în combinație cu anumite așteptări în materie de putere politică. Iată de ce, în ultimii 40 de ani, în urma unor nenumărate negocieri, s-a ajuns ca Marea Britanie să capete un statut special.
Ultima rundă de negocieri intense s-a finalizat printr-un nou acord, convenit unanim și asumat de șefii de stat și de guvern din Consiliul European în întâlnirea din 18-19 februarie 2016. Înțelegerea era rezultatul unor solicitări făcute de premierul David Cameron cu mult timp înainte de alegerile parlamentare din mai 2015. Atunci el promisese un referendum care urma să decidă dacă Marea Britanie să mai rămână în Uniunea Europeană. Așa că, pe 23 iunie, britanicii vor trebui să dea un răspuns la întrebarea de pe formularul de vot: „Trebuie ca Marea Britanie să rămână membru al Uniunii Europene sau trebuie să părăsească Uniunea Europeană?“.
Elementele cheie care au fost discutate și agreate în final sunt: guvernanța economică, competitivitatea, suveranitatea și imigrația.
În ceea ce privește guvernanța economică, acordul prevede că orice stat care nu este membru în zona euro poate cere ca o prevedere legislativă să fie discutată mai întâi în Consiliul European, înainte ca aceasta să fie adoptată prin majoritate calificată. În acest fel, se specifică clar că, deși cadrul unic de reglementare din UE se aplică băncilor și instituțiilor financiare din toate statele membre, se recunoaște faptul că statele din afara zonei euro sunt îndreptățite să ceară anumite prevederi speciale care să țină cont de circumstanțele specifice în care ele se află.
Capitolul legat de competitivitate are în vedere inițiativele UE în domeniul pieței digitale unice, al piețelor de capital și al comerțului; o prevedere importantă este aceea că se va face, la nivelul Comisiei Europene, o evaluare extinsă a întregului pachet de legi referitoare la aceste aspecte din perspectiva respectării criteriilor subsidiarității și proporționalității.
În chestiunea suveranității, acordul stabilește faptul că sintagma „o uniune tot mai integrată“ inclusă în tratate nu se aplică și Marii Britanii. În plus, în Consiliul European, statele membre sunt obligate să suspende aprobarea unor proceduri legislative, în cazul în care 55 de procente din parlamentele naționale se opun acestora, consdierând că nu se respectă principiul subsidiarității.
În sfârșit, în ceea ce privește beneficiile sociale și libertatea de mișcare, Comisia Europeană va prezenta trei propuneri de amendamente față de legislația actuală din Uniunea Europeană în domeniile protecției sociale și libertății de mișcare. Acestea vor include, inter alia, posibilitatea de a adapta beneficiile sociale destinate copiilor care sunt rezidenți într-un stat membru altul decât cel în care părinții / părintele lucrează la nivelul de viață și la nivelul acestor beneficii plătite în statul respectiv. În plus, se va introduce o perioadă de așteptare (emergency brake) de patru ani, înainte de a începe plata beneficiilor sociale, pentru o persoană din UE care provine dintr-un alt stat membru. Această prevedere încetează însă să mai acționeze după şapte ani de la introducerea ei.
Pentru prima oară ne aflăm în fața unei situații în care există posibilitatea concretă ca unul dintre statele membre să decidă să părăsească Uniunea. Sondajele de opinie indică o cursă foarte strânsă între cele două tabere: Leave și Remain. Miza este extrem de ridicată. Dacă Marea Britanie hotărăște să iasă din UE, impactul va fi resimțit, pe diferite direcții, în toate celelalte state membre. UE va pierde un membru influent, cu vederi liberale, ceea ce va afecta ecuația de putere din interiorul Consiliului European.
Dacă Regatul Unit dorește să influențeze în mod pozitiv schimbările de pe continent, atunci ar trebui să rămână în interiorul UE. Numai în acest fel va putea influența procesul de decizie din Uniune în chestiuni care privesc interesul cetățenilor. În acest moment, Marea Britanie este parte a tuturor structurilor de decizie de la Bruxelles și are, în acest fel, posibilitatea de a influența direct maniera în care sunt elaborate politicile acolo. Deci are posibilitatea de a juca un rol pozitiv în Europa. Marea Britanie este, într-adevăr, a cincea economie din lume, dar, împreună, cele 28 de state din UE constituie cea mai mare economie a lumii, cea mai mare piață unică de pe planetă și cel mai prosper continent. Din interiorul UE, Regatul Unit are marele avantaj de a fi parte a celei mai mari regiuni de comerț din lume, cu 500 de milioane de consumatori.
De aceea, sper că Marea Britanie se va afla în continuare alături de noi în efortul de a crea o Europă mai competitivă, spre beneficiul tuturor. Este important ca, împreună, să consolidăm piața unică, să reducem birocrația pentru întreprinderile mici și mijlocii și să creăm milioane de noi locuri de muncă. Și, foarte important, sperăm ca Marea Britanie să ne ajute să întărim securitatea pe continent. Uniți, vom putea proteja mai bine valorile noastre comune și vom putea crea noi oportunități pentru locuitorii continentului. Până acum am obținut multe împreună și vom putea face asta și de acum încolo, ca parteneri care împărtășim aceleași valori în materie de democrație, drepturile omului, stat de drept și economia socială de piață. Marea Britanie va fi mai puternică și mai în siguranță ca parte a Uniunii Europene. Pentru că, împreună, suntem mai puternici.
* David James „Mac“ McAllister (n. 1971) este un politician german de centru-dreapta, membru al CDU. În 2010 el a preluat cea mai înaltă funcție de decizie din landul Saxonia Inferioară, după ce Christian Wulff a fost ales președinte al Germaniei. A fost considerat o stea în ascensiune în CDU, fiind văzut chiar drept un posibil succesor al cancelarului Angela Merkel, însă a pierdut alegerile din februarie 2013. Ulterior, în 2014, a fost ales membru al Parlamentului European din poziția de cap de listă pentru CDU în Saxonia Inferioară. Este de profesie avocat.