De același autor
Valul uneia dintre cele mai nesimţite şi obscurantiste campanii imaginable în istoria contemporană a atins spaţiul virtual populat de limba şi cultura română.
De ceva vreme, suntem bombardaţi pe Internet cu o furibundă campanie anticreştină. E ceva de inspiraţie occidentală. Îmbracă, în special, o formă anticatolică, dar, în realitate, când ajunge pe plaiurile noastre, nu discriminează doctrinar sau confesional, căci purtătorii ei sunt incapabili de astfel de nuanţe conceptuale şi istorice. La o privire mai atentă, nu este însă o campanie doar anticreştină. E o campanie antiştiinţă, antiistorie, antibun-simţ.
O chestiune de cultură generală, nu de religie
Mostră. Ţi se arată două simboluri: crucea şi svastica. Sub ele scrie:
„Unul dintre acestea este simbolul celei mai mari organizaţii criminale din istorie, care a comis genocide şi a oprimat prin abuz psihologic şi ameninţări pe cei ce gândeau altfel. Timp de mulţi ani, milioane de oameni, inclusiv evrei, homosexuali, bolnavi etc., au fost masacraţi. Celălalt este simbolul nazismului“.
După care urmează o salvă de comentarii de tipul: „Creştinismul, cu braţele sale înarmate, misionarismul şi inchiziţia, au ucis, în cei 2.000 de ani, mult mai mulţi oameni decât celălalt monstru, nazismul“.
Prima reacţie în faţa acestui asalt la adresa bunului simţ este să spui: cineva trebuie să le explice acestor indivizi că această chestie pe care o distribuie e o imbecilitate. Produsă fie de nişte imbecili, fie de nişte canalii de propagandişti care ştiu bine ce fac. Şi că cei care o dau mai departe nu fac decât să participe în calitate de „idioţi utili“ la o imensă bătaie de joc, în primul rând faţă de ei înşişi.
Indiferent dacă eşti religios sau nu, aici e vorba de cultură generală, noţiuni elementare de istorie şi de bun-simţ. Nu e vorba de religie, e vorba de altceva. Dar ce aşteptări avem? La şcoală nu mai ai ocazia să înveţi istorie. Spiritul ştiinţific este pentru mulţi o dogmă – predată ca atare -, nu un principiu de gândire. Iar bunul simţ e prima victimă în faţa ignoranţei, dogmatismului şi propagandei.
Bun. Acestea fiind spuse şi lăsând la o parte reacţiile imediate, trebuie să clarificăm totuşi natura problemei. Ce poţi face în faţa unor asemenea afirmaţii? Te miri. Dar şi mai tare te miri să vezi că sunt indivizi care o iau de bună şi sunt gata să polemizeze în susţinerea ei, făcând apel la ştiinţele istorice.
Să o privim deci ca pe o problemă de istorie. De competenţă epistemică.
Ai, aşadar, două poziţii. Una este a acestor indivizi. Pe de altă parte, sunt mii şi zeci de mii de lucrări de istorie: antică, medievală, modernă şi contemporană. Plus lucrări de metodologia şi epistemologia istoriei şi gândirii istorice.
Te duci la bibliotecă şi deschizi un manual de istorie medievală. Medieval Europe de C. Warren Hollister. Alegere nu chiar la întâmplare, pentru că e ediţia a opta a unuia dintre cele mai utilizate manuale în universităţile americane. Deci ceva ce se afirmă şi e acceptat ca legitim şi justificat în chiar epicentrul corectitudinii politice - intelectualmente locul cel mai ostil din univers creştinismului, religiei şi formelor de moralitate social-tradiţionale. Deci, ediţia a opta, repet, a unuia dintre cele mai răspândite manuale în care se tratează factual, istorico-ştiinţific problema noastră de interes. Scris de un istoric, medievalist respectat, considerat unul dintre cei mai buni din lume.
Ce spune omul la pagina 427, în concluzia unei lungi discuţii despre Papalitate, Biserică, Imperiu:
„Trecând peste zgomotul şi praful ridicat în jurul disputelor vremii, rămâne faptul că Biserica a sponsorizat naşterea universităţilor, un număr mare de şcoli şi spitale, aziluri pentru bolnavi, handicapaţi şi refugiaţi, orfelinate pentru copii. Sub directivele papalităţii, dreptul şi doctrina au fost rafinate şi dezvoltate şi au apărut sisteme teologice care au pus pe baze raţionale şi raţionaliste explorarea misterelor existenţei şi creaţiei. În aceste moduri şi nenumărate altele asemănătoare, Biserica Medievală a servit, modelat şi formatat Civilizaţia Europei Occidentale.
Lucrurile stau exact invers decât susţine o întreagă mitologie: Biserica a ajutat raţionalismul mai mult decât l-a subminat, a subminat autocraţia şi absolutismul mai mult decât le-a susţinut, a afirmat demnitatea umană mai mult decât a încălcat-o. Impactul Creştinătăţii medievale asupra lumii moderne este prea profund şi complex ca să poată fi măsurat. Oricum nu poate să fie doar o simplă coincidenţă faptul că civilizaţia care a transformat faţa globului terestru s-a născut şi a crescut în sânul unei societăţi care a avut cel mai elaborat, integrat şi rafinat sistem de gândire şi practică religioasă pe care umanitatea le-a cunoscut vreodată.“
Bun. Deci am afirmaţii ca cea de mai sus şi altele asemenea făcute de sute de savanţi, istorici, sociologi, economişti, politologi de-a lungul timpului. Şi am afirmaţii ca cea de şi mai sus făcute de o reţea globală de propagandişti imberbi, plecaţi de acasă cu pluta, cu sau fără conştiinţa a ceea ce fac, de ce fac şi pe unde au ajuns. Pe cine să cred?
Întrebare retorică, evident. Aş încheia discuţia aici, căci mare lucru nu ar mai fi de spus pe această linie. E o chestie de simplu bun-simţ în faţa evidenţei istorice sau, dacă asta e inaccesibilă gradului nostru de educaţie şi cultură, e o chestie clasată din simplu respect în faţa acelor minţi care s-au ocupat serios şi profesionist de interpretarea trecutului şi care ne spun că trebuie să fim foarte atenţi când ne aventurăm să facem astfel de afirmaţii.
Câteva note
N-avem ce discuta sau polemiza. Nu există temă de polemică. Aberaţiile se clasează ca atare şi se execută, nu se discută. Mitologie şi propagandă în faţa ştiinţei şi istoriei. Punct.
Totuşi, să mai adăugăm câteva note într-un alt registru:
1. E interesant că exact aceiaşi indivizi se dau mari susţinători ai ştiinţei în faţa obscurantismului religiei. Dacă i-ai vedea cât caz fac de evoluţionism ai jura că au deschis în viaţa lor un manual de biologie. Poate. Să se uite la poze. La partea cu anatomia organelor reproductive. Pentru că iată-i în faţa testului. Istoria e o ştiinţă. Rafinată, venerabilă şi profundă. Are metodele ei de stabilire a faptelor şi o vastă şi sofisticată tradiţie de analiză şi interpretare a evidenţei istorice. Ce fac în faţa istoriei aceşti indivizi?! O calcă în picioare cu lozincile, propaganda şi atitudinea lor obscurantistă şi obscenă.
2. E interesant că exact aceiaşi indivizi ce se dau mari susţinători ai libertăţii de conştiinţă şi mari luptători pentru cauza umanismului fac ce fac şi îşi aleg ca ţinte exact ceea ce e facil şi lipsit de pericol. Nu-i vezi făcând pe eroii şi deştepţii în vreo moschee fundamentalistă islamică. Sau luând cu asalt vreo teocraţie mahomedană. Sau confruntând verde în faţă un mare dictator. Nu. Ţintele lor sunt grupuri şi instituţii relativ benigne din Occident, care nici nu vor, nici nu pot să răspundă cu violenţă. Laşitatea acestor indivizi este dezgustătoare.
3. Remarcaţi. Zic indivizii ăştia: „Creştinismul, cu braţele sale înarmate, misionarismul şi inchiziţia, au ucis în cei 2.000 de ani mult mai mulţi oameni decât celălalt monstru, nazismul.“ Interesant. Despre comunism nimic, nimic… Oare cum se face că nu iese la socoteală deloc, de fiecare dată când se face un astfel de inventar, barbaria organelor comuniste faţă de homosexuali, evrei, bolnavi etc.? Sunt şi astea bine documentate, nu? Profesorul Tismăneanu tocmai a scris pe această temă o lucrare receptată stelar în mediile academice şi intelectuale. A prezentat meticulos simetria comunism-nazism ca forme ale răului în istorie. E accident că el însuşi e ţinta atacurilor venite exact de la cei ce împărtăşesc profilul ideologic al indivizilor mai sus pomeniţi? Nu cred.
4. Pe măsură ce valul de obscurantism corect politic, antiştiinţific şi antiistoric de sorginte occidentală prinde rădăcini în ţări precum România, devine şi mai evident cât de mult lipsesc din peisajul intelectual al României istoricii şi oamenii de ştiinţă. E o discuţie separată, dar să notăm aici că România, dacă va supravieţui marilor mutaţii istorice ce urmează în acest secol, va supravieţui doar pe doi piloni: (1) comunitatea oamenilor de ştiinţă – singura care va putea să menţină România racordată la dinamica economică şi tehnologic-politică a mileniului trei şi (2) comunitatea istoricilor şi a oamenilor de cultură – singurii care vor putea asigura rebranduirea şi viabilitatea identitară a „românismului“. În jurul acestor doi piloni ar trebui să se regrupeze mediile economice, politice şi structurile de siguranţă naţională. Restul e demagogie şi aflare în treabă.
O dublă presiune
Ne aflăm în faţa unei presiuni duble. Prima, din afară, din Occident, doctrinele de factură corect politică. Ele vin şi nivelează totul, istorie, tradiţie, ştiinţă, în funcţie de priorităţile lor politice şi ideologice. A doua, de la baza socială şi culturală a însăşi naţiunii: o deteriorare rapidă fără precedent. Parlamentul şi sistemul de educaţie actuale din România sunt evidenţa incontestabilă. Să mergi prea departe în secolul XXI, grupat, ca naţiune, fără a putea răspunde acestor forţe şi fără a avea capacitatea de a le ţine sub control e imposibil.
În fine, am dat într-o discuţie de sine stătătoare. Să ne oprim aici. Mai sus, doar nişte gânduri răzleţe, provocate de momentul în care valul uneia dintre cele mai nesimţite şi obscurantiste campanii imaginable în istoria contemporană a atins spaţiul virtual populat de limba şi cultura română. //