De același autor
Când intră în combinații politice cu statul, Biserica ajunge să devină un sistem politic secundar subordonat statului. În loc să fie o forță morală de sine stătătoare în viața oamenilor, devine o putere politică în jocul politic.
Acum, că a trecut momentul critic, când albul și negrul, adevărul și falsul, ticăloșia și corectitudinea, responsabilitatea și iresponsabilitatea se vedeau cu precizie clinică sub semnul urgenței și pericolului colectiv, lucrurile încep să revină la „normal”. Analiștii încep să ne explice cum văd ei PSD-ul, așa, ca un partid ca toate partidele, care a avut unele erori de abordare și comunicare, poate a mai exagerat ici și colo, dar altfel e o organizație politică OK, care trebuie doar să se reformeze un pic la strategie și „imagine”. Au scos capul iar „echidistanții” – n-a durat mai mult de o săptămână de năuceală. Sunt iar pe baricade cu „luciditatea” și „realismul” lor, pozând, speculând, rupându-se în figuri și poziționându-se public în funcție de interesele sau patologiile lor personale. Ideea de împăciuire generală, „toți o apă și-un pământ”, „toți suntem români”, „ce mai contează acum cu cine am votat și pe cine am susținut, contează să fie bine în țară”, plutește fermecător în aer. Pe scurt, Pupatul în Piața Endependenței, confecționarea unui Lapsus Național cu privire la cele petrecute în ultimii ani și comasarea populară a toți și toate în Marea Varză Națională Moral-Politică: iată trendul implicit al momentului.
In acest context, până nu dispare sub valul „sărbătorilor de iarnă” și ultima fărâmă de conștiință publică cu privire la lecțiile evenimentelor recente, să notăm un fapt, o constatare cu privire la ceva care e cu adevărat profund important și care poate că va fi relevant și public, mai devreme sau mai târziu, pe termen lung. Că, pe termen scurt, e evident că ideea e să ne uităm în altă parte, în ciuda faptului că, vrem, nu vrem, lucrurile acestea au un impact major chiar și când dorim să rămână neobservate și nearticulate public...
De fapt, e vorba de o dezamăgire: modul deplorabil în care bisericile și religia organizată instituțional din țară s-au comportat în toată această poveste moral-cetățenească-politico-electorală, culminând cu alegerile din noiembrie 2014. Jenant. Ce apetit al compromisului și ce rapacitate a rentei și apucatului de la stat! Cu câtă suplețe s-au pliat atâția pe campania statală gestionată statal, cu resurse bugetare statale, de către un prim-ministru candidat prezidențial! Dezamăgitor.
Nu era nevoie de asta. Nu asta e misiunea unei Biserici, oricare ar fi orientarea ei dogmatică. Îi criticam pe clericii ortodoxiei și BOR. Și credeam că alții - mai ales cei ce se revendică de la ramura protestantă - vor oferi o alternativă sau un exemplu mai bun. Aveam așteptări. Dezamăgire. Prea mulți s-au dovedit din același aluat.
În fine, ce mai poți spune în fața evidenței? Doar atât: implicațiile infecției Bisericii sau religiei de către stat, sintetizate de Jacob Burckhardt în Reflecții asupra istoriei. Parafrazând, prima implicație: când intră în combinații politice cu statul, Biserica ajunge să devină un sistem politic secundar subordonat statului. În loc să fie o forță morală de sine stătătoare în viața oamenilor, devine o putere politică în jocul politic. Personalul său (clerul) își schimbă astfel orientarea și atitudinea, devine secularizant, devine un pion în jocul lumesc al puterii și resurselor. Puterea și resursele materiale, nu vocația, nu chemarea spirituală devin factorul de atracție, motivul principal de a fi parte a clerului, de a fi lider eclezistic. Natura Bisericii se schimbă astfel radical.
A doua implicație: ca forță politică, Biserica devine din ce în ce mai mult obsedată de ideea unității, omogenității. Ideea profundă și corectă a diversității modurilor în care oamenii se raportează la divinitate se pierde. Unitatea de credință, de simțire, de practică religioasă devine o idee fixă pentru că doar unitatea și omogenitatea de grup aduc controlul necesar acțiunii politice concentrate și coordonate. Această idee fixă a unității și omogenității este, în ultimă instanță, alimentată de beția de putere și control, care devine nestăpânită în clipa când Biserica devine structură politică a statului. Religia ajunge doar unul dintre nenumăratele instrumente în slujba statului. Restul, modurile savante și doctrinare de a o justifica, sub pretenția de a oferi baze dogmatice, sau glorificările poetice ale acestei obsesii cu unitatea și puritatea sunt doar detalii ale dorinței de a controla și a avea acces la resurse, folosind o instituție acum politică, devenită astfel precum oricare alta.
Cam asta e, cam asta am văzut și noi: oameni cu vocație politică, pretinzând că au vocație religioasă. La cel mai mic test și încercare, totul devine atât de clar.
Dacă tot am deschis discuția, să fim acum și mai preciși când e vorba de BOR, religie, România și poporul român: BOR are, teoretic vorbind, argumente să folosească mecanismele de stat ca modalitate de susținere financiară, atât timp cât credincioșii ortodocși formează o supermajoritate națională și se poate imagina o validare referendară a voinței acestora de a canaliza, via buget de stat, o parte a impozitelor lor spre Biserică sau culte. Spunem că există argumente, nu mai mult: se poate argumenta dincolo de șabloane. Dar, asumând validitatea argumentelor, rămâne problema următoare: ca instituție cvasi-statală, Biserica trebuie să fie neutră politic. Nu are voie să greșească, i se cere un efort special, care nu i s-ar cere dacă ar fi o instituție a societății civile.
De fapt, ea trebuie să lupte continuu exact împotriva tendințelor notate mai înainte de către Burckhardt. Asta dacă vrea credibilitate și legitimitate. Iar aici, din păcate, experiența recentă a arătat că legile politicului și ale naturii umane sunt mai puternice ca naivitățile și speranțele noastre. BOR a clacat masiv. A făcut-o lată. Cu toată simpatia, e greu de crezut că lucrurile vor mai putea reveni vreodată la starea inițială, după episodul acesta. Este o chestie de demografie, climat de opinie și formatori de opinie, într-un sistem ce va rămâne - indiferent de evoluțiile politice - deschis. O imensă greșeală. Mare cât întreaga sa istorie modernă.
Iar dacă tot vorbim de greșeli, o ultimă observație: cred că toți am greșit în mod axiomatic într-o privință. Am luat ca dată teza asta: „Ce să faci?! Asta e: popor fără Renaștere și fără Reformă, facem ce putem cu materialul clientului istoric”. Poate că, relativ la Renaștere, e corect. Dar nu cu privire la Reformă.
Reforma e mai mult decât un eveniment istoric, e o posibilitate mereu prezentă în mințile și sufletele oamenilor, în structura religiei instituționalizate. Nu e un tren pe care l-am pierdut ca popor, ci este o opțiune vie, mereu posibilă, în mintea și sufletele clerului și credincioșilor. Tensiunea pe care o creează dă diferența dintre, pe de o parte, o religie și o viață religioasă vie și intensă și, pe de alta, somnul dogmatic și delirul superstiției. Ea începe întotdeauna cu întrebări fundamentale care chestionează dogme și rutine, și mituri, și ritualuri luate de bune și care sunt apărate cu tenacitate politică și raționalizări doctrinare de o ierarhie a statu-quo-ului. Asta e tot.
De pildă: cine e și ce vrea până la urmă Biserica X sau Y sau BOR? Care e rolul ierarhiei ecleziastice ortodoxe în relație cu statul modern? Cine sunt și ce vor oamenii aceștia? Care e rolul lor de interpuși în relație cu credinciosul simplu? Interpuși între cine și cine? De unde au apărut și pe ce temei conștiința noastră le acordă legitimitate și autoritate? De ce am comasa în judecăți la grămadă miile de preoți, călugări și credicioși care își văd de vocație, cu simoniacii și traficanții de indulgențe pe piața politică? De ce am accepta fățărnicia superstiției și sentimentalismul lax intelectual, moral și teologic, doar pentru că sunt ambalate în triluri și sofisme dogmatic-etnice-naționale?
Asta e: vrem sau nu vrem, evoluțiile din ultimii ani ne-au obligat să ne punem aceste întrebări, nu? Ce forță din lumea asta mai poate opri și îndigui acum lucrurile, reducându-le la călduțul statu-quo?