De același autor
Niciodată până acum, clasa politică din Franţa nu a fost prinsă într-un scandal de o asemenea anvergură. Afacerea Sarkozy pune în discuţie credibilitatea întregii opoziţii de dreapta a fostului său lider aflat în plin proces de revenire şi chiar a justiţiei franceze, dacă e să dăm crezare fostului preşedinte şi simpatizanţilor săi, precum şi publicaţiilor franceze cu simpatii de dreapta. Se merge până la a cere din nou modificarea Constituţiei.
La câteva zile după ce dădea de înţeles că şi-ar dori să revină ca lider al partidului şi poate să candideze la prezidenţialele din Franţa, în dimineaţa de 2 iulie, apărea pe toate site-urile franceze acelaşi breaking-news: „Sarkozy, arestat preventiv“. Coincidenţă? Nu există nicio dovadă că ar fi altceva.
De când şi-a început cariera politică, Sarkozy a fost mereu omul controverselor. Că ne referim la decizii politice (să reamintim momentul 2005, când, în calitate de ministru de Interne, a ordonat reprimarea dură a protestelor din suburbii), la limbaj („Casse-toi, pauv’ con!“, „racaille“ , criticile fără perdea la adresa cancelarului german) sau la imagine (în special cele ce ţineau de viaţa sa personală - ruptura cu Cécilia Attias, în plină campanie electorală, relaţia cu fotomodelul Carla Bruni), Sarkozy a făcut tot timpul deliciul presei, tocmai pentru că discreţia nu a fost niciodată punctul lui forte.
Fostul şef de stat nu s-a ferit niciodată de controverse. Era pus la adăpost chiar de lege. Pentru cea mai bună parte din cariera sa politică, Sarkozy a beneficiat de imunitate, că ne referim la cea parlamentară, ministerială ori prezidenţială. Şi totuşi, după 24 de ani de imunitate, vine şi momentul în care trebuie să dea socoteală.
Numele său apare în cinci mari dosare politico-judiciare. Cel puţin cinci, de fapt. Primul, referitor la încercările sale de a obţine informaţii legate de mai multe anchete care îl vizau. Apoi, suspiciunea că ar fi acceptat, prin diverse filiere, bani de la fostul dictactor libian, Muamar Gaddafi, pentru a-şi finanţa campania electoralǎ. Lui Nicolas Sarkozy i s-a reproşat însă că ar fi primit în mod ilegal şi sume mari de la moştenitoarea grupului L’Oréal, Liliane Bettancourt. O altǎ afacere mai veche, care ajunge de fiecare datǎ până la Nicolas Sarkozy, este aşa-numitul scandal Bernard Tapie, în care cel din urmă (om de afaceri) ar fi primit o recompensă de peste 400 de milioane de euro în urma unui litigiu arbitrat de stat în favoarea sa. Asta în vremea cât Nicolas Sarkozy era preşedinte. În fine, un ultim dosar, de dată mai recentă, se referă la finanţele partidului şi facturi fictive, aşa-numitul dosar Bygmalion, în urma căruia şi-a dat demisia acum câteva zile toată conducerea UMP, inclusiv liderul Jean-François Copé. În toate aceste dosare arborescente, firele duc mai devreme sau mai târziu la numele lui Sarkozy. Dovezi, nu au fost însă niciodată suficiente ori suficient de clare. Anchetele sunt începute de mulţi ani, drept pentru care prea puţini (chiar şi în propriul său partid) consideră că ar fi vorba de un complot pentru a împiedica revenirea sa în politică.
Cazul e unul exemplar, în toate sensurile cuvântului, pentru că, pentru prima dată, se trece peste ceea ce era un tabu în Franţa: imunitatea şefului de stat (chiar şi după încheierea mandatului). În acest sens, va trebui modificată Constituţia în aşa fel încât nici şeful statului să nu mai fie deasupra legii. Actualul lider de la Elysée a promis-o în campania electorală, aşa că a venit vremea să îşi ţină promisiunea, după doi ani.
Până atunci însă, justiţia trebuie lăsată să-şi facă treaba. Pentru că, dacă în acest caz nu va merge până la capăt, va părea fie că a cedat presiunilor, fie că dă dovadă de incompetenţă.
Cel mai mare pericol în acest caz este cel al politizării cazului. Preşedintele François Hollande, de pildă, a preferat să nu intre în jocul acuzaţiilor iniţiat de „sarkozişti“ şi să păstreze tăcerea. Tot ce a spus a fost că în Franţa justiţia este independentǎ şi cǎ prezumţia de nevinovǎţie rǎmâne un principiu esenţial. Nu e neapărat o „eschivă“, cum o numeşte Le Parisien, ci o soluţie prin care lupta să fie păstrată în domeniul judiciar, nu să ajungă în cel politic.
Chiar dacă e fost preşedinte şi un lider important al dreptei, Nicolas Sarkozy trebuie să rămână un justiţiabil ca oricare altul. În ciuda încercărilor mai mult sau mai puţin evidente (inclusiv gestul de a ieşi la TF 1 imediat după eliberare ca să denunţe actuala putere şi să se prezinte drept o victimă) de a aduce această luptă în terenul politicii, magistraţii trebuie să-şi facă treaba independent de presiuni, declaraţii şi reflectări în presă. În caz contrar, va fi decredibilizată atât puterea judiciară, cât şi cea politică din Hexagon. Ulterior, dacă acţionând independent, va reieşi că Sarkozy trebuie exonerat, vor trebui găsite şi modalităţi de a repara prejudiciile de imagine. Nimic în politică nu e însă definitiv. Nici măcar o condamnare nu poate în toate cazurile să încheie o carieră politică, aşa cum a fost dovedit deja în cazul Alain Jupé, coleg cu Nicolas Sarkozy şi proaspăt revenit în prim-plan ca lider de partid. //