De același autor
Acest text se vrea a fi un raspuns dat articolului aparut in Revista 22, nr. 837 din 21-27 martie 2006 intitulat Puterea de judecare, semnat de catre d-l Catalin Avramescu. In opinia noastra, articolul d-lui Catalin Avramescu se grefeaza pe cateva idei din opera lui Montesquieu, Spiritul legilor (1748). Montesquieu nu are incredere in judecatori, cu "infricosatoarea lor putere asupra oamenilor". Pentru el, "judecatorii natiunii nu sunt... decat gura care rosteste cuvintele legii, niste fiinte neinsufletite care nu-i pot modela nici forta, nici severitatea". De asemenea, in Scrisori persane, afirma despre oamenii legii: "aceasta inspaimantatoare armata de glosatori, comentatori, compilatori, insi pe cat de slabi prin saracirea duhului, pe atat de puternici numeric".
Revenind la articol, in esenta, d-l Catalin Avramescu sustine urmatoarele idei:
- ca, dintre cele trei puteri in stat, "Legislativul este puterea suprema pentru ca el face legea, de care toti, inclusiv celelalte puteri, sunt obligati sa asculte";
- ca teoria politica si dreptul constitutional "cel normal, nu acela din scoala sovietica, ne invata ca Executivul, si nu Judiciarul este cel care aplica legea";
- ca, atunci cand se savarseste o infractiune, "rolul puterii judecatoresti este acela de a stabili care este legea incalcata si de a indica pedeapsa corespunzatoare, fiind astfel un rol tehnic si momentan";
- ca "Judiciarul este aproape de nedisociat, in practica, de Executiv", deoarece judecatorul, dupa ce constata care este legea in cazul pe care il are in fata, il incredinteaza pe vinovat Executivului.
Una din concluziile pe care autorul le trage din aceste idei este ca pretentiile judecatorilor - de a forma o putere care sa cenzureze actiunile celorlalte doua - sunt nefondate si abuzive, ca ei nu au o autoritate care sa se compare, institutional, cu celelalte doua.
In opinia noastra, intr-un stat de drept, judecatorul poate sa cenzureze "actiunile celorlalte doua puteri, Legislativul si Executivul". Pentru a intelege mai bine aceasta idee, vom pleca si noi tot de la un exemplu simplu. Sa presupunem ca, in anul 2006, Parlamentul Romaniei emite o lege prin care se nationalizeaza, respectiv trec in proprietatea statului, toate imobilele apartinand "cadrelor universitare". In aceasta ipostaza, d-l Catalin Avramescu, fiind deposedat de casa sa, va chema in judecata statul, pentru a-si revendica imobilul nationalizat, invocand faptul ca, prin aceasta lege, i s-a incalcat un drept fundamental, si anume dreptul de proprietate.
Daca ar fi sa urmam argumentele d-lui Catalin Avramescu, ca Legislativul este puterea suprema, respectiv legea pe care o emite este suprema, instanta judecatoreasca ar trebui sa respinga actiunea cu motivarea ca legea reprezinta totul, iar dreptul lui de proprietate nu exista daca nu este prevazut de lege. Prin urmare, dreptul ar decurge din lege.
Or, intr-un stat de drept, este obligatoriu sa se faca o distinctie elementara intre drept si lege. Dreptul este o libertate care isi are izvorul in persoana umana, creata dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu. Dreptul subiectiv, asa cum este dreptul de proprietate, este un drept fundamental, inerent omului, care exista indiferent daca o lege il recunoaste sau nu. Asa cum afirma un eminent jurist roman din perioada interbelica, Istrate Mircescu, "drepturile nu sunt decat aspectele sub care se diversifica personalitatea umana, desfasurandu-si existenta intr-un mediu social".
Ce este atunci legea? Legea este un instrument juridic care are menirea de a proteja drepturile si de a reglementa exercitiul lor. Legea, ca norma de conduita, nu are alta ratiune "decat de a porunci respectul drepturilor". Prin urmare, asa cum a rostit acelasi eminent jurist, "legea este servitoarea dreptului, si nu stapana lui".
Tinand seama de aceste argumente, judecatorul va admite actiunea domnului Catalin Avramescu, va constata ca aceasta lege incalca un drept fundamental al omului, statuat prin Constitutia Romaniei si prin Conventia Europeana a Drepturilor Omului, care este un tratat international. Art. 20 alin. 2 din Constitutia Romaniei proclama ca, atunci cand exista conflict intre dispozitiile Conventiei si reglementarile interne privitoare la drepturile omului, prioritate au reglementarile internationale.
Judecatorul, intr-o asemenea ipoteza, va dispune, drept sanctiune, inaplicabilitatea legii adoptate de catre Parlamentul Romaniei, contrare Conventiei.
Ce concluzie putem sa deducem din acest exemplu? Ca intr-un stat de drept judecatorul are puterea sa cenzureze actiunea Legislativului. Cu atat mai mult, instanta judecatoreasca poate sa cenzureze un act care emana de la Executiv, respectiv o hotarare de guvern sau un ordin al ministrului. Potrivit Legii contenciosului administrativ, orice persoana lezata in drepturile sale de un act administrativ, respectiv o hotarare de guvern, se poate adresa instantei judecatoresti in contenciosul administrativ, iar aceasta va putea sa anuleze aceasta hotarare, daca se va constata ca incalca un drept al unei persoane.
Un alt argument pe care il aducem in sustinerea punctului nostru de vedere se refera la faptul ca o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila se impune si trebuie respectata atat de Legislativ, cat si de Executiv.
In incheiere, apreciem ca ideea lui Montesquieu despre rolul judecatorului, dar nu si despre separatia puterilor in stat, care a stat la temelia articolului d-lui Catalin Avramescu, este perimata in epoca contemporana.
Intr-un stat de drept, ce se caracterizeaza prin faptul ca puterea statului este limitata prin drept, judecatorul trebuie sa fie un personaj central. Menirea lui este sa decida daca au fost sau nu respectate drepturile fundamentale ale omului si daca o autoritate a actionat in limitele competentei recunoscute prin lege.
Cu stima,
Gheorghe Obersterescu, judecator, Curtea de Apel Timisoara
Milita Bugarin, judecator, Judecatoria Timisoara
Dumitru Hantea, judecator, Judecatoria Timisoara
Comentarii 0