De același autor
Raportul CE din noiembrie 2004
PNA trebuie sa se concentreze pe indeplinirea mandatului sau, de cercetare a coruptiei la nivel inalt.
Cu toate ca Parchetul National Anticoruptie a inregistrat cateva succese in cazuri de mica coruptie, acesta trebuie inca sa-si demonstreze capacitatea de a aborda efectiv cazurile de coruptie la nivel inalt, care sunt sensibile din punct de vedere politic.
In ciuda suspendarii din functiile politice a unui numar de politicieni de la nivel regional si local, nici unul din aceste cazuri nu a fost sanctionat penal in perioada de referinta.
Micsorarea pragului financiar al cazurilor pe care PNA la nivel central le poate cerceta poate conduce la cresterea gradului de încarcare a PNA si la orientarea catre cazurile de mica coruptie.
Raportul CE din octombrie 2005
Acum, cand DNA este parte a Parchetului general, care este principala institutie de combatere a crimei organizate, se spera ca acele cazuri de coruptie care au legaturi cu crima organizata sa fie cercetate mai eficient.
In timp ce vechiul Parchet National Anticoruptie a inregistrat un anume succes in instrumentarea cazurilor de coruptie, mai ales coruptie mica, odata cu relocarea sa in cadrul Parchetului General si schimbarea denumirii in Departamentul National Anticoruptie, va trebui sa isi demonstreze capacitatea de a aborda in mod eficient cazuri de coruptie la nivel inalt, sensibile din punct de vedere politic.
Slabiciunile în implementarea legislatiei anticoruptie existente sunt partial cauzate de catre pasivitatea unor procurori (de exemplu ezitare în a demara cercetari serioase si profunde) etc.
Raportul CE din mai 2006
Cantitatea si calitatea investigatiilor impartiale privind acuzatii de coruptie la nivel inalt au crescut substantial in comparatie cu perioada anterioara.
Exista de asemenea o imbunatatire din punct de vedere calitativ in investigatiile DNA, prin redeschiderea investigatiilor inchise de fosta conducere a DNA pentru motive neclare.
In ceea ce priveste lupta impotriva coruptiei la nivel inalt, nou infiintatul DNA a inregistrat mai multe progrese in primele sapte luni de existenta decat au fost facute in anii anteriori.
Din octombrie 2005, DNA a oprit investigarea cazurilor de coruptie mica si s-a concentrat pe cazurile de coruptie la nivel înalt si mediu.
Raportul CE din septembrie 2006
A continuat sa creasca cantitatea si calitatea anchetelor penale nepartizane in
dosarele de coruptie la nivel inalt. A continuat imbunatatirea calitativa a anchetelor conduse de DNA, dupa cum s-a demonstrat prin redeschiderea unor cazuri inchise de vechea echipa manageriala si prin declansarea de noi dosare in bine cunoscute scandaluri privind achizitii publice.
Este nevoie sa existe o vointa politica clara din partea tuturor actorilor politici pentru a demonstra sustenabilitatea si ireversibilitatea progreselor recent realizate in lupta anticoruptie. In Parlament s-a incercat schimbarea procedurii de numire atat pentru procurorul general al Romaniei, cat si pentru seful Directiei National
Anticoruptie, ceea ce ar fi adus din nou incertitudine asupra legalitatii si
institutionalitatii cadrului anticoruptie.
Raportul CE din iunie 2007
DNA a continuat sa isi asume angajamentele privind urmarirea penala a cazurilor de coruptie la nivel inalt si sa isi demonstreze capacitatea de a le pune in practica.
Numarul si profilul noilor anchete initiate de DNA in aceasta perioada au contribuit la obtinerea unor rezultate pozitive in domeniul anchetelor impartiale in cazuri de coruptie la nivel inalt.
Termenele in care DNA conduce si incheie anchetele pe care le desfasoara continua sa ilustreze un inalt nivel de profesionalism al echipelor multidisciplinare de ancheta din cadrul directiei.
O serie de evenimente recente ar putea avea un efect negativ asupra luptei impotriva coruptiei. Acestea includ dezincriminarea fraudei bancare, intentia parlamentului de a scurta durata maxima a anchetelor penale si cererea de demitere a unui inalt functionar din cadrul DNA.