De același autor
Preambul: real și fictiv în literatură
Gândul de a diagnostica prin dereglare ficțională (1) România mi-a venit de la o întâmplare recentă. Am observat că nu puțini oameni, citind ficțiune, au o problemă: cât e adevăr și cât invenție în povestea cu pricina? Nu judecata estetică îi preocupă, nu faptul simplu dacă le-a plăcut sau nu ce au citit. Ei trebuie să scotocească în viscerele celui ce-a scris, doar-doar vor da de materia primă pentru o bârfă viitoare. Mătușa Julia și condeierul a lui Vargas Llosa e adevărată sau nu? Oare lucrurile cu prima soție a autorului s-au petrecut așa cum povestește acesta? Sau există omisiuni, lucruri schimbate, inadecvări de tot felul? Ne-a ascuns autorul ceva? Cât e „fictiv” și cât e „real” din povestea scriitorului peruvian? (Soția, mătușa Julia, a spus că romanul e o minciună și a scris în replică o carte în care pune lucrurile la punct. Vargas Llosa a răspuns că, scriind Mătușa Julia, n-a făcut o depoziție la tribunal, nici un reportaj al primei sale căsnicii.) Sau Elogiu mamei vitrege: nu cumva e o carte imorală? Ca să nu mai vorbim de Caietele lui Don Rigoberto. A trăit Vargas Llosa toate fantasmele erotice pe care le pune în scenă acolo? Și, dacă da, cum de are nerușinarea să le împărtășească și altora? Lectura moralistă e o altă variantă inadecvată a lecturii.
În toate aceste cazuri, întrebarea nu e dacă romanul este bun sau prost, ci dacă e adevărat sau mincinos, scandalos sau nu. Incultura celor ce citesc e uneori atât de mare, încât ei nu știu că o pagină de literatură nu e niciodată mai mult decât bună sau proastă. În nici un caz, adevărată sau falsă. Nimeni, niciodată, nu va ști cum a prelucrat autorul detaliile unei scene trăite și cum, povestind-o, a redistribuit, după reguli doar de el instituite, accentele lucrului descris.
Cu ani în urmă, cineva m-a întrebat, după ce a citit povestirea lui Cărtărescu Bacoviană (e în volumul Frumoasele străine), dacă era adevărat că stafia Marucăi Cantacuzino s-a desprins, într-o noapte, din tabloul care ocupă un perete în salonul conacului de la Tescani, acolo unde Maruca locuia verile, când și când, cu George Enescu. Venise ea într-adevăr, coborând din tablou, cum zice autorul, în patul lui? Tocmai în camera care cândva fusese, pare-se, dormitorul ei? I-am spus că da, e adevărat. Că autorul însuși mi-a mărturisit asta, dar că după noaptea aceea s-a desomatizat complet: își caută cu mâna dreaptă mâna stângă și n-o mai găsește…
E oare o dramă să trecem literatura prin binomul fals-adevărat? Pentru literatură, da. Când citim literatură și-n loc s-o judecăm ca poveste ne întrebăm dacă e adevărată sau mincinoasă, iar în prețul ăsta ne facem și o opinie despre moralitatea autorului, societatea nu suferă prea mult. La drept vorbind, nu suferă deloc. Are doar dovada că un imbecil în plus s-a rătăcit în mijlocul ei. Singur cititorul în cauză rămâne în brațe cu prostia și incultura lui. Sau, când doar face pe prostul, pentru a produce zarvă în jur și a-l compromite, din motive absconse, pe autor, rămâne doar cu frustrările și cu ticăloșia lui. Și cu asta chestiunea se-nchide.
Real și fictiv în viața curentă
Ceva e putred în România? Nu. Totul e halucinant. Tot ce e fictiv e real, tot ce e real e fictiv.
Înainte de 1990, părea că știm cu toții cum se distribuie în viața noastră fictivul și realul. Undeva, în stratosferă, locuia Conducătorul iubit care mâna un popor, fericit deja, către o epocă de aur. Acolo, sus, planeta devenise, potrivit poeților de curte, biroul de lucru al Tovarășului, acolo, sus, Cineva trăgea de sforile încâlcite ale politicii mondiale. Acolo sus, în ficțiunea asta istorică, deveniserăm, noi, românii, placa turnantă dintre Orient și Occident. Acolo, sus, făcând disidență înăuntrul lagărului socialist (mai-mai să-l destabilizăm!), ne luam, demni, revanșa istorică asupra, cândva, „poporului frate de la Răsărit”. Acolo, sus, în stratosferă, izolată etanș de viața noastră de zi cu zi, era lumea ficțiunilor despletite. Dădeai puțin capul pe spate, ascultai ce se mai zicea pe la un congres al PCR și știai, oricum, unde era Nordul minciunii și al propagandei fardate.
Dincoace, aici, în atmosferă și pe pământ, locuiam noi, cu hainele noastre gri, cu slănina cea de toate zilele pudrată cu boia portocalie, prost hrăniți și înfrigurați, cu cozile noastre cotidiene, cu turnătorii noștri, cu granițele noastre închise, cu istoria noastră rescrisă de la un an la altul. Aici, jos, nefardată și cu cearcăne tot mai mari, era realitatea de zi cu zi.
Schizofrenia era simplă: câteva zile pe an defilam, aplaudam în sălile de ședință, ne încovoiam trupurile pe gazonul stadioanelor. În restul zilelor îl înjuram pe Ceașescu acasă și ascultam „Europa liberă”. Dar aveam simțul orientării, cunoșteam codul fiecărei regiuni și treceam agil de pe un portativ pe altul. În ziare știam să citim printre rânduri.
Și a venit decembrie 1989. Pas de te mai descurcă! A fost sau n-a fost revoluție? A fost Gorbaciov? Sau „agenturili străine”? Au existat teroriști? Cine a tras în noi? Piciorul în ghips al lui Stănculescu era adevărat? Sau inventat? Cine a adus minerii? Anii au trecut. Întrebările s-au înmulțit. Glonțul lui Năstase a pătruns printr-o venă jugulară? Sau doar a zgâriat pielea fină a gâtului, împachetat frumos într-un fulărel de mătase? Dar a existat cu-adevărat un glonț? Și oare Băsescu a fost ajutat, în confruntarea de la prezidențialele din 2009, de o undă violetă?
Am stabilit că societatea nu suferă când ficțiunea literară e considerată „adevărată”. Însă nu același lucru se-ntâmplă când viața reală este trăită ca o ficțiune perpetuă; când linia care desparte ficțiunea de realitate nu mai poate fi trasă. Când viața devine o poveste încâlcită și fără sfârșit, toată lumea are de suferit. O societate n-ar ajunge prea departe (și se pare că nici n-a ajuns!) dacă toți membrii ei ar căuta-o pe Elodia.
Am auzit în ultima vreme mai mulți ziariști declarând că ei nu se mai descurcă între ițele peste măsură de încâlcite ale ficțiunii numite România. Că nu mai știu să pună lucrurile cap la cap și că evenimentele care se năpustesc peste noi în fiecare zi din ecranele televizoarelor, din fluxurile de știri și de pe platformele online depășesc capacitatea lor de absorbție, de prelucrare, de interpretare. Spectatorii care suntem – suntem, la rândul nostru, năuciți. Am auzit că există familii în care cei doi soți fac noaptea cu schimbul la televizor, ca să poată povesti a doua zi celuilalt ce s-a mai întâmplat. În felul acesta, ambii reușesc să fie la curent cu „evenimentele”. Cine ne-a pus în acest shaker al Istoriei, în care, după fiecare scuturătură de mână a Marelui Barman, nimeni nu mai poate spune nimic despre nimeni? Cum de-am ajuns să tânjim după adevăr din mijlocul unui ocean populat cu milioane de minciuni?
Adevărul e că nu mai avem istorie de douăzeci și cinci de ani, de vreme ce nimeni, de-atunci, nu mai e capabil să facă o înșiruire plauzibilă de evenimente relatabile. Nici pe rostitorul adevărului nu l-ar mai crede nimeni. Avem doar însăilături de povești fără cap și coadă, scornite, abandonate, reluate. Cu multe tumbe, cu pocnitori, cu ceruri de artificii, cu trâmbițași, cu schimbări de decor, cu actori care intră trufaș în scenă, pentru a cădea apoi în trapa care se deschide sub picioarele lor. Trăim într-un basm născut din miile de nopți ale ficțiunii postdecembriste, care se rostogolește peste noi neobosit, devorându-ne viețile de eroi închiși într-un balamuc al Istoriei.
Boala de care suferim, o boală colectivă a de-realizării, neexistând un termen anume pentru ea, am botezat-o cu un barbarism: ficțiopatie. Rezultatul ei, provenit din pierderea controlului asupra realului, este dezorientarea. Tabloul general: o colectivitate în derivă.
„Ultimii oameni”
Încă din primele pagini ale lui Zarathustra, Nietzsche vorbește despre ultimul om. „Ultimul om”, spune Nietzsche, e „cel care face cu ochiul”. Ce vrea el să spună făcând cu ochiul? Să-l ascultăm puțin pe Nietzsche:
„Și-atunci așa grăit-a Zarathustra către popor:
Într-o zi, acest pământ va fi sărac și sterp și nici un pom vânjos nu va mai răsări din el.
Vai! vine timpul când omul nu-și va mai slobozi săgeata dorinței sale dincolo de om, iar coarda arcului său o să uite să mai zbârnâie. [...]
Vai! vine timpul când omul nu va mai putea să dea născare unei stele dansatoare. Vai! vine timpul celui mai de dispreț dintre toți oamenii, cel ce nu mai poate-a se disprețui pe sine.
Iată! v-arăt ultimul om.
«Ce e iubirea? Ce-i creația? Ce e dorința? Ce este-o stea?» – așa se-ntreabă cel din urmă om, făcându-ne cu ochiul.
Îngust va fi atunci pământul, se va vedea cum țopăie pe el ultimul om, cel care micșorează orice lucru. Prăsila lui este indestructibilă, ca puricele pe pământ; ultimul om o să trăiască cel mai mult.” (2)
„Ultimul om”, cel care, micșorând orice lucru, o să trăiască cel mai mult, e cel care face ca din cuvintele acestea – iubire, creație, dorință, stea – să nu mai rămână nimic. Rostindu-le, el ne face cu ochiul, ca să ne lase să-nțelegem că ele nu mai fac doi bani. Epoca principiilor, a înfrânărilor, a îndatoririlor a trecut. „Ultimii oameni” nu mai cred în zei. Nici în cei care-au fost, nici în alții care vor veni. „Cândva, spune Nietzsche, era smintită toată lumea.” Cândva, toată lumea se zbătea pentru o idee, voia ceva, se indigna, se lua de piept cu toată lumea. Acum, „toți vor fi deștepți…”. „«Noi», zice-va ultimul om, făcându-ne cu ochiul, «suntem inventatorii fericirii».” Ultimii oameni sunt cei care își amenajează fericirea, mândri de ce-au realizat și disprețuindu-i pe ceilalți, pe cei care încă persistă în sminteală. „Toți vrând la fel, ei vor fi cu toți la fel.” Cu „ultimii oameni” specia nu se mai auto-depășește. Ea se închide-n ea și funcționează în propria ei monotonie. „Încă se vor mai certa, dar se vor împăca îndată – ca nu cumva să-și tulbure digestia.” Și se vor reproduce, identici din tată-n fiu, „ca puricele pe pământ”.
Nu trăim noi oare, la scara noastră românească, epoca „ultimilor oameni”, a celor care au apărut la rampă în ultimul sfert de veac? Ei sunt oamenii care nu mai cred în nimic, care nu mai au principii, care nu au ideal. Ei nu fac decât să-și amenajeze fericirea. Cu ei, specia din care facem parte și tribul din care venim a ajuns la un termen. Cu ei, România apune. Dincolo de ei nu mai e nimic, pentru că din ei nu mai renaște nimic. Se vor mulțumi să se multiplice, ca sporii, ca lichenii, ca virușii. Sunt aceiași, mereu aceiași, jucând în aceeași piesă, de fapt într-un carnaval, într-un bal mascat reluat la nesfârșit. La noi Parlamentul nu-i Parlament, miniștrii nu-s miniștri, oamenii de afaceri nu-s oameni de afaceri, televiziunea publică nu-i televiziune publică (ci de partid), bancherii nu-s bancheri, presa nu-i presă, Biserica nu e Biserică, poliția nu-i poliție, ofițerii acoperiți nu-s ofițeri acoperiți. La noi votează morții, la noi șeful SIE candidează la postul de președinte al țării, la noi prim-ministrul e plagiator și dă o lege ca să nu mai fie. La noi, există câte o biserică la patru sute de oameni, școlile n-au acoperiș și spitalele nu au aspirină. La noi, totul pare fictiv, deși e real. Și tot ce pare real este o ficțiune: spitale, școli, biserici, parlamente, guverne, polițiști…
Un vis recurent din ultima săptămână
Mărturisesc că, tot uitându-mă la televizor, de-o săptămână încoace am noapte de noapte același vis: mă aflu în sala mare a Parlamentului, undeva sus, în loja pierdută a unui balcon. Imensul parter are toate locurile ocupate. E o ședință a plenului. Toți parlamentarii, bărbați și femei, sunt îmbrăcați în haine vărgate. Președintele Senatului, cățărat pe cea mai de sus tribună și având pe cap o bonetă tărcată mai înaltă decât a celorlați, bate demn cu un ciocănel în pupitru. Rumoarea din sală se stinge. „Doamnelor și domnilor, e ora 10. Vă previn că la ora 14 vom fi duși înapoi la penitenciar. E o ședință specială, în regim de urgență: avem la dispoziție mai puțin de patru ore ca să luăm o hotărâre în privința colegei noastre, doamna Elena Udrea. DNA-ul vrea să știe dacă, în final, suntem sau nu de-acord să o primim pe doamna Udrea în rândurile noastre și, eventual, chiar de astăzi, să ne întoarcem împreună la penitenciar. Vom vota cu bile la vedere. Vă previn că, dacă va fi balotaj, dubele ne vor aduce mâine din nou la serviciu, și tot așa, până când noi, Parlamentul României, vom putea spune ce decizie am luat.”
La capătul unui rând, stă doamna Udrea îmbrăcată într-un deux pièces Chanel și, desigur, cu eterna poșetă Louis Vuitton în poală. Poartă pantofi Christian Louboutin. Contrastează teribil cu uniforma vărgată a celor din sală și din pricina asta. Pare ușor stingherită. Președintele Senatului bate din nou cu ciocănelul în pupitru. Zgomotul strident mă trezește. Sar din vis, fără să știu dacă sunt sau nu în camera mea și nici, în general, pe ce lume mă aflu.
Note___________________
(1) „Derealizare” e termenul psihiatric.
(2) Friedrich Nietzsche, Așa grăit-a Zarathustra, traducere de Ștefan Augustin Doinaș, Humanitas, București, 1994, p.73.
Articol publicat de contributors.ro
Comentarii 15
nae ionescu - 03-15-2015
mari jigodii si intelectualii astia! auzi: cinstita si miliardara elena udrea!
Răspundefloread - 02-16-2015
Of,of,offff! Azi am avut o zi rea. Doi angajati au fost prinsi ca au furat materiale. Alti 3 ,care s-au auto declarat oameni de ONOARE,au declarat ca isi vor da demisia daca vor fi pedepsti cei doi,intrucit si ei stiau si ar fi profitat din furt. Daca nu ar fi jalnic,zau ca m-as prapadi de ras. Domnule Liiceanu,imi pare tare rau de noi.
RăspundeIo din popor - 02-15-2015
Io cand am vazut ce numar mic de postari are domnul Liiceanu, am mai trimis vreo doua care vaz ca nu apar! eu stiu ca in urma dezvaluirilor, domnul Liiceanu, ca intelectual al lui Basescu are niscaiva probleme de constiinta si prin gestul meu vroiam sa-i arat o oarecare intelegere si momentului prin care trece ! cine are interesul ca articolul domnului Liiceanu sa para ca nu este citit? nu e frumos din partea cenzurii de la *22*! totusi, doamna Udrea este inchisa si unii sufera pe treaba asta!
RăspundeMirion - 02-14-2015
Trist dar adevarat. Trec peste o serie de comentarii la acest articol care nu fac decat sa ateste tristul adevar al beznei in care TV a cufundat majoritatea "vietuitoarelor" din Romania(dintre ele se distinge "Io din popor") Spectacolul in repetitie, zilnic, la TV baga intr-adevar lumea in ceata. Traiesc de 26 de ani in Suedia. In tot acest timp au existat trei (trei!) evenimente politice la nivel inalt care au suscitat discutii in media si in Riksdag(parlamentul suedez) care u durat cateva zile. Una, mai multe saptamani. Nici unul dintre cazuri nu a fost legat de coruptie. Coruptie la nivel de consilii judetene sau orasenesti: 3-4 (in 26 de ani!) Plictiseala nemipomenita!!! Noroc ca avem TV romanesc. Cu un ochi radem, cu altul plangem. Pentru ca a inceput sa ne produca dependenta fiind atat de surprinzator, "inovativ" in afaceri, amuzant prin ridicol, ca un drog - am redus timpul de vizionare la 30 de minute. Punct. Dar, cum spuneam, trist. Pot oameni ca dl. Liiceanu, Plesu, Parapievici, Cartarescu si inca multi care lupta contra idiotizarii prin TV sa salveze Romania? Sunt sceptic. Astept injuraturile.
Răspundedinu - 02-14-2015
Bine ca nu citati din teza lui Ponta..
Răspundefabrice anselmo - 02-12-2015
Oricum si oricand vom dori a comenta ceva in tara asta vom reveni, ca nebunii, la o mizerabila impartire in tabere ireconciliabile. O cauza ar fi lipsa marilor minti luminatate iar daca le-am fi avut le-am fi devorat cu indarjire. Am sa inserez aici un exemplu: A.Buzura si rolul lui in marea literatura a Europei; daca, prin absurd, s-ar fi adus acel om sa indeplineasca un rol, se pare ca s-a avut la un moment dat o tentativa , omul era insa bolnav sau alt motiv, pe scena politicii romanesti am fi vazut atunci detractorii neamului cum l-ar fi mancat! Maine daca un roman primeste premiul Nobel (cine stie de premiul Herder?! cred ca si E. Barbu l-a primit! pai, poate cineva sa afirme acest lucru fara sa nu fie anatemizat!?) e recunoscut in toata lumea mai putin in tara noastra! ...si avem atat de putine mari opere si cu ce mare haineala ne repezim asupra lor! Acest fapt nu s-ar fi intamplat daca era si la noi un Havel, dar de unde nu-i nici Dumnezeu nu cere! A da, dupa 22 decembrie cati nu s-au batut in piept ca ei asa si pe dincolo!...Tara mica probleme minore, constiinta de mare natiune nu o avem si-n mare parte vina este a intelighentii romane atat de putin geniala si atat de infatuata... Cu cat opera e mai prapadita cu atat pretentiile sunt mai hiperbolice. Cititi "Dragul meu turnator" si vorbiti de valoarea ei artistica si literara! curat ca opera lui Nietzsche, parol!
RăspundeNea Ion - 02-12-2015
Frumos spus si aproape intrutotul de acord. Insa,in privinta numarului de biserici pe cap de credincios (ortodox !) sunteti victima unei intoxicari. Studiati mai adanc problema si veti avea revelatii.
RăspundeIo din popor - 02-11-2015
citez din discursul domnului Liiceanu, tinut la Cotroceni cand a fost premiat de presedintele Basescu: *Fac parte din acei carora li s-a lipit eticheta de ,,intelectual al lui Basescu,, si as vrea sa spun cu aceasta ocazie ca ati fost la inaltimea unei bune parti a intelectualiatii din ţara asta* si ca *nu ati facut decat sa ne asezati pe drumul pe care noi, cei care credem care e binele in chip matur al Romaniei, trebuia sa ne asezam. Si pentru asta va multumim*! Curat asezare!
RăspundeDVasile - 02-11-2015
Marturisire: Ma simt incorsetat de paguboasa eticheta a scrisului prin care trebuie sa vorbesc depre "domnii" Ponta si Sarbu. Am incercat si alta data, dar cenzorul Revistei 22 ma obliga sa mananc ce nu trebuie uzand de formula "domnul" cutare. PS In comentariul anterior cititi va rgo, zeci nu zero...
RăspundeCatrinel - 02-11-2015
"Ultimul om" nu mai crede in zei. Iubirea, creatia si dorinta nu-l mai avanta spre stele. Langa el, sau mai departe exista insa "oameni" si "Oameni" care dau nascare unor stele dansatoare si care nu pot fi niciodata "ultimii".
RăspundeDVasile - 02-11-2015
In orgoliul sau, domnul Basescu anunta ca a intarit serviciile. Si la ce ne-a folosit (vorba militianului)? Dreptatea este impartita de oamenii domnului Ponta instalati la Justitie (si este aplicata de Politie, evident, tot a domnului Ponta). De ce ne-am mira atunci de condamnarile din timpul mandatelor domnului Basescu primite preponderent de membrii PDL, PNL si alte partide mult mai mici ca PSD, in timp ce domnul Ponta scapa prin manevre politico-legislative neconstitutionale, de consecintele fraudei intelectuale, in timp ce domnul Sarbu calca pe capete ca sa atribuie ilegal zero de mii de hectare de padure?
RăspundeDima Bicleanu - 02-11-2015
Cred ca citirea prozei de "fictiune" in perspectiva morala nu este in mod necesar o greseala, sau ceva care ar trebui evitat cu orice pret. Nici cautarea in romane a unor adevaruri personale sau impersonale nu cred ca trebuie condamnata absoult. Exista multi oameni cultivati care cauta in literatura o apropiere de adevaruri despre viata unor oameni interesanti ca personalitati istorice sau culturale, mai ales cind vietile acelora sint invaluite in mister, din cauza cenzurii oficiale sau a discretiei pur si simplu. As aminti de romanul "Delirul" al lui Preda, din care romanii au aflat multe "adevaruri" despre Romania interbelica, altfel ocultate. Sau de "Ravelstein" al lui Saul Bellow din care cititorul roman afla cite ceva in plus despre Eliade (exemplu tipic de "neadevaruri", in sensul strict, dar nu mai putin revelatoare ca "adevaruri" pentru un cititor avizat - sigur, nu e Eliade, e Radu Grielescu, etc, etc). Iar ca exemplu de judecata morala care are sens aplicata la o scriere lietrara, as aminti de romanele marchizului de Sade. A sustine ca putem citi pe de Sade doar ca un exercitiu de judecata estetica mi se pare periculos. Judecata morala a "publicului" face parte din modul firesc de raportare la orice manifestare in public a ceva, inclusiv a unui text literar "publicat". Pe urma: cum putem citi un text literar facind total abstractie de persoana autorului? Cum sa-l citim de pilda pe Adrian Paunescu, sau pe Eugen Barbu, fara a face judecati morale la adresa autorului? Putem? Poate... dar e un exercitiu foarte dificil, si care merita facut doar daca aduce ceva mai mult decit lectura insotita de anularea judecarii morale a autorului, fie aceea si numai atit cit transpare din scriere. Orice judecarta pur-estetica, lipsita de una morala de pilda, mi se pare imposibila pentru o "opera de arta" de tipul "crucifixului" lui Serrano, din punct de vedere al unui crestin. Mi se pare putin cam dur sa calificam pe primitorul de arta (literara sau alta) care face judecati morale, sau care cauta sa gaseasca frinturi de adevar si sa le deosebeasca acolo, in opera de arta, de fictiune, ca pe un "imbecil... ratacit".
RăspundeBertolt Lazaroiu - 02-10-2015
Prima parte a articolului se doreste a fi un raspuns la articolul lui CTP din Gandul, "Un Charlie Hebdo textual". Nu prea reuseste. Din cel putin doua motive. Unul: textul lui CTP, desi veninos si rau-intentionat chiar e o analiza dpdv literar a articolului lui Liiceanu (cel despre Magureanu, cola si vin, publicat recent tot aici, in Revista 22), nu o judecata a faptelor din acel articol. Al doilea: o confesiune, chiar literara, ramane o confesiune, nu poate fi doar "literatura". Mai ales cand confesiunea e scrisa de cineva care nu scrie literatura de felul lui (dl. Liiceanu nu e nici poet, nici romancier), pe care il cheama Liiceanu, si cand in confesiune sunt relatate fapte in care apar persoane pe care le cheama, intamplator, Virgil Magureanu, Petre Roman sau Andrei Plesu. Cam asta e si pozitia lui CTP: ne putem juca cu literatura si cu licentele poetice, dar pana unde? Pana unde asemenea procedee literare dau inspre kitsch. Iar uciderea "literara" a unei persoane dragi sau evocarea macar a uciderii ei, ca procedeu literar, se apropie mult de kitsch.
RăspundePoezia Lehamitei - 02-10-2015
Frectzio-Apatia sau Apologia Amalgamului. Ei bine domnilor, va pot spune din capul locului si cu mina pe inima ca astfel de texte "frumoase" si "subtile", teribil de provinciale si intretzinind bolile grave ale spiritului cu domicil fortzat in Baragan, sunt bune doar pentru lamentatorii de serviciu si superbii nostri intelectuali care stiu sa descopere virf-"apogeurile" aisbergurilor dar nu indraznesc sa priveasca si pe sub kilt radacinele belelelor,tot asteptind, citind din filozofi, sa cada sau sa nu cada Bolul-bolurile. Incitarea la AMALGAM este un delict de "mauvais esprit" adus malefic BUNului SIMTz pe cale de disparitie. Nu domnilor, intre Fictiune si Realitate, "noi" Nu Facem nicio Confuzie, nu calchiem si nici stilcim cu staif ADEVARURILE si nici evidentele Diferentze. Asa ca, textul in sine, este "bun" doar pentru "boborul sub farmec", "bun", doar la, a se mai lamentaliza un pic in continuare mitologica, povestea povestii pe-o creanga de porumb.
RăspundeLiviu din Timisoara - 02-10-2015
Bine ca ati precizat ca ultimul pasaj este un vis ...
Răspunde