De același autor
După citirea articolului Omorul serafic, semnat de d-l Cătălin Bogdan (revista 22, nr. 4-6/2016), nu mă pot opri să mă întreb cui serveşte această apelare la un trecut pe care respectivul l-a cunoscut din studiul unor documente pe care le citează parţial. Nu este însă greu să realizezi că, de fapt, articolul profită de o anumită vulnerabilitate creată în urma reacţiei nepotrivite a unei părţi a ierarhiei bisericeşti la evenimentul cumplit din Colectiv, care ne-a îndoliat inimile tuturor, şi aplică încă o lovitură Bisericii Ortodoxe. Căci ce poate fi altceva decât o lovitură vânarea semnelor izolate de „iudeo-fobie“ prezente în vechi scrieri bisericeşti şi mai ales atacul asupra părintelui Stăniloae, un apărător al ortodoxiei şi autor al unor lucrări fundamentale de teologie ortodoxă?
Incriminările sunt legate, în acest caz, de „duhul“ câtorva articole de tinereţe publicate în Telegraful român, oficios al Mitropoliei Ardealului, al cărui redactor a fost în perioada 1934-1945. Desigur, termenii de „jidov“ şi „jidan“ prezenți în articolele cu pricina sună, vorba unui om politic al zilelor noastre, „ca dracu’“, mai ales în condiţiile aplicării corectitudinii politice din zilele noastre. Ar trebui însă să fie menţionat că aceste apelaţiuni făceau parte din discursul oficial al vremii, fiind folosite de la vlădică până la opincă. Pe măsură însă ce ele au fost asociate cu fapte reprobabile, care au avut urmări nefaste asupra populaţiei evreieşti din România în timpul celui de al doilea război mondial, ele au început să fie din ce în ce mai puţin folosite şi, în cele din urmă, considerate ofensatoare, au intrat într-o zonă interzisă. Totuşi, etimologic vorbind, cuvintele acestea, de origine slavă, sunt prezente în Cehia, Slovacia, Croaţia, fără să nască nici cea mai mică reacţie adversă din partea celor vizaţi. Jidovska Praha, şi nu Evreiska Praha este vizitată de numeroşi evrei, aşa cum şi Jidovska ulitsa există în Bratislava sau Maribor şi nu am auzit ca aceasta să fie considerată o ofensă din partea celor vizaţi. Personal, beam cu plăcerea apa Carpatica provenind din cea mai curată apă din Izvorul Jidanului de sub Muntele Căliman, aşa cum era menţionat pe etichetă înainte de aplicarea măsurilor menţionate. Inutil de arătat că azi numele izvorului nu mai este menţionat. Păcat, suna ca o pomenire, amintind probabil de vreun evreu care fusese în posesia izvorului, fiind astfel amintit de cei însetaţi cărora le-a potolit setea.
Părintele Dumitru Stăniloae
Dar să revenim la părintele Stăniloae şi la textele incriminate. Acum 74 de ani, în 1941, părintele Stăniloae punea problema „iudeo-comunismului“, devenită, după cum afirmă autorul, o „marotă“ a publicaţiei Elemente de morală creştină. Astfel, „peninsula balcanică a căzut în faţa Turcilor, Rusia în faţa pornirilor mongole şi barbare ale Asiei şi Evreimii întoarse din Apus cu tot rafinamentul pus în slujba urii anticreştine“. Sper că un istoric onest documentat ştie că printre autorii „marii revoluţii din Octombrie“ se numărau numeroşi evrei, în mare majoritate motivaţi poate de gândul că ideile comuniste aveau la bază concepte iudaice. Programul de eliminare a religiei creştine, „opiul pentru mase“, una dintre liniile directoare ale bolşevismului, a fost aplicat cu temeinicie prin distrugerea bisericilor şi omorârea în masă a preoţilor creştini. E vreo exagerare aici când părintele Stăniloae afirma că e vorba de o prigoană anticreştină? E oare departe părintele când îi apreciază drept o „şleahtă de bandiţi semidocţi“ pe acei conducători bolşevici care „rezolvau orice problemă prin ucidere“? Din păcate pentru Cătălin Bogdan, statistici cunoscute dau dreptate părintelui. Probabil Cătălin Bogdan nu cunoaşte acest lucru sau îl cunoaşte, dar nu îl introduce în ecuaţie, căci nu îi sprijină argumentaţia vituperantă.
Un alt citat se referă la faptul că un articol din aceeaşi publicaţie constata în 17 noiembrie 1940 faptul că „jidovii din Orăştie, închizându-şi prăvăliile, se pregătesc de plecare pe alte meleaguri - cât mai departe de Europa“. Cătălin Bogdan uită sau se face că uită că, în vremurile acelea tragice, problema plecării în Palestina era o soluţie de salvare care în puţine locuri a fost posibilă şi aplicabilă. Şi iată că, din România, în timpul lui Antonescu, între 1940-1941 au putut să plece 17.000 de evrei din portul Constanţa spre Turcia şi de acolo în Palestina. Majoritatea rămasă a plecat pe timpul lui Ceauşescu.
Altă incriminare acuzatorie e legată de faptul că părintele punea în discuţie la 10 mai 1941 atitudinea mai omenoasă a altor confesiuni faţă de cei prigoniţi: „tribunalul din Arad (...) a condamnat de curând pe Tarnóczi Lajos, preot reformat în localitate, la o lună închisoare corecţională şi suspendare din funcţiune pe trei ani, pentru că, în mod ilegal, a dat acte de încreştinare la mai mulţi jidovi bănoşi din Arad. În acelaşi timp, tribunalul a anulat încreştinările jidanilor, operate de conducătorul oficiului parohial arădean, care făcuse o bună afacere [sublinierea îmi aparţine], încasând zeci de mii de lei dela fiecare «încreştinat»“. Citind printre rânduri, reţinem că ceea ce se condamnase acolo nu era un act de „omenie“, ci unul de corupţie. Sigur că aici lucrurile pot fi discutabile. Reacţia notabilă apare însă din partea Bisericii Ortodoxe când mult hulitul antisemit menţionat ca atare în articol, mitropolitul Nicolae Bălan, a luat apărarea evreilor cerând abrogarea decretului lege care interzicea încreştinarea evreilor, considerând că „botezul“ în biserică nu este o problemă a statului. La sugestia sa, în 9 aprilie 1941, Sfântul Sinod al Biserici Ortodoxe a adoptat o hotărâre care specifica: „Statul are toată libertatea de a aduce îngrădirile necesare apărării Ţării şi Fiinţei Neamului. Biserica însă nu poate abdica de la împlinirea poruncii dată de dumnezeiescul ei întemeietor (...) (Matei, 28, 19). Aşadar, Biserica nu poate împiedica botezul celui care-l cere pentru mântuirea lui (...)“.
Părintele Stăniloae a plătit însă pentru ideile sale şi a plătit şi mai mult pentru încercarea de a răspândi lumina creştină prin participarea la mişcarea religioasă Rugul aprins, fiind aruncat în temniţa Aiudului timp de şase ani. Lucrurile astea însă nu au relevanţă pentru Cătălin Bogdan, care, ca şi alţi numeroşi tineri, au o reţinere în a-şi cunoaşte istoria adevărată, cu riscul de a o repeta.
Şi iată cum Cătălin Bogdan spune numai un adevăr pe jumătate, care, vorba lui Gorbaciov, este mai rău ca o minciună. Voi încerca să completez acest „adevăr“ în aşa fel încât cititorii să aibă o viziune mai apropiată de realitate privind Biserica Ortodoxă şi iudeo-fobia.
Pe turla bisericii Mitropoliei Ortodoxe a Bucovinei din Cernăuţi (astăzi Universitatea din Cernăuţi), crucea ortodoxă este înconjurată de o centură făcută din înşiruirea unor stele ale lui David, semnul arhetipal care identifică evreitatea. Este o dovadă a convieţuirii românilor, ucrainenilor şi evreilor şi a toleranţei celor două religii în acest pământ românesc urgisit de istorie.
În anul 2010 l-am întâlnit la Bucureşti pe Meir Shai Slacman, cetăţean israelian de origine română care s-a angajat într-o luptă acerbă cu administraţia Yad Vashem pentru recunoaşterea post-mortem a contribuţiei aduse de mitropolitul Tit Simedrea la salvarea evreilor şi înscrierea acestuia în rândul Drepţilor între Popoare. În anii războiului, pe când era mitropolit al Bucovinei, Tit a ascuns în subsolul Mitropoliei familia Slacman, salvând-o de la deportare şi probabil de la moarte. Aceasta, în condiţiile când adăpostirea (ascunderea) unor evrei vizaţi de deportare era sancţionată cu pedeapsa capitală. Mai mult, acest mitropolit, menţionat de Prea Sfinţitul Bartolmeu drept ultimul ierarh mare cărturar al Bisericii Ortodoxe, a intervenit pe lângă Patriarhul Nicodim, ajungând la Antonescu pentru a opri deportările ilogice şi criminale ale evreilor. A reuşit şi faptul acesta este consemnat de rabinul Şafran cu recunoştinţă, dar care adaugă, citând dintr-un ziar al vremii, că mitropolitul ar fi fost antisemit şi totuşi a salvat evrei şi nu numai unul, ci sute. Paradoxul acesta îşi găseşte explicaţia: în poziţia în care se afla, în acele vremuri vitrege, mitropolitul nu ar fi putut să manifeste o opinie neutră şi cu atât mai mult favorabilă evreilor (căci ar fi fost evident sancţionată), ci una aparţinând discursului oficial. În schimb, atunci când a avut ocazia, a acţionat cu un profund umanism. Faptul este recunoscut nu numai de Meir Shai, ca beneficiar şi martor al curajului de care a dat dovadă mitropolitul, ci şi de numeroasele personalităţi evreieşti, cum ar fi scriitorul Dorel Dorian, membru al FCER, d-l Liviu Beris, preşedintele AERVH, chiar şi de către vânătorul de nazişti Simon Wiesenthal. Oamenii trebuie judecaţi după fapte, nu după vorbe, care câteodată nu le aparţin. Iar mărturia rabinului Şafran este edificatoare. O recunoaştere a acestei contribuţii în favoarea evreilor în vremuri de cruntă restrişte a fost făcută de fiul rabinului Şafran, care a decernat nepotului mitropolitului Medalia „Alexandru Şafran“.
Răsplata omeniei este neuitarea, menţionează Meir Shai. Ar fi bine ca şi domnul Cătălin Bogdan să cunoască şi să recunoască aceasta. Mai ales că articolul cu pricina pare părtinitor şi nu serveşte cunoaşterii rolului pe care l-a jucat Biserica Ortodoxă în timpuri de restrişte.