De același autor
Cu toate acestea, in chiar maniera in care ne raportam la aceasta influenta se ascunde o problema, care poate deveni, in anumite conditii, "o mare problema". Toate bune si frumoase atata timp cat lumea occidentala, in comparatie cu lumea romaneasca, reprezinta intr-adevar binele si dreptatea. Ma supun cu bucurie, ba chiar cer protectia si ajutorul deciziilor drepte ale Curtii Europene a Drepturilor Omului de la Strasbourg. Dar ce ma fac atunci cand o comisie sindicala europeana decide ca Miron Cozma este nevinovat si ca mineriadele au fost actiuni sindicale normale, conduse de acesta in baza unui mandat incredintat si impus de catre muncitori? Ce ma fac atunci cand normele europene imi interzic sa amenajez o groapa ecologica de conceptie proprie, in conditiile in care eu, taran roman, nu am bani sa-mi construiesc una in acord cu cerintele europene - bune pentru buzunarele celor care castiga euro, dar inaccesibile celor care castiga lei? Sau, in alt registru, ce ma fac atunci cand piata europeana imi impune ca unica branza alba insipida telemea acceptata in Uniunea Europeana, FETA, interzicandu-le taranilor nostri sa mai comercializeze excelenta lor telemea, care, pasamite, nu ar satisface standardele de calitate ale Comisiei Europene?
Ce ma fac atunci cand Comisia Europeana hotaraste ca nu mai am dreptul sa fac tuica in casa sau atunci cand fixeaza anumite norme pentru taierea porcilor, care nu au nici o legatura cu traditiile mele culturale si pentru care, chiar daca as dori sa le adopt, nu am instrumentele necesare, pentru ca imi sunt oricum inaccesibile, ca pret? Ce ma fac atunci cand jocurile economice si de lobby de pe langa Comisia Europeana decid ca eu nu mai am dreptul sa produc palinca, deoarece aceasta marca a fost castigata, pentru toata Uniunea Europeana, de catre alta tara? Ce ma fac eu, cetatean roman care lupt impotriva centralismului statului meu, atunci cand legislatia europeana - acquis-ul comunitar - intareste puterea acestuia? Ce ma fac atunci cand legislatia europeana este prea interventionista, prea birocratica - intr-un cuvant: prea socialista - iar eu, cetatean roman care tocmai am iesit dintr-o epoca interventionista, birocratica si socialista, nu mai vreau sa aud de aceste lucruri? Ce ma fac atunci cand aberatii considerate bune in Occidentul care nu le-a cunoscut pe pielea lui imi sunt acum impuse de logica procesului de integrare, ca fiind bune, minunate, drepte - si, in plus, obligatorii?
Ei bine, raspunsul nu e deloc simplu de dat. Pe masura ce ne indepartam de lipsa de alternative a comunismului, suntem constransi sa descoperim lumea complexa si in continua prefacere a libertatii, care este, in esenta, o lume a negocierilor. În lumea libera, totul se negociaza. Daca avem ceva de spus ori de aparat, trebuie sa invatam sa negociem. Trebuie, mai ales, sa avem discernamant. Trebuie, in cele din urma, sa invatam sa fim parteneri egali. Aici e toata dificultatea - caci egalitatea in libertate se invata cel mai greu.