De același autor
Chiar daca supozitia din raportul sau ca al doilea val de gripa aviara in Romania ar fi provenit din import nu s-a putut proba cu dovezi certe, producand mai degraba probleme diplomatice, SRI a pus, cum se spune, punctul pe “i” in legatura cu ce a devenit in Romania “un rau primordial”, dupa modul in care a ajuns sa fie facut, pana in punctul alterarii functiilor sale: importul. Prin import, se dobandeste acces la bunuri si servicii pe care productia interna nu le ofera. Din pacate, din cauza precisa a politicilor economice derulate, in perioada postdecembrista, in multe domenii si cazuri - toate de pe piete internationale in care oferta depaseste cererea - in Romania se fac importuri nu pentru a se dobandi bunuri si servicii mai bune sau mai ieftine, ci pur si simplu pentru a se obtine comisioanele (citeste spagile) pe care firme din alte tari, beneficiare ale unor politici de export responsabile din partea guvernelor lor, le dau celor din strainatate gata sa le cumpere produsele.
Nu intamplator, importurile depasesc apocaliptic exporturile in Romania, nu intamplator aproape toti imbogatitii tranzitiei din Romania sunt importatori, nu intamplator importul a devenit o religie mai extinsa decat ortodoxismul in Romania, in masura in care aduce prosperitate si notorietate.
Pentru a fi mai expliciti, piata mondiala a carnii de pasare este una dintre cele cu supraoferta si cu excedente masive. Iar Romania este in pozitia de importator si iar importator, de pe toate meridianele: europene, nord-americane, sud-americane! Sa nu ne intrebam de ce piata mondiala a carnii de pasare este una cu supraoferta! Mari subventii se dau producatorilor indeosebi in tarile dezvoltate, unde nu exista problema lipsei banilor. Giumbuslucuri legislative si administrative sunt inventate pentru a se acorda aceste subventii, fara a se contraveni, chipurile, reglementarilor internationale care interzic in principiu restrictiile la import si, intr-o masura, si subventionarea exporturilor in materie. Politicile de sprijinire a productiei si exporturilor de carne de pasare - alaturi de cele asemanatoare in alte segmente agroalimentare (carne de vaca sau porc, cereale etc.) - sunt promovate in numele “securitatii alimentare”, concept extrem de complex, caruia orice stat responsabil i se subordoneaza si a carui transpunere in viata inseamna in tarile bogate scoaterea de bani seriosi din buzunarul contribuabilului pentru a se asigura, la o adica, independenta alimentara a natiei proprii, daca nu si folosirea in scopuri strategice a armei agricole (cazul notoriu fiind cel al Statelor Unite).
In Romania, pentru a spune lucrurilor pe sleau, totul este invers. Asa-numita protectie a populatiei de inflatie - cu care a inceput politica postdecembrista in domeniu si care a insemnat blocarea preturilor la consumator, printre altele si la carnea de pui - a dus rapid la desfiintarea combinatelor de pui de dinainte de ‘89. In masura in care toate preturile din amonte (la nutreturi, echipamente) se liberalizau, dar combinatele de pui trebuiau sa tina neschimbate preturile la iesire, acestora le era prescris doar falimentul. Pana sa vina contributiile de la buget, combinatele au trait pe credite bancare, pe care, in conditiile inflatiei devastatoare, nu au mai avut curand cum sa le ramburseze. Au mai supravietuit un pic pe seama taxelor vamale absurde, care, pasamite!, protejau productia nationala, dar care evident ca nu puteau constitui o solutie pe termen lung pentru zona in care traim si pentru aspiratia de a apartine candva UE. Astfel incat, atunci cand, sub presiune externa, taxele vamale au fost aduse la niveluri rezonabile, toate combinatele de pui au cazut definitiv in faliment. Si, ca si in alte domenii, importurile au invadat tara.
Productia nationala a continuat pe baze neorganizate, iar cei ce s-au incumetat s-o faca pe baze organizate au facut-o tot plecand de la importuri. Probabil, nicaieri in lume, o tara nu importa - ca pondere vorbind - atatia asa-numiti pui de o zi! Ciclul incepe undeva in Austria, Germania, Franta, Italia, Ungaria, Slovacia si continua in ferme din Romania, unde pasarile sunt doar hranite pentru a fi apoi sacrificate. Daca pasarile sacrificate macar s-ar intoarce pe pietele de unde a pornit ciclul, am avea de-a face cu un clasic lohn aviar.
Daca nu importul ar fi facut legea pe piata carnii de pasare in Romania, atunci cum altfel s-ar putea explica faptul ca, in plina criza de gripa aviara, exact ceea ce trebuia infranat, daca nu chiar oprit, anume comertul cu pasari vii, a continuat intr-o veselie, ba s-a si amplificat?!
Faptul are o motivatie precisa. Indiferent de gradul in care a afectat diferitele tari, gripa aviara a antrenat - dupa cum era de asteptat - o scadere a apetitului pentru consum de carne de pasare. Ca urmare, producatorii de pretutindeni au intensificat cautarile de clienti si comisioanele probabil s-au rotunjit. Importatorii din Romania au devenit marfa clasa intai. Cine altcineva in Europa, in plina criza aviara, sa-si continue sau chiar sa-si sporeasca achizitiile decat importatorii din Romania, cand toti altii si le-au redus pe ale lor?!
Impingerea nesabuita spre import a producatorilor si distribuitorilor de carne de pasare din Romania, in locul subventionarii productiei de carne de pasare, ca si politicile general economice de incurajare a importurilor prin curs si prin stimularea cererii interne stau la baza extinderii “fara precedent” a gripei aviare in Romania, necunoscuta in alte tari europene, dupa cum a constatat insusi reprezentantul Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS), prezent in Romania sa monitorizeze fenomenul la fata locului.
Subventionarea productiei de carne de pui inseamna implicit un control solid, inclusiv de ordin sanitar-veterinar, pe intreg lantul productie-distributie, intrucat respectarea regulilor economice si normelor sanitar-veterinare constituie conditie a primirii subventiei. Dimpotriva, lasandu-se totul in seama “pietei”, se creeaza zeci de portite de incalcare a regulilor si normelor. Acelasi reprezentant al OMS bine sublinia, de altfel, ca nici sursa de contaminare nu va putea fi depistata, nici posibilitatile de combatere nu sunt prea mari din aceeasi cauza a practicilor ilegale de productie si comercializare. De fapt, ca sa nu ne ascundem dupa deget, producatorii romani de carne de pasare - un fel de crescatori ai unor pui importati - isi desfasoara cu profit activitatea inlocuind subventiile pe care colegii lor din alte tari le primesc de la statele lor cu folosirea de munca la negru, cu practici ilegale de comert, cu nerespectarea costisitoarelor norme de igiena, de asistenta veterinara si de incinerare a pasarilor bolnave.
Abia in plina criza a gripei aviare oficialitatile de la Bucuresti s-au trezit sa anunte ca vor fi introduse subventii pentru producatorii de carne de pui care respecta normele economice si regulile sanitar-veterinare. Cam tardiv, desi poate e totusi mai bine mai tarziu decat niciodata!
Nu este sigur ca noul val de gripa aviara din Romania a venit din import, dar este sigur ca, dupa cum se desfasoara lucrurile in Romania, posibilitatile de a fi venit din import sunt imense, fara insa a se putea nici confirma si nici spune cand, cum si de unde cu precizie! Si mai este absolut evident de ce, odata pornit, valul nu prea mai are cum sa fie oprit pe articulatia actualelor structuri si politici economice!