De același autor
E.ON Gas, proprietara distributiei de gaze Distrigaz Nord, a cerut autoritatii de reglementare a pietei gazelor naturale cresterea tarifelor cu cel putin 19% de la 1 iulie, in contextul neadaptarii tarifului la costurile de productie, suplimentate de scumpirea gazelor rusesti din import. Ceea ce ii provoaca pierderi, pe care nu vede de ce le-ar suporta o firma straina, indiferent daca de stat sau privata, in contul consumatorilor romani. Gaz de France, proprietara celeilalte distributii de gaze, Distrigaz Sud, a cerut acelasi lucru autoritatii de reglementare, numai cota de crestere difera, de altfel nesemnificativ (18%). Ambele firme au amenintat ca, daca tarifele nu se maresc, vor trece la intreruperi in alimentarea cu gaze. Vizati sunt inainte de toate rau-platnicii, printre care se numara insa CET-urile, care furnizeaza caldura iarna si apa calda vara sistemelor centralizate de termoficare, ceea ce ar urma sa afecteze milioane de oameni.
Cu ce avem de a face? Cu un santaj al unor firme straine ce au ajuns din pacate sa detina un monopol pe care nu ar trebui sa-l fi avut niciodata sau cu o clasica distorsionare a pietei, rezultand din interventii administrative care impiedica preturile sa se acomodeze cu costurile?!
N-ar fi un neuzual caz in care firme straine ce au ajuns sa detina un neavenit control pe piata romaneasca ar recurge la presiuni pentru a-si rotunji conturile profiturilor realizate aici! Nu ca ar fi mai bine daca ar fi asa, dar, din pacate, in cazul in speta este vorba de o combinatie complet nefericita in care o minciuna, ce apartine integral statului roman, a dus si la un neavenit monopol strain pe o piata sensibila, si la o aproape totala deposedare a statului roman de parghiile de actiune, si la un cerc vicios al cresterii preturilor pentru consumatorul roman.
Sa facem putina istorie. Preluarea de catre firme straine a distributiilor de gaze (integral) si a distributiilor de electricitate (in cea mai mare parte) din posesia statului roman a avut loc la o presiune externa imensa si precisa, prin conditionarea directa de aceasta a aderarii Romaniei la Uniunea Europeana. Motivul pentru care distributiile de gaze si electricitate erau vizate la loc de frunte, alaturi de Petrom, de o asemenea preluare externa o constituia faptul ca proprietarul-stat tolera sistematic neplati ale consumului din partea unor mari consumatori de stat sau privati, dar beneficiind de protectii politice clientelare. Distributiile de energie devenisera un fel de banca sociala pe gratis pentru subventionarea industriilor de stat si a parazitismului privat clientelar. In mod obiectiv, lantul arieratelor care avea ca veriga principala distributiile de gaze si electricitate trebuia rupt. Pe la Bruxelles, solutia deposedarii statului roman de acestea aparea ideala, mai ales ca permitea marilor jucatori vest-europeni ai pietei sa preia extrem de avantajos noi pozitii in Est. Avantajos, pentru ca distributia nu este productie: aici se colecteaza bani in sistemele energetice si pentru obtinerea de profituri nu este nevoie de investitii. Ceea ce marii jucatori E.ON Gas si Gaz de France, care au preluat fostele distributii romanesti de gaze, au si facut: nu prea s-au omorat cu investitiile (ba chiar deloc), in masura in care au obtinut profituri si fara investitii.
Dar statul roman nu are acum a se plange cumva de ceva, in masura in care, cand avea totul pe mana, n-a fost in stare sa puna capat el insusi sistemului pagubos de neplata sistematica a facturilor de catre unii consumatori protejati politic sau clientelar. Statul roman nu a avut insa curajul macar sa spuna deschis ca instraineaza distributiile de energie pentru ca este strans de gat din afara sa o faca, daramite sa aiba cutezanta de a mentiona si motivatia acestei constrangeri.
Si atunci a inventat probabil cea mai mare diversiune postdecembrista. A vanturat sloganul rasuflat al privatizarii ca solutie de eficientizare. Rasuflat, pentru ca prin Europa nu s-a prea grabit niciun stat sa cedeze catre firme private controlul asupra domeniului strategic al distributiilor de energie. Si, oricum, "privatizarea" era pe langa subiect in cazul in speta. Pentru ca in instrainarea distributiilor nu a fost vorba de vreo privatizare, ci de transferarea proprietatii de la statul roman la alte state, Gaz de France, ENEL, CEZ fiind companii apartinand in ordine statelor francez, italian si ceh!
Piesa de forta a diversiunii a fost insa marea minciuna a privatizarii ca vector sau instrument de diminuare a tarifelor la energie, minciuna sfruntata pusa evident pe rol pentru a justifica in ochii oamenilor instrainarea complet nefericita a distributiilor de energie. Tot felul de ministeriabili, care, probabil, si-au luat si ei tainul din astfel de "privatizari", ne-au bombardat, la vremea respectiva, cu baliverne despre faptul ca privatizarea va duce la diminuarea tarifelor, atat prin instituirea concurentei, cat si prin imbunatatirile tehnologice pe care le vor aduce investitiile firmelor "private" cumparatoare, ce dispun de bani, spre deosebire de statul roman.
Concurenta s-a instituit ioc! Monopolul statului roman a fost inlocuit cu monopolul altor state. In domeniul distributiei gazelor, E.ON (firma parastatala germana) si cu Gaz de France (firma get-beget de stat franceza) nu concureaza in niciun fel intre ele, avand monopoluri pe teritorii precis delimitate si coopereaza minunat sa creasca preturile, nu sa le reduca. Nimeni nu poate contesta dreptul E.ON sau Gaz de France de a-si obtine banii pentru livrarile facute sau de a opri alimentarea rau-platnicilor. Dar nu s-ar putea sa nu se spuna clar ca aceste firme straine n-au facut nici macar investitiile de ele promise, nemaivorbind de cele ipotetice despre care delirau reprezentantii statului roman. Marea minciuna pe care acestia din urma au promovat-o la momentul "privatizarii" si pentru care nu si-au cerut scuze nici pana acum era insa in privinta tarifelor in sine. Privatizarea (indiferent catre companii de stat sau chiar private) duce nu la diminuarea, ci, dimpotriva, la cresterea tarifelor si nu din vreun alt motiv decat din acela ca orice cumparator vizeaza sa-si recupereze, daca se poate cat mai rapid, banii pe cumparatura facuta! Si dintr-o alta sursa decat din cresterea tarifelor n-ar avea de unde! De altfel, daca vanzatorul nu ii asigura, prin contract, posibilitatea de a mari tarifele, cumparatorul nici nu se implica.
Si daca exista vreun contract de vanzare/cumparare in domeniu inseamna ca acesta include si o clauza prin care cresterea tarifelor se afla la dispozitia noului proprietar. Acest lucru l-a tot ascuns statul roman. Restul sunt baliverne!