Comisia de la Veneţia şi raportul ei – despre statul de drept şi utilitatea constituţiei

Ioan Stanomir 03.01.2013

De același autor

Raportul elaborat de Comisia  Europeană pentru Democraţie prin drept este cel mai ambiţios document de până acum ce analizează, în logică constituţională, evenimentele care s-au succedat în vara lui 2012. Este aceasta o analiză cu atât mai importantă cu cât maniera de lectură a Comisiei plasează întreaga problematică pe terenul solid al constituţionalismului,  descurajând discursurile mediatice părtinitoare care au predominat în intervalul de după iulie 2012.

Observaţiile Comisiei evidenţiază  atât punctele slabe ale regimului constituţional românesc, cât şi disponibilitatea autorităţilor, ( Parlament şi Guvern) de a ignora spiritul de colaborare şi de moderaţie ce s-ar cuveni să definească o democraţie consolidată.   Diagnosticul Comisiei  relevă limitele fundamentale ale procesului de constituţionalizare în România. După douăzeci de ani de la adoptarea  constituţiei sale, România este incapabilă să treacă testul unei crize politice. Rezultatul confruntării ce opune instituţiile statului este ignorarea deliberată a regulilor gândite în vederea  gestionării unui asemenea tip de  situaţii.

Esenţială este lectura pe care raportul Comisiei o dă carenţelor regimului constituţional în materia echilibrului şi separaţiei puterilor în stat. Opţiunea atâtor cabinete în favoarea ordonanţelor de urgenţă a dat naştere unei practici pe care vara lui 2012  a exacerbat-o. Raportul Comisiei evidenţiază utilizarea ordonanţelor de urgenţă în domenii pe care legea fundamentală le scoate de sub imperiul ei. Testul de constituţionalitate  la care recurge Comisia este cel la care ar fi   fost obligat să recurgă autorul  textelor,  Guvernul României. Reglementarea, prin intermediul Ordonanţelor de Urgenţă, a unor chestiuni  ce ţin de competenţele Curţii Constituţionale sau de pragul de  validare al referendumurilor echivalează cu o încălcare deliberată a textului constituţional, ce interzice adoptarea de ordonanţe în domeniul regimului de funcţionare a instituţiilor statului.   Separaţia şi echilibrul puterilor sunt supuse, în vara lui 2012, unui dublu asalt. Pe de o  parte, cum notează Comisia, prin extinderea neconstituţională a domeniului ordonanţelor de urgenţă. Pe de altă parte, prin revocarea intempestivă a titularului unicei autorităţi ce ar fi putut contesta, în faţa Curţii Constituţionale, ordonanţele de urgenţă, Avocatul  Poporului.

Analiza Comisiei  insistă, deloc întâmplător, pe  dezideratul respectării  spiritului  ce vizează  colaborarea dintre instituţii.  Modul în care a fost administrată procedura de suspendare a  şefului de stat a relevat deficienţele existente la  acest nivel- obligaţia impusă Curţii  Constituţionale de a elabora un aviz în termen de  24 de ore  indică, în opinia Comisiei,lipsa  de  respect pentru acest  organism. Criza din vara lui 2012  a probat disponibilitatea autorităţilor  de la Bucureşti de a refuza să pună în aplicare deciziile definitive şi obligatorii ale Curţii Constituţionale, generând o practică în contradicţie cu cea europeană.  Îngrijorătoare este şi înclinaţia actorilor politici de a se angaja într-un atac deliberat la adresa Curţii  Constituţionale  şi a altor categorii de magistraţi,  ( este cazul procurorilor). Tentativa de a institui o comisie parlamentară menită să investigheze activititatea procurorilor este nu numai neconstituţională, ci şi generatoare de temeri  în ceea ce priveşte independenţa actului de justiţie.

Raportul Comisiei este şi o invitaţie la regândirea cadrului în care funcţionează democraţia românească. Evitarea  recursului la ordonanţe de urgenţă, prin utilizarea procedurilor delegării legislative, este una dintre  soluţiile previzibile, recomandate de Comisie. După cum clarificarea relaţiilor dintre şeful de stat şi şeşeful de  cabinet este esenţială, în această direcţie. Acordul dintre  Victor Ponta şi Traian  Băsescu, oricât de  limitat în scop, este  un element în dosarul gestionării raţionale a situaţiei de coabitare. Consolidarea democratică redevine, paradoxal,  prioritatea României. Redescoperirea unui climat de respect şi de colaborare dintre autorităţi este alternativa la  degradarea  constituţională ireversibilă.

Articol publicat de contributors.ro
 

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22