De același autor
În urmă cu 100 de ani, Rusia era un vast imperiu de 162 de milioane, divers din punct de vedere etnic și religios. Politica se făcea la Sankt-Petersburg, orașul-simbol al dinastiei Romanovilor, răspunsul unui monarh luminat, Petru cel Mare, interesat să recupereze înapoierea de care suferea Rusia, în raport cu celelalte țări europene. Ortodoxia și conservatorismul nobililor ținuseră imperiul într-un Ev Mediu prelungit. La început de secol XX, Rusia e singura monarhie europeană fără Parlament și fără Constituție. Țară eminamente agrară, 80% din populație trăiește în mizerie.
Familia imperială locuia în Palatul de Iarnă, o construcție începută sub fiica lui Petru cel Mare. Cu 1.786 uși, 1.945 ferestre, 1.500 camere și 117 scări interioare, palatal rivaliza cu orice construcție similară din Europa. Căsătoriile între familiile regale europene și dinastia Romanov au transformat ADN-ul țarilor într-atât, încât ultimul, Nicolae al II-lea (1868-1918), era mai mult danez și german decât rus, cel mai apropiat ascendent rus direct fiind Marea Ducesă Anna Petrovna (1708-1728), fiica cea mare a lui Petru cel Mare. Asemănarea fizică între Nicolae al II-lea și Regele George V al Marii Britanii era izbitoare, cei doi fiind verișori.
Nicolae al II-lea se căsătorește cu prințesa Alix de Hesse și Rhine. Cei doi se cunosc de când aveau 16, respectiv 12 ani, și de la început relația lor de afecțiune este una sinceră. Primii lor patru copii sunt fete: Olga, Tatiana, Maria și Anastasia. Pentru o monarhie ereditară, lipsa unui descendent masculin era privită cu multă îngrijorare și anxietate. Este poate momentul în care țarina Alexandra Feodorovna devine din ce în ce mai vulnerabilă. Petrece ore întregi în rugăciune, convinsă că numai Dumnezeu poate să o ajute să dea Rusiei un fiu. Miracolul se produce și în august 1904 vine pe lume Alexei, al cincilea copil al cuplului, după 10 ani de mariaj. Bucuria este însă de scurtă durată, căci copilul este hemofilic, o boală ereditară transmisă pe linie maternă. Hemofilia țareviciului devine secret de stat, în timp ce țarina caută remediu în vindecători și clarvăzători. Familia imperială este frecventată de șarlatani și profitori: orice opțiune este exploatată pentru a salva copilul ce trebuie să ducă mai departe o dinastie ce stă să celebreze 300 de ani de domnie neîntreruptă.
Grigori Rasputin |
Intre această lume de fast și opulență imperială și vastele stepe siberiene, măturate de frig polar și sărăcie, se întinde o prăpastie de netrecut. Și totuși, cele două lumi își vor încrucișa drumurile. În 1869, la Pokrovskoe, se naște Grigori Rasputin, modest țăran siberian, cel care va ajunge eminența cenușie a ultimului țar rus. Ascensiunea sa îi va permite să-și lase amprenta asupra unui vast imperiu, măcinat de antagonisme. La opt ani are o primă experiență mistică: i se arată o doamnă tânără care îi vorbește. În realitate, delirează din cauza unui episod febril cauzat de o pneumonie violentă. La 16 ani începe să frecventeze mănăstirile din zonă, iar la 28 de ani întreprinde o călătorie inițiatică la Muntele Athos. Mii de kilometri pe jos, din sat în sat, din poartă de mănăstire în poartă de mănăstire. „Nu era un om banal - spune Laurence Huot-Solovieff, descendentă directă al lui Rasputin -, dar nu era sfânt!“ Cu o privire puternică, hipnotizantă, avea darul divinației și, doar cu vocea, putea să calmeze caii recalcitranți.
Prima călătorie la Sankt-Petersburg îl marchează: marile magazine, luxul, bisericile bogate și strălucitoare. Se prezintă cu scrisori de recomandare la poarta Mănăstirii Alexandr Nevski, unde repede intră în grațiile rectorului Academiei Spirituale. Nimeni nu se îndoiește de puterea lui Rasputin de a vedea viitorul. Vorbește simplu, răspunde coerent la întrebări filosofice complexe.
Rasputin devine repede atracția saloanelor aristocrate, unde, la început de secol XX, domnea o atmosferă de sfârșit de lume. Lumea bună se interesa de supranatural și științe oculte. Peste tot e prezentat ca „omul lui Dumnezeu“. Lumea așteaptă miracole de la el. Asistența îi soarbe fiecare cuvânt. Azi, cineva cu talentul și darurile sale ar fi un predicator itinerant de succes, cu un reality-show în prime-time.
Reușește să cucerească un cerc de fideli care se dedau la orice pentru a avea o parte din sfânt. Femeile din înalta societate își procură lenjeria purtată de acesta, cu complicitatea femeii de cameră care îl servea. Azi, un asemenea comportament s-a banalizat. Fanii starurilor de tot felul își procură obiecte atinse de idolii lor. Cu o sută de ani în urmă, însă, într-o Rusie cu clase sociale bine definite, divinația pentru un țăran simplu din Siberia era tabu. Rasputin e căutat și de cei care vor să facă carieră la Curte. Pentru a-i obține favorurile, acești bărbați nu ezită să-și pună la dispozițiile soțiile.
1905 e anul primelor mișcări sociale violente în Rusia: 100.000 de muncitori protestează în fața Palatului de Iarnă. Armata deschide focul și 200 de manifestanți mor. Istoria va numi acea zi Duminica Roșie. Poporul îl acuză pe țar de acest măcel, un țar nehotărât, nepregătit pentru a conduce. În același an, Nicolae al II-lea îl primește pe Rasputin. Întâlnirea e consemnată de țar în jurnalul său personal: „Am cunoscut un om trimis de Dumnezeu, pe numele său: Grigori“.
Grigori se dovedește mai iscusit decât toți doctorii în a opri hemoragiile țareviciului. Există o explicație logică? Hemoragiile hemofilicilor vin cu dureri mari - dureri care antrenează creșterea ritmului cardiac, ceea ce duce la creșterea vitezei sângelui, iar hemoragia devine și mai abundentă. Dacă pacientul poate fi calmat, sângerarea va fi mai puțin abundentă, dând posibilitatea unei opriri naturale a sângerării.
Numai că Rasputin nu se oprește la a fi doctorul moștenitorului și confesorul familiei imperiale. Rasputin îi scrie țarului, îl sfătuiește cu privire la chestiuni de politică internă și externă. Două zile după atentatul de la Sarajevo, țarina îi trimite lui Rasputin o telegramă urgentă, cu întrebări legate de războiul care plutea în aer. Rasputin se afla în satul său natal și era în drum spre poștă, să răspundă acestei scrisori, când este înjunghiat de o femeie. Răspunsul său este dur: Rusia să nu se angajeze în acest conflict pe cale să înceapă, căci va fi începutul sfârșitului pentru familia imperială. Rusia, însă, intră în acest conflict...
Când, în 1903, pictorul Valentin Serov face portretul copiilor familiei Iusupov, Felix avea 16 ani. Ține cu delicatețe un câine în brațe. Seamănă cu o fată rușinoasă. Degetele lungi, ținuta perfectă, roșeața din obraji – nimic nu trădează teribilul secret: 13 ani mai târziu avea să-l ucidă pe Grigori Rasputin, „omul lui Dumnezeu“, cel care reușise să redea speranța familiei imperiale. Felix – Prinț Iusupov - va fi în 1917 moștenitorul celei mai mari averi din Europa. Familia Iusupov are o avere estimată la 600 de milioane de dolari la acea vreme, ceea ce azi înseamnă câteva miliarde bune. Sunt proprietari de vaste terenuri în Rusia și sunt mai bogați decât însuși țarul! Felix rămâne unic moștenitor în 1908, când fratele său mai mare, Nikolai, moare într-un duel de onoare, la 26 de ani, ucis de un soț gelos. Nikolai, și el pictat de Serov, pare un prinț romantic, în căutarea unui ideal. Destinul tragic al primului născut nu uimește pe nimeni; doar confirmă blestemul ce s-a abătut cu multe secole înainte asupra familiei, vinovată de un păcat de moarte ce-și cere tributul la fiecare generație: la origine familie musulmană, Iusupovii se creștinează în rit ortodox.
După doi ani de război, Rusia e epuizată. Se caută un vinovat, iar elitele aristocrate arată cu degetul spre Rasputin, omul care îl sfătuiește prost pe țar și pe țarină. Comploturi pentru asasinarea lui se fac în fiecare salon. Felix Iusupov se erijează în salvator. Poziția lui socială îl obligă să vegheze la interesele Rusiei. Accesul la intimitatea țarului prin amantul său – Marele Duce Dimitri Pavlovici Romanov, verișor al țarului, Felix fiind totodată căsătorit cu o nepoată a țarului - îi dau încrederea că trebuie să fie implicat în acest act salvator și, eventual, îndepărtarea lui Nicolai de pe tron, pentru gloria propriei familii, care ar fi putut deveni eligibilă pentru coroană.
Dintre metode, otrava a fost prima opțiune a complotiștilor. Asasinatul trebuia să pară o dispariție misterioasă. Rasputin trăiește nu departe de Palatul Iusupov, într-un apartament de cinci camere, plătit de Curte. Rasputin are o premoniție: că sfârșitul îi este aproape, că până pe 1 ianuarie 1917 va muri. Trimite o scrisoare țarului și țarinei: „Dacă vreun membru al familiei tale va fi responsabil de moartea mea, copiii tăi și cei apropiați ție vor mai avea doar doi ani de trăit. Poporul rus îi va ucide...“. Țarul citește fără să fie alarmat. Rasputin e supravegheat de poliție – nimic nu i se poate întâmpla!
Felix Iusupov vine să-l ia pe Rasputin de acasă pe 30 decembrie după miezul nopții. Urcă scările de serviciu, după ce cei însărcinați cu supravegherea divinului își încheie tura. Pretextul vizitei: Felix vrea să-i facă cunoștință lui Rasputin cu Irina, soția sa, cu care se căsătorise de curând. Rasputin e primit la subsol, unde îl așteaptă o masă copioasă. I se propun biscuiți care nu sunt otrăviți. Apoi i se propun prăjituri care conțin cianură, pe care însă le refuză. După un timp însă, Rasputin le mănâncă, una după cealaltă. Otrava nu are niciun efect. Povestea prăjiturilor otrăvite este însă neadevărată, dar a fost răspândită ulterior de complotiști – în special Felix, care își scrie memoriile și le publică la Londra. Rasputin nu mânca dulciuri niciodată și era un fapt binecunoscut. Vrând să părăsească palatul, nu este lăsat. Încearcă să evadeze și reușește să iasă din imensul imobil. Trei focuri se aud în noapte. Felix Iusupov îl urmărește cu revolverul. Azi, locul în care Rasputin a fost rănit este un loc de joacă pentru copii. Nimeni n-ar crede că sfârșitul Rusiei imperiale a început acolo. Corpul e urcat într-o mașină și dus spre un pod izolat, pe Neva. Asasinii sperau că apa va șterge urmele. Corpul e găsit însă două zile mai târziu.
Om cu o reputație sulfuroasă, Rasputin e considerat de unii sfânt. Oamenii vin să depună flori în locul în care a fost împușcat. Mormântul său, ales și pregătit de țarină, a fost distrus de revoluționarii bolșevici. Corpul său a dispărut. 100 de ani după crimă, patronii săi – familia imperială – au devenit adevărați sfinți ai Bisericii Ortodoxe. Rasputin însă rămâne o entitate greu de definit: simbol al unei Rusii înapoiate și mistice sau accelerator de transformare? //