Franța luptă împotriva precarității menstruale

În multe țări, cheltuielile legate cu procurarea lunară a produselor de igienă intimă constituie motiv de precaritate economică.

Ioana Moldovan 02.03.2021

De același autor

8 Martie bate din nou la ușă, iar în unele țări, situația femeii în societate pare pe deplin rezolvată. Politicienilor și aleșilor locali nu le rămâne decât să le sărbătorească cu câte o floare. În alte țări însă, statutul femeii e analizat în cele mai mici și... intime detalii, vorbindu-se deschis despre inegalități care trebuie eliminate.

În urmă cu exact un an, pe 26 februarie, parlamentul autonom scoțian a votat în unanimitate și după doar o singură lectură proiectul de lege care prevede gratuitatea tampoanelor igienice pentru toate femeile din teritoriu. Aceste produse urmau să fie puse la dispoziția populației feminine în instituții publice, farmacii, școli, universități și companii. Dacă legea adoptată în Scoția pare mai degrabă o măsură locală, legea gratuității produselor igienice pentru femei și-a făcut rapid adepți, iar în iunie 2020, Noua Zeelandă devine prima țară care adoptă o măsură similară, cu efect imediat încă din 15 iulie în câteva școli, înainte de a fi implementată la nivel național.

La nivel mondial se estimează că aproximativ 50% din populația feminină (de toate vârstele) folosește în continuare cârpe, piese de îmbrăcăminte, hârtie igienică și chiar iarbă, pentru că nu-și poate permite să cumpere tampoane igienice. În multe țări, cheltuielile legate cu procurarea lunară a produselor de igienă intimă constituie motiv de precaritate economică. De-a lungul vieții, o femeie cheltuie în medie 2.000 de euro doar pentru aceste produse.

Săptămâna trecută, Franța s-a angajat pe un drum similar, prin doamna Frédérique Vidal, ministrul responsabil cu învățământul superior. Franța se angajează ca începând cu anul universitar 2021/2022, tampoanele igienice să fie puse gratuit la dispoziția studentelor, montarea a 1.500 de aparate care să distribuie produsele începând încă de săptămânile viitoare. Măsura este o continuare firească a unui proces debutat în 2015, când TVA pentru aceste produse a fost micșorată de la 20% la 5,5%. Din păcate, măsura n-a contribuit la eliminarea precarității menstruale – termen inventat pentru a vorbi de costul excesiv al acestor produse indispensabile – mulți fabricanți menținând prețurile la nivelul de dinaintea scăderii TVA și băgând în buzunar noul profit.

Sub presiunea asociațiilor feministe din Franța – foarte active și creative –, pe fondul crizei sanitare care a adus în discuție precaritatea studenților (materială și emoțională) și a câtorva gafe politice (discuții sterile despre islamismul de stânga din mediul universitar), ministrul a fost obligat să facă o faptă bună în încercarea de a-și reînnoi blazonul. Din 2015, statul francez alocă anual cinci milioane de euro pentru a face disponibile, cu titlu gratuit, tampoanele igienice pentru populația carcerală feminină, pentru femeile fără adăpost sau aflate în tranzit în centre specializate de protecție a minorilor sau a femeilor–victime ale violenței domestice. Noua măsură anunțată va costa statul francez aproximativ 15 milioane de euro anual, bani pe care îi va aloca în încercarea de a elimina presiunea economică și psihologică acumulată în ultimul an de studenții francezi.

Însuși președintele francez a anunțat propunerea pe contul său de Tweeter marți, 23 februarie, precizând: „Multă vreme invizibilă, precaritatea menstruală a studentelor este o injustiție pe care nu putem să o mai tolerăm. Sensibilizați și alertați de asociații, am decis să punem la dispoziție protecții igienice lunare gratuite încă de săptămânile viitoare”. Gestul guvernului francez a fost precedat însă de numeroase acte comunitare și solidare, care au făcut impresie în rândul societății: de exemplu, în Lyon, o asociație universitară a lansat în mediul virtual o colectă de fonduri înaintea Crăciunului 2020, cu scopul precis de a strânge banii necesari cumpărării și distribuirii gratuite a acestor obiecte de igienă indispensabile celor care nu și le mai pot permite, pe fondul noilor urgențe economice, accentuate de criza sanitară fără precedent.

În Franța, tinerele staruri ale rețelelor de socializare s-au raliat cauzei. În 21 decembrie, o studentă a celebrei Școli Superioare SciencePo, cunoscută în mediul virtual sub numele de MyBetterSelf, a publicat o fotografie în care apare cu o coroană făcută din tampoane și ținând în mână un pachet de bani. Mesajul se referea tocmai la această inegalitate care trebuie să înceteze. Fotografia a fost distribuită de peste un milion de ori.

Foarte reactivă la ideile și discuțiile din mediul online, clasa politică franceză a reacționat rapid, îndreptând o situație de inegalitate care ne aduce mai aproape de ideea de egalitate între sexe. Pe când și la noi o prevedere legală similară? Căci cu o floare nu se face... egalitate. //

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22