De același autor
O conferinţă a lui D.V. Barnoschi, susţinută în 1935, mi-a demonstrat că problemele societății românești de azi sunt aceleași cu cele de acum 80 de ani.
Există o oarecare similitudine între o conferință și un spectacol de teatru. Nu mă refer însă la conferințele care au loc azi, în prezent, ci la cele care au fost rostite în timpuri care fac parte din istoria noastră națională. Mi le imaginez ca adevărate performance-uri, momente coerente, puternice, cu un matur conținut politic și critic; momente care nu pot fi reproduse, momente care s-ar fi pierdut, dacă n-ar fi existat oameni conștiincioși, pregătiți cu multă hârtie și creioane. Stenogramele lor au înregistrat fiecare cuvânt al vorbitorului, dar și reacția sălii, atunci când radioul şi televiziunea erau încă la începuturi și nu ofereau o opțiune. Tipărite, arată mai degrabă ca un monolog, material prețios cu care fiecare actor încearcă să-și dea măsura talentului.
Am descoperit o asemenea conferință în Biblioteca Academiei Române. Rostită într-o zi de decembrie 1935, în aula Fundației Carol I, conferința avea titlul Salvați elita! și fusese rostită de D.V. Barnoschi, la invitația studenților care îi ceruseră nobilului interlocutor o alocuțiune în legătură cu „problemele sociale de valoare esențială azi“. Descendent din Miron Barnovschi Movilă, domnitor al Moldovei la începutul secolului al XVII-lea, dr. D.V. Barnoschi a rămas cu câteva lucrări interesante, dintre care amintesc: Originile democrației române (studiu istoric), Nudismul – educație și reeducație psiho-sexuală, problemă morală – revoluție socială și Națiunea europeană – o lucrare care, la începutul anilor ’40, ar fi fost plagiată de un student doctoral de la Harvard University, plagiat descoperit, sancționat și rămas celebru în istoria universității americane.
Am citit cele 53 de pagini apărute în Colecția Demogorgon No. 6, la tipografia Renașterea din Ploiești, iar actualitatea ideilor și a situațiilor, a analizelor și a recomandărilor m-a uimit. Problemele societății românești de azi sunt aceleași cu cele de la mijlocul anilor ’30. Nici ordinea internațională nu e substanțial diferită. Ceea ce face diferența însă sunt, iată!, studenții care să dea teme de meditație elitei și elita care să răspundă provocării, pregătind conferințe temerare, adevărate exemple ale libertății de expresie.
Având o pregătire artistică, am citit textul imaginând un vorbitor de forță cu charisma, într-o sală plină cu oameni. Am simțit emoția sălii imaginare și m-am trezit întrebându-mă ce vor gândi ca grup și în parte cei prezenți, dacă ideile și raționamentul unui intelectual, evident, ar fi fost diseminate cu forța și seducția teatrului.
„Democrația este cea mai bună formă de guvernare pentru că e aproape neputincioasă. Nu poate face mare lucru deodată, în momentul marilor crize, dar nici nu poate provoca dezastre... și societatea merge înainte, domol, suferind, dar merge și asta e principalul“, explica Barnoschi cu înflăcărare studenților.
Democrația era una dintre opțiunile zilei. Este foarte interesantă analiza sa cu privire la celelalte oferte care veneau din lumea civilizată: bolșevismul (salută armata română că îl oprise la Budapesta, în 1919; îl apreciază ca pe un regim născut din cele mai generoase teorii, un continuator al Revoluției Franceze, dar care s-a trezit în încurcătură, libertatea devenind rapid anarhie!), fascismul (pe care îl vede ca un regim care dorește să ducă mai departe imperiul roman ca formă de guvernare și în relațiile cu restul lumii), rasismul german (explicat prin prisma filosofilor patrioți care au descris germanii ca rasă superioară căreia îi revenea dreptul de a dicta lumii organizarea ei cea mai potrivită) și supercapitalismul american (care dăduse deja un rateu cu supraproducția și „propunea un vis superb: să creeze îmbelșugare a tot ce se produce natural și artificial, o îmbuibare atât de mare, încât totul să fie aproape fără limită, ca aerul și apa“).
În conferința sa, considera capitalismul drept principala cauză pentru începerea primului război mondial, în 1914. Evident, era vorba de capitalismul de secol XIX, care nu reușise să se redefinească în context democratic. Dr. D.V. Barnoschi înaintează o demonstrație foarte pertinentă: democrația îl eliberase pe cetățean, din punct de vedere politic, dar acest cetățean relativ liber rămăsese sclav din punct de vedere economic. „Capitalismul este democrație plus plutocrație.“ Capitalismul era, atunci, în viziunea sa, cel mai competitiv model de organizare, îmbunătățirea sa în noul context ținea de controlarea plutocrației. Eliberarea economică a cetățeanului se va face prin cultura înaltă, propunea Barnoschi, iar acest fapt ar fi dus la însănătoșirea capitalismului, pentru că această cultură înaltă ar fi luminat masele, care ar fi găsit mecanisme pe plan intern și extern de controlare a plutocrației. Înființarea camerelor de comerț internaționale și existența unui corpus de legi care să-i protejeze pe muncitori și să le asigure dreptul la „salariul necesar unei întrețineri potrivite cu situația sa“ ar fi trebuit să limiteze abuzurile minorității înstărite, cei care rulau capitalul.
„Plutocrația a dominat prin legea cererii și a ofertei“, afirma Barnoschi. Spera că înalta cultură va putea rupe hegemonia acestui joc, îndreptând societatea spre un model care să permită un și mai înalt grad de civilizație.
Barnoschi încearcă să găsească locul și rolul României în acest context internațional fragil. Curentul de gândire dominant atunci era confederalismul european și încerca să afle dacă facem parte dintre națiunile înalt civilizate sau suntem printre cele rămase mai în urmă. Concluzia la care ajunge este că suntem asemenea rotiței potcovarului, într-un mecanism fin de motor elvețian. Prin urmare, primejdia care ne paște, ca români, este aceea de a fi națiunea încurcă-lume, care să încurce întreg motorul a cărui mică rotiță este. „Suntem într-o stare jalnică. Premisă necontestată de nimeni. Dacă totuși avem elită, înseamnă că marea masă – materia primă - e de calitate proastă, că poporul e ticălos. Dacă însă poporul e ceea ce recunosc toți savanții din lume care l-au studiat și totuși suntem în starea jalnică în care suntem, înseamnă că nu avem elită, că pătura conducătoare e inferioară. (...) Căci știut e că o națiune nu-i altceva decât numai ceea ce e elita sa.“
Și atunci, în anii ’30, ca și acum, se făcea socoteala celor care reușeau să-și facă numele și munca cunoscute în lume. Barnoschi însă observă că românii care devin cunoscuți o fac din afara granițelor ţării: „Câți sunt români în acest război sfânt al civilizației? 1 la 1.000? Iar când e, acela nu mai are decât starea civilă legată de România, căci opera lui și-a făcut-o în mediul adevăratei civilizații de dincolo de granițele noastre“. Totuși, faptul că avem români a căror muncă contribuie la patrimonial cultural al omenirii arată că materia primă - poporul – e bună și că doar „îi lipsesc împrejurări prielnice“.
Împrejurările prielnice ar trebui să fie create de burghezia română, numai că deținătorii de capital din România nu știu ce înseamnă „a servi societatea“. Ei au doar „lăcomia de a se îmbuiba, lăcomia primitivului“. Ei se fac vinovați de risipă ori avariție și sunt, prin urmare, cei mai dăunători paraziți ai societății.
Nu ajută la „creșterea tezaurului înaltei culturi nici cei ce o reprezintă oficial, adică profesorii universitari, pentru că au transformat universitățile în fabrici de instrumente pentru câștigarea existenței și de slujbași pentru stat“, se revolta Barnoschi. Mai mult, profesorii universitari nu luptă suficient pentru dreptul de a pregăti elite: „pentru universitarii noștri, facultățile nu sunt decât școli profesionale. Ce departe suntem de concepția occidentală cu tradiția ei umanistă, cu tradiția ei de cultură pentru cultură, de cultură pentru cunoaștere și perfectare a omului. Cât de mult ne sunt superioare universitățile din Occident“. Soluția pe care o propunea atunci, în 1935, era ca majoritatea fondurilor din educație să fie distribuite la nivelul învățământului universitar, căci în cazul unei case cu acoperișul spart, pe vreme de ploaie, umezeala nu se scoate prin refacerea temeliei, ci prin repararea acoperișului.
Oricât de vehement ar fi fost, Barnoschi nu vorbea din perspectiva unui om politic sau a unui om interest de politică: „Eu nu fac politică. Am încercat. Sunt incapabil să renunț la spiritual meu critic. Și caut încă șeful de partid care să nu aibă groază și scârbă de asemenea partizani“.
Multe dintre frazele acelei conferințe încă ni se potrivesc. „Suntem într-un impas istoric“, diagnostica cu tărie vorbitorul. „O națiune bine guvernată nu simte prezența statului, la fel cum omul sănătos nu-și simte bătăile inimii.“ Ce elegant alunecă explicațiile și demonstrațiile când sunt făcute de cineva cu caracter și morală! „Dacă educația nu va ști să promoveze simțul moral la rangul de element al conștiinței – superior inteligenței –, generațiile viitoare vor fi turme de bandiți“ (p. 46).
Cultura și numai cultura poate salva o națiune. Cultura face elite, iar elitele fac cultura înaltă. „Câți dintre parlamentarii noștri din ultimii zece ani știu măcar zece titluri de cărți seriose?“, se întreba în anul 1935, în fața unor studenți, un om instruit. E una dintre acele curiozități valabile și azi, la fel cum de actualitate este și observația sa: „Să-l ferească Dumnezeu pe poporul ajuns pe vreo margine de prăpastie, să-l ferească Dumnezeu de un dictator care, în loc să facă apel la trust-ul creirului (trust = încredere), s-ar înconjura de trustul cine știe cărui organ“.
România se învârte în cerc. //