De același autor
Reacțiile internaționale (aparent cvasi-unanime) la spectaculara recunoaștere, de către președintele Donald Trump, a suveranității Israelului asupra Ierusalimului oferă unui observator nemulțumit de capacitatea explicativă a canoanelor izvorâte din corectitudinea politică (politică, în sensul strict al cuvântului) șansa unei priviri sub stratul gros de fard aplicat cu râvnă de părțile interesate, timp de (cel puțin) șapte decenii, pe obrazul istoriei Orientului Apropiat.
Fiecare dintre reacțiile internaționale stârnite de această aparentă cotitură în politica externă americană ne dezvăluie mai mult despre persoana (sau entitatea politică) căreia îi aparține reacția, decât despre conflictul în sine, pentru că, de fapt, conflictul a rămas așa cum era, statu-quo-ul continuă.
În cazul tentativei de incendiere a unei sinagogi din Suedia (una dintre foarte numeroasele reacții înregistrate pe plan internaţional), se dezbate dacă a fost vorba despre un act antisemit sau (doar?) unul anti-Israel. Evident, avem de a face cu un act de antisemitism (după însăși definiția antisemitismului adoptată de Uniunea Europeană), însă această paradigmă limitează posibilitatea de a analiza acest eveniment.
Gestul lui Trump a fost de esență pur retorică. El a amânat cu șase luni mutarea Ambasadei Statelor Unite de la Tel Aviv la Ierusalim, asemeni tuturor celorlalți președinți americani care s-au succedat înaintea sa de când Congresul a votat Jerusalem Embassy Act în 1995, în timpul lui Bill Clinton.
Discursul politic se adresează emoțiilor, în timp ce acțiunea politică este ghidată, trebuie să fie ghidată de considerente raționale. Reacția la anunțul făcut de Trump săptămâna trecută se bazează mai ales pe emoții, pe sentimente.
Ideea de a disimula aceste sentimente cu ajutorul corectitudinii politice, de parcă ele nu ar fi reale, este problematică, deoarece nu e sustenabilă. Aceasta a fost și până acum politica Occidentului, dar această ură dăinuie, acționând ca o otravă cu acțiune lentă, dar sigură.
Nu iau nicidecum apărarea lui Donald Trump, nu fac decât să mă folosesc de gestul său irațional (cel puțin la o primă vedere), pentru a atrage atenția asupra unor tendințe.
Liderii politici recurg la emoții pentru a-și spori capitalul politic. Președintele Turciei a slobozit un torent de ocări la adresa Israelului, numindu-l „stat terorist“. Ce-l mână în luptă pe Recep Erdoğan? Dorința de a strânge capital politic pentru pretențiile sale neootomane. Cu toate acestea, reacțiile glaciale ale Arabiei Saudite și Emiratelor Arabe Unite, părți interesate care trebuie să țină seama de pericolul reprezentat de Iran, scot în evidență faptul că este nevoie în primul rând de acțiuni politice, nicidecum de discursuri care se adresează emoțiilor opiniei publice sau urmăresc creșterea popularității unor lideri.
Reiese că avem de a face predominant cu o chestiune de retorică versus acțiune politică, iar reacția la anunțul făcut de Trump a arătat clar că acest conflict este întreținut în primul rând de emoții – deși, pentru găsirea unei soluții, este nevoie de o gândire rațională necontaminată cu emoții.
Osoluție pentru conflictul din Orientul Apropiat (de fapt, conflictul arabo-israelian, pentru că Orientul Apropiat-Mijlociu abundă de conflicte) poate fi găsită numai perseverând pe calea rațiunii. Ambele părți au argumente valide, dar nu se recunosc una pe cealaltă.
Spre deosebire de cei implicați personal în acest conflict, „fanii“ fiecăreia dintre părți tratează conflictul ca pe un meci de fotbal. Ei iau partea uneia sau celeilalte echipe, din dorința de a se autodefini ca superiori pe plan moral sprijinitorilor părții adverse. Avem de a face, așadar, cu un fel de „valută morală“.
Unii, inclusiv unii politicieni, susțin că antisemitismul este cu totul altceva decât antisionismul. Totuși, în viața reală, cele două fenomene se suprapun într-o oarecare măsură, iar în părțile unde nu se suprapun, nuanțele deosebirii sunt atât de subtile, încât ajungem în mod firesc la concluzia că antisionismul este o formă de antisemitism. Numai un observator politic, un analist reușește să identifice diferența, nu și un „activist“ politic.
În altă ordine de idei, uriașa greutate specifică a Statelor Unite în relațiile internaționale face ca această aparentă întoarcere cu 180 de grade în privința statutului Ierusalimului, oricât de hulită ar fi, să nu poată fi ignorată în marile (și mai micile) capitale ale lumii. Asta, pentru că, indiferent de (i)raționalitatea ei, decizia Washingtonului modifică harta Orientului Mijlociu. Nu fizic, ci psihologic, și nu doar în ceea ce privește masele, ci și liderii – politici sau de opinie. Conflictul arabo-israelian este din nou vedeta politicii regionale, după o destul de lungă perioadă în care a fiert pe foc mic, în comparație cu războiul civil din Siria sau cu ceea ce este perceput în mai multe capitale din regiune ca amenințarea hegemonistă a Iranului. Și să nu uităm că rebelii Houthi din Yemen tocmai l-au ucis pe fostul președinte al țării lor, în contextul unui sângeros război civil, soldat cu nenumărate victime.
În mod paradoxal, decizia americană creează probleme în primul rând statelor arabe sunite aliate ale Statelor Unite și aliate de facto cu Israelul. Creează probleme și aparentului beneficiar al deciziei, Israelul, principalul aliat al Statelor Unite în regiune, pentru că a declanșat un val de proteste violente ale palestinienilor din Cisiordania și Gaza și ale unor cetățeni israelieni de etnie arabă – violențe care ar putea escalada până la o nouă revoltă palestiniană de proporții (intifadă), care ar avea un pronunțat impact negativ pentru performanta economie israeliană.
Dincolo de retorică, recunoașterea Ierusalimului, de către Statele Unite, drept capitala Israelului nu schimbă statu-quo-ul. Ierusalimul, chiar și fără ambasade, este de multă vreme capitala de facto a Statului Israel, iar ambasadorii țărilor „nerecunoscătoare“ fac naveta între Tel Aviv și Ierusalim pentru a se întâlni cu oficialitățile israeliene. De fapt, din anunțul făcut de Donald Trump reiese clar că Statele Unite nu consideră Ierusalimul Răsăritean ca parte a acestui Ierusalim-capitală și insistă că statutul final va trebui decis de Israel și de palestinieni, prin negocieri bilaterale. Prin urmare, Donald Trump, cu toate că a stârnit, cu pasul făcut, multă vâlvă, indignare în lumea arabă și musulmană și euforie în rândul multor israelieni, nu a făcut decât să readucă în prim-plan acest conflict, contribuind astfel la relansarea negocierilor între, e de sperat, oameni politici raționali.
În Țara Sfântă nu răsună trâmbițele Apocalipsei, atâta doar că Istoria, aparent înmormântată de Fukuiama, a reînviat. //