De același autor
Anunțul din 5 mai privind demisia lui Ahmet Davutoğlu, premierul Turciei, a zguduit capitalele europene. Soarta lui a fost decisă de Partidul Justiției și Dezvoltării (AKP), care i-a retras încrederea, pregătind terenul pentru alegerea unui nou șef al mișcării și un nou premier. Nimeni nu se îndoia că cel care inițiase schimbarea era președintele Erdoğan. Impactul considerabil al știrii, mai ales în Europa, se datora faptului că apăreau astfel serioase semne de întrebare privind disponibilitatea Ankarei de a implementa acordul dintre UE și Turcia referitor la controlul fluxului de migranți. Davutoğlu era cel care reușise să ajungă la o înțelegere în această privință cu cancelarul german Merkel. Astfel, se crease în spațiul european impresia falsă că primul ministru Davutoğlu deține, de facto, puterea executivă în stat, fiind autonom față de președintele Erdoğan în formularea politicii externe. În plus, comentariile cumpătate și tonul diplomatic adoptat de către Davutoğlu dădeau speranțe europenilor că o colaborare cu guvernul turc în chestiunea delicată a migrației are șanse de izbândă.
Ca reacție la anunțul demisiei premierului turc, principalul lider de opoziție, Kemal Kılıçdaroğlu, președintele Partidului Popular Republican, a ținut să remarce că deciziile în AKP sunt luate în fapt de către Erdoğan, în ciuda faptului că Davutoğlu câștigase ultimele două runde de alegeri, primind susținerea a 24 milioane de cetățeni. Lucru confirmat chiar de Davutoğlu, care a spus că demisia sa nu este o decizie proprie, ci e o necesitate.
E limpede că amândoi erau conștienți că alegătorii turci votează în principal pentru niște idei fundamentale precum cele promovate de AKP, care militează pentru schimbarea regimului de guvernare, de la republică parlamentară la una prezidențială, cu un accent sporit pe dimensiunea religioasă musulmană și pe cea istorică, glorificând apogeul Imperiului Otoman. Personificarea lor rămâne figura lui Erdoğan, liderul indiscutabil al AKP. În contrast, programul opoziției are ținte la fel de clare: prezervarea democrației parlamentare, accentuând dimensiunea laică a republicii, precum și moștenirea kemalistă, în detrimentul religiei și al trecutului imperial.
De altfel, deși Kılıçdaroğlu încearcă să se prezinte drept un campion al valorilor democratice, probabil că, într-o situație asemănătoare, tipul de reacție a partidului său ar fi fost asemănător. În Turcia funcționează capcana „disciplinei de partid“, iar alinierea aleșilor poporului la viziunea liderilor este obligatorie.
Presa turcă vehiculează două motive care l-ar fi determinat pe Erdoğan să îi retragă încrederea lui Davutoğlu: reticența premierului de a apela la sprijinul altor partide, în vederea majorității necesare pentru schimbarea Constituției și a formei de guvernare; tendința lui Davutoğlu de a lua decizii de politică externă fără aprobarea lui Erdoğan.
De facto, Turcia este deja o republică prezidențială, în care rolul primilor miniștri este doar unul operațional, acela de a transpune în practică ideile liderului real. În timpul congresului AKP, ministrul Justiției, Bekir Bozdağ, a ținut să sublinieze fără echivoc că „AKP va continua să fie partidul lui Tayyip atât timp cât oamenii spun «AKP este partidul lui Tayyip». Este imposibil de conceput un AKP separat de președinte sau că președintele este separat de partid. Partidul AKP are doar un lider – președintele nostru, Recep Tayyip Erdoğan“. Noul primier, Binali Yıldırım, a precizat și el că „scopul guvernului va fi acela de a înfăptui republica prezidențială“.
Poate Europa să formuleze un răspuns politic coerent față de Ankara?
Soarta tragică a refugiaților sirieni a favorizat colaborarea între UE și Turcia, iar posibila ridicare a vizelor ar fi un pas uriaș. Dar tot mai multe voci de pe vechiul continent, politicieni și societate civilă, acuză guvernul turc că îngrădește drepturile democratice și libertatea de exprimare. Evenimente din ultimele luni au întărit această impresie: preluarea de către guvern a celui mai mare ziar de opoziție (Zaman), condamnarea jurnaliștilor care au investigat implicarea serviciilor secrete turcești în războiul sirian, arestarea mai multor academicieni care au semnat o petiție în care cereau încetarea operațiunilor militare contra kurzilor din sud-estul țării.
Amestecarea chestiunii privind îngrădirea drepturilor civile în Turcia cu aceea a ridicării vizelor este însă contraproductivă, întrucât ideea de „a pedepsi“ guvernul turc ar avea repercusiuni mai grave tocmai asupra celor care susțin aderarea țării la UE. Vor fi afectate legăturile personale și comerciale ale cetățenilor turci care înțeleg beneficiul relațiilor dintre UE și Turcia.
Guvernele europene au în față o imagine cât se poate de clară a direcției politicii turcești. Ele nu pot însă să influențeze agenda Ankarei decât prin cultivarea unei colaborări strânse, prin definirea intereselor comune. Liderii europeni ar trebui să lucreze în mod egal cu guvernul turc, cu partidele de opoziție și cu societatea civilă, în scopul obținerii unor beneficii pentru ambele părți și să nu caute scuze pentru abandonarea relațiilor bilaterale.