De același autor
În loc să le asigure dreptul la vot, Guvernul României a decis să acționeze împotriva cetățenilor pe care ar trebui să-i reprezinte.
Cine și pentru ce se face vinovat și, mai ales, ce tip de responsabilitate poate atrage eventuala vinovăție în legătură cu felul în care a fost organizat votul din diaspora? Intenționat sau nu, planurile se amestecă în discursul public și impresia pe care cetățeanul obișnuit o dobândește este că acesta este un subiect prea tehnic pentru a putea fi înțeles de publicul larg și că, până la urmă, toți au o parte de vină, de cele mai multe ori incertă. De fapt, lucrurile sunt mult mai simple, dacă le privim fragmentat și dacă înțelegem că e posibil ca, în privința anumitor etape, unii actori să se fi comportat corect, iar în privința altor etape, aceiași actori să fi greșit.
Legat de stabilirea secțiilor din străinătate, știm deja că vina este preponderent la București. Știm că majoritatea ambasadorilor români în Europa și America de Nord au cerut MAE stabilirea unui număr mai mare de secții de votare, astfel încât românii din diaspora să poată vota fără să stea ore în șir la coadă. Ambasadorii au explicat că, din informațiile lor, există o probabilitate mare ca la alegerile prezidențiale să se prezinte foarte mulți votanți. Ambasadorii au oferit informații cu privire la localizarea comunităților de români în străinătate și au insistat pe necesitatea de a amplasa secțiile de vot în zonele locuite de români. Țările europene au oferit infrastructura necesară pentru organizarea votului în alte clădiri decât ambasade și consulate – oferte refuzate de statul român. În loc să fie preocupat de asigurarea unui drept fundamental al cetățenilor români oriunde s-ar afla – dreptul la vot –, Guvernul României a decis să acționeze împotriva cetățenilor pe care ar trebui să-i reprezinte. În ultimele zile, au apărut informații în presă care arată că ministrul Corlățean ar fi susținut deschiderea mai multor secții de votare în străinătate, iar această inițiativă ar fi fost blocată de vicepremierul Dragnea, care a fost și șeful de campanie al candidatului Ponta, întâmplător și premierul României. Între cele două tururi de scrutin, BEC a explicat că nimic nu împiedică MAE să suplimenteze numărul de secții de votare din străinătate, pentru a evita situațiile absurde de la turul întâi, când mii de români au petrecut duminica în stradă fără a putea vota. Deși BEC este singura instituție care are competența legală de a interpreta dispozițiile legale neclare, Guvernul României a decis să ignore această interpretare, după cum a decis să ignore nemulțumirea românilor din diaspora. Parchetul General a deschis o investigație penală privind împiedicarea dreptului la vot (articolul 385 Cod Penal), iar în acest context trebuie clarificat cine și ce a decis la nivelul guvernului, pentru că este evident că alegerile din 2014 nu sunt demne de o țară membră a UE.
Organizarea votului în străinătate în turul doi a fost și ea problematică. Multe ambasade au fost ajutate de voluntari, faimoasele declarații pe propria răspundere au putut fi descărcate de pe Internet și completate înainte de intrarea în secția de votare, listele au fost și ele completate în anticamera secției de votare – de altfel, acestea sunt singurele recomandări pe care guvernul le-a preluat de la societatea civilă după turul întâi. Problema esențială a fost legată de comportamentul președinților din secțiile de votare după ora 21. Expert Forum, alături de alte șapte organizații neguvernamentale, a arătat că, în conformitate cu art. 46.2 al Legii 370/2004, președinții secțiilor de votare puteau permite continuarea votului pentru românii care se aflau în acel moment la coadă. Nu e prima dată când se organizează scrutinuri electorale în conformitate cu această lege și nu e prima dată când românilor li se permite să voteze după ora 21, în măsura în care la acea oră se aflau la coadă. Aici vina principală aparține ambasadorilor, care, la ora 21, au închis porțile ambasadelor – cei care au făcut asta ar trebui să revină acasă. În Bruxelles, Barcelona, Stuttgart și Hamburg votul a continuat și după ora 21, pentru că ambasadorii și consulii au înțeles că întotdeauna trebuie să primeze textul constituțional care garantează dreptul la vot pentru toți românii, că în 2014 este inadmisibil pentru un stat să blocheze votul cetățenilor săi, ascunzându-se după felurite texte legale neclare. E drept că ambasadorii au cerut instrucțiuni de la MAE, dar faptul că nu le-au primit nu justifică comportamentul lor orientat împotriva drepturilor cetățenilor români. Ce riscau ambasadorii teoretic? O amendă? Cu amenzi au fost amenințați și la scrutinurile anterioare – amenzile nu au fost aplicate. Oricum, amenda respectivă putea fi contestată în instanță și în contextul respectivului proces se putea ridica o excepție de neconstituționalitate a Legii 370/2004, pentru a lămuri lucrurile definitiv și pentru scrutinurile viitoare. De fapt, e mai probabil că nu amenda i-a speriat pe ambasadorii noștri, ci frica de a nu-l supăra pe unul dintre candidați, întâmplător premier și, la acel moment, probabil viitor președinte. Sigur, diplomația nu e plină de eroi nicăieri, dar, pe de altă parte, nu cred că trebuie să dramatizăm excesiv – ambasadorilor nu le-a cerut nimeni să fie eroi, doar să aplice legea ținând cont de dispozițiile constituționale și să își asume răspunderea pentru deciziile lor. E inadmisibil ca în situații complicate, precum aceea din 16 noiembrie 2014, autoritățile să fugă de răspundere și românii să stea opt ore la coadă fără să poată vota! Și aici, Parchetul General trebuie să lămurească în ce măsură închiderea porților ambasadelor la ora 21 echivalează cu infracțiunea prevăzută de articolul 385 al Codului Penal.
În sfârșit, e o prioritate să se lămurească cine a cerut intervenția în forță la Torino și Paris. Poveștile despre românii violenți de la coadă sunt invalidate de filmările publicate pe Internet. Cine a cerut să fie folosite gaze lacrimogene împotriva românilor veniți să voteze însoțiti de copii? Nu, tăcerea mormântală a ambasadorilor și consulilor în această chestiune nu e admisibilă. Pe lângă ceea ce ar trebui să facă Parchetul la nivelul comunicării publice, lucrurile trebuie clarificate de urgență, iar aici este esențial să se țină seama că într-o lume digitală informația circulă repede și martorii oculari sunt miile de români agresați.