De același autor
Din păcate sau din fericire, ecuaţia politică din Egipt nu a fost niciodată atât de simplă încât să permită răspunsuri fără echivoc.
Debarcarea preşedintelui Muhammad Mursī din fruntea statului egiptean, surprinzătoare pentru unii (cei mai mulţi), aşteptată (unii, mai îndrăzneţi, spun chiar „pregătită“) de ceva timp de către alţii, a stârnit comentarii pe care am putea să le încadrăm cel mai bine în categoria dezbaterilor semantice: a fost sau nu o lovitură de stat? De ce să fie răspunsul la această întrebare atât de necesar? Poate schimba cursul evenimentelor de pe teren? Cel mai probabil da, în rău şi mai rău, în cazul unui răspuns afirmativ. Am privit, ascultat şi încercat să înţelegem comunicatul citit de către Abdel Fattāh as-Sīsī şi în altă cheie decât cea propusă de armată, aşa cum invocarea în exces (de zeci de ori într-un discurs de câteva minute) a principiului „legitimităţii“ de către preşedintele Mursī ne-a făcut să devenim suspicioşi faţă de corecta şi oportuna sa întrebuinţare. Analiştii arabi s-au împărţit în două tabere pe care le poţi uşor identifica după orientarea ideologică a platformelor publice unde îşi exprimă opinia. Şi liderii arabi sunt împărţiţi în reacţie, de asemenea fără să ofere surprize prea mari faţă de linia politică generală în relaţia cu Egiptul condus de preşedintele Mursī, exponent politic al Fraţilor Musulmani egipteni.
De ce nu este lovitură de stat?
În primul rând, pentru că armata nu-şi doreşte puterea pentru sine, ci este un „organism“ care lucrează în acord cu dorinţele exprimate de popor şi pentru împlinirea acestora; este un gardian al dreptului poporului la bună guvernare şi respectarea principiului de maslaha cāmma (interes public, comunitar), specific tradiţiei politice a acestui spaţiu. În acest fel motivează majoritatea analiştilor arabi intervenţia armatei, „salvatoare“, cum o numesc cei mai mulţi, pentru soluţionarea situaţiei străzii egiptene. Argumentaţia continuă laolaltă cu prezentarea motivelor care justifică intervenţia. Preşedintele Mursī nu a înţeles că Egiptul nu poate fi condus prin ignorarea desăvârşită a opoziţiei, indiferent de orientarea acesteia. Apelul la dialog naţional a venit prea târziu, iar sfaturile date de secretarul de stat american cu ceva timp în urmă, în sensul formării unui guvern de uniune naţională, au fost ignorate de către preşedintele Mursī. Apoi, cei mai mulţi dintre comentatorii arabi vorbesc deschis despre procesul de ikhwan-izare (derivat de la denumirea în limba arabă a Fraţilor Musulmani, însemnând popularea cu cadre proprii a tuturor nivelurilor de decizie, superioare şi inferioare, ale ţării) a structurilor politice interne şi de practicarea unei politici conflictuale cu celelalte forţe politice, dar şi cu principalele instituţii de tradiţie ale statului, printre care armata. Nu e mai puţin invocat faptul că guvernarea Fraţilor Musulmani nu a ştiut să-i atragă de partea sa şi să-i integreze în proiectul de viitor al ţării pe tinerii revoluţiei, sistematic marginalizaţi, pe care armata i-a recuperat, cel puţin la nivel de discurs, până în acest moment.
Un alt argument oferit de perspectiva justificativă a acţiunii militare este chiar lipsa de legitimitate a guvernării Mursī. Cele 20 de milioane de semnături împotriva politicilor preşedintelui şi ale mişcării din care provine, la care se adaugă tot cam atâtea milioane de participanţi la protestele de stradă de acum câteva zile, par să fie argumentele finale. La fel de interesant, poate mai interesant, este rezultatul unor sondaje de opinie făcute pe parcursul ultimelor patru-cinci luni de diverse organisme – institute de statistică şi ONG-uri din Egipt şi din afară –, care certifică cu puterea de necombătut a cifrelor cum preşedintele Mursī a pierdut aproape tot sprijinul popular. Astfel, dacă la momentul alegerii sale ca preşedinte al ţării se bucura de o susţinere de 78%, la sfârşitul lunii mai 2013 mai avea 32% din simpatia populară, sentiment evaluat în luna iunie 2013 la numai 25%. Amintim în treacăt că, tot acum câteva luni, răzbăteau din Egipt ştiri nu tocmai plăcute despre închiderea unor ONG-uri, inclusiv occidentale, şi arestarea sau expulzarea membrilor acestora pentru acţiuni care ar fi periclitat siguranţa ţării.
Nici în plan extern nu pare că preşedintele debarcat are mai multă susţinere. Cu excepţia forţelor politice de orientare relativ similară, liderii statelor arabe par să agreeze soluţia propusă de armată, mai ales că, se afirmă în cele mai multe luări de poziţie, armata a încredinţat puterea Curţii Constituţionale, o instituţie care şi-a câştigat prestigiul prin opoziţia la decizia politică atât în era Mubārak, cât şi în perioada postrevoluţionară. Mai mult, gestul armatei a reuşit, caz destul de rar în istoria recentă a Egiptului, să reunească consensul forţelor politice şi religioase, de la Hizb an-Nūr, formaţiunea politică salafistă radicală, până la conducerea universităţii islamice al-Azhar şi a Bisericii Copte. De la regele Arabiei Saudite şi ministrul de Externe emiratez până la preşedintele Siriei, Bashshār al-Asad, liderii arabi apreciază ca oportună intervenţia armatei „pentru a scoate Egiptul dintr-un tunel al cărui capăt Dumnezeu ştie unde ar fi fost“, ca să-l cităm pe regele Abdallah ben Abdel Azīz.
De ce este lovitură de stat?
Ca să răspundem la această întrebare, ne vom sprijini pe linia de discurs a Fraţilor Musulmani, a aliaţilor lor ideologici, dar şi a unei părţi a populaţiei egiptene. Respectând jocul democratic instituit ca realitate politică, chiar dacă ezitantă, după căderea lui Mubarak, Fraţii Musulmani au participat la alegerile prezidenţiale desemnându-şi un candidat, pe Muhammad Mursī. Acesta a câştigat alegerile devansându-l doar cu câteva procente pe contracandidatul său Ahmad Shafīq. A urmat o perioadă ezitantă, nu lipsită de situaţii conflictuale pe plan intern şi încercări de recuperare a unui loc pierdut sau pe cale de a se pierde, în plan extern. Situaţia economică s-a înrăutăţit, iar împrumuturile externe au devenit o obişnuinţă, mai mult, o necesitate. Pe acest fond, Mursī şi partidul său, fără o structură politică bine organizată şi fără experienţă de guvernare, poate chiar fără o strategie naţională coerentă, au căzut în tentaţiile puterii. Colorarea într-o singură nuanţă a vieţii politice egiptene a stârnit nemulţumiri uriaşe şi temeri faţă de căderea în izolare, faţă de închiderea ţării pe o perioadă lungă de timp. Şi totuşi, Mursī şi Fraţii Musulmani au fost aleşi democratic, prin vot liber exprimat, ca şi Frontul Islamic din Algeria în anii ‘90 ai secolului trecut, ca şi Hamasul în 2006. Principiul democratic, şi nu numai la nivel tehnic, de realizare, este pus în discuţie. Suntem cu dezbaterea, aplicabilă nu numai situaţiei egiptene din acest moment, în punctul în care ar trebui să alegem între „ceea ce este democratic“ şi „ceea ce este în interesul poporului“. Din păcate sau din fericire, ecuaţia politică din Egipt nu a fost niciodată atât de simplă încât să permită răspunsuri fără echivoc.
* Laura Sitaru este lector dr. la Secţia de limba arabă a Universităţii din Bucureşti şi cercetător la Institutul Diplomatic Român.