De același autor
CCR a decis că abuzul în serviciu, așa cum este reglementat de Codul Penal, este constituțional, explicând înțelesul sintagmei „în mod defectuos“ – cea care a generat nesfârșite dispute, mai ales în afara sistemului judiciar. S-a susținut că această sintagma este neclară și, pe cale de consecință, că norma de incriminare este impredictibilă. Or, predictibilitatea este o condiție esențială pentru ca o normă de incriminare să fie constituțională. Orice persoană trebuie să poată înțelege care este conduita interzisă de lege care atrage răspunderea penală, cea mai gravă formă de răspundere în dreptul românesc.
Spun că aceste dispute au avut loc mai ales în afara sistemului judiciar pentru că practica judiciară în materia abuzului în serviciu a fost constantă în a stabili că doar încălcările grave ale legii pot atrage răspunderea penală. Așadar, interpretarea consacrată acum și de decizia CCR nu face decât să reia ceea ce spuseseră deja instanțele în cazurile de abuz în serviciu deduse judecății și finalizate prin condamnări. În privința formei speciale reglementată de abuz incriminată de Legea 78/2000 – „abuzul cu folos“ –, CCR a respins criticile formulate și a decis că reglementarea este constituțională. Evident, pentru că incriminarea din Legea 78/2000 este construită pe cea din Codul Penal, înțelesul sintagmei „în mod defectuos“ va fi acela stabilit de CCR: „cu încălcarea legii“.
Un alt lucru important privind decizia CCR este că ea se aplică direct, fără a fi nevoie de intervenția legiuitorului. Incriminarea rămâne în vigoare cu explicitările CCR. În doctrina contenciosului constituțional este disputat acest mecanism de interpretare a normelor legale din perspectivă constituțională, acest mecanism nefiind echivalent cu acordarea atribuției de legiferare curților constituționale. Într-adevăr, acestea nu pot introduce în legi norme noi. Instanțele constituționale pot însă stabili că o normă este constituțională doar într-o anumită interpretare, toate celelalte posibile interpretări fiind incompatibile cu Constituția. Prin acest mecanism norma juridică este salvată, fără intervenția legiuitorului. De altfel, în practica CCR întâlnim numeroase decizii de interpretare (Decizia 262/2016, Decizia 151/2016, Decizia 44/2016).
Revenind la interpretarea dată în decizia privind abuzul în serviciu, trebuie subliniat faptul că exercitarea atribuțiilor este supusă unor condiții esențiale ce se regăsesc în legislația primară (legi, ordonanțe simple sau de urgență). Aceste condiții sunt ulterior explicitate prin legislația secundară sau terțiară care se adoptă mereu în aplicarea unei prevederi din legislația primară. O altă formă de reglementare ar însemna că prin legislația secundară sau terțiară se adaugă la legislația primară, practică inadmisibilă în sistemul legislativ românesc. Cât privește OG-urile și OUG-urile, acestea intră în conceptul de legislație primară, iar normele pe care le conțin au aceeași putere cu cele din legi. De altfel, OG-urile se adoptă de către guvern în baza delegării legislative pe durata vacanței parlamentare, acordate de parlament prin legea de abilitare și doar în domeniile stabilite de acesta. OUG-urile vin să rezolve situații neprevăzute și urgente, caz în care i se recunoaște guvernului posibilitatea de a legifera. Atât OG-urile, cât și OUG-urile sunt supuse aprobării parlamentului care le poate respinge sau aproba prin legi.
Decizia CCR se va aplica direct în cazurile aflate la instanțe și parchete, aceasta însemnând că activitatea lor va continua nestânjenită. În fiecare caz în parte va fi analizată încălcarea legii prin care inculpații sunt acuzați că au generat o pagubă. În cvasitotalitatea marilor dosare care au ținut pagina întâi a ziarelor, procurorii au indicat exact care sunt normele legale încălcate. Prin rechizitorii ei susțin că ne aflăm în fața unor grave încălcări ale legii, nu în fața unor simple erori administrative sau în fața unor abateri disciplinare. De altfel, și înainte de decizia CCR se făcea o diferență între diversele forme de răspundere (penală, contravențională, disciplinară și civilă) în funcție de norma încălcată și de forma de vinovăție identificată în acțiunea subiecților. Decizia CCR nu modifică nimic substanțial în această chestiune. De asemenea, CCR nu a intervenit în niciun fel în privința formei de vinovăție cerută pentru existența infracțiunii de abuz în serviciu, aceasta fiind intenția, așa cum rezultă din Partea generală a Codului Penal. Și în acest caz dezbaterile publice au fost insuficiente din punct de vedere juridic.
În concluzie, decizia Curții Constituționale consfințește constituționalitatea infracțiunii de abuz în serviciu atât în forma din Codul Penal, cât și cea din Legea 78/2000, iar dosarele penale instrumentate pe baza acestor incriminări își continuă parcursul judiciar.