De același autor
De ce, de fiecare dată când o instituție începe să producă rezultate – ultimul rezultat al ANI fiind dovedirea conflictelor de interese în cazul parlamentarilor care își angajează rudele la propriul cabinet –, apare aproape imediat un proiect de lege care să îi facă imposibilă activitatea în viitor?
Agenția Națională de Integritate este iarăși pe lista instituțiilor ai căror dinți trebuie scoși cu orice preț. Deputatul UDMR Márton Arpád a întocmit chiar și un proiect de lege în acest sens, proiect care transformă declarațiile de avere în documente secrete și elimină sancțiunile care ar putea fi aplicate în cazul constatării unor nereguli. Pe scurt, dacă acest proiect este aprobat de parlament, declarațiile de avere şi interese ale oficialilor publici nu se vor mai publica nicăieri, iar candidații la alegeri nu le vor mai depune deloc. Prin câteva amendamente bine țintite, domnul Márton Arpád distruge mecanismele de control atât pentru declarațiile de avere, cât și pentru cele de interese și pentru incompatibilităţi.
Declarațiile de avere nu vor mai putea fi, de fapt, verificate, pentru că ANI nu va mai avea voie să solicite niciun fel de date de la alte instituții și nici nu va mai putea dispune efectuarea unei expertize pentru stabilirea valorii bunurilor declarate. Prin această modificare, verificarea declarațiilor de avere devine imposibilă pentru că, fără acces la informațiile fiscale sau la cele bancare, ANI nu va putea niciodată să demonstreze că cineva a mințit în declarația de avere sau că are o avere nejustificată.
Ascunderea averilor |
---|
Această modificare ia dreptul cetățenilor de a vedea declarațiile de avere și interese ale politicienilor și ale celorlalte persoane care ocupă funcții publice și lasă ANI fără niciun mecanism de sancționare a celor care au avere nejustificată, se află într-un conflict de interese sau într-o stare de incompatibilitate. |
Conflictele de interese și incompatibilitățile, chiar dacă vor fi probate, nu vor mai duce la sancționarea disciplinară a persoanei respective și nici la interzicerea ocupării unei funcții publice în următorii 3 ani, deoarece se elimină acele articole.
Cu alte cuvinte, această modificare ia dreptul cetățenilor de a vedea declarațiile de avere și interese ale politicienilor și ale celorlalte persoane care ocupă funcții publice și lasă ANI fără niciun mecanism de sancționare a celor care au avere nejustificată, se află într-un conflict de interese sau într-o stare de incompatibilitate. Se anulează astfel orice utilitate practică a declarațiilor de avere și de interese, încălcându-se în mod direct una dintre cele 4 condiționalități cu privire la care România este monitorizată de către Comisia Europeană.
Domnul Márton Arpád nu este deloc străin de dezbaterile pe tema Legii ANI, dânsul fiind principalul negociator al UDMR la momentul dezbaterii primei forme a legii în anii 2006-2007. În plus, UDMR a fost un oponent serios, prin domnul senator Frunda, la ultima dezbatere a Legii ANI din 2010. Ceea ce îngrijorează și este suspectă e tăcerea din partea celorlalte partide politice, mai ales a PDL și UNPR. Ba mai mult, diverși parlamentari explică doct că nimănui nu i se poate interzice să formuleze propuneri legislative și că nu trebuie să ne îngrijorăm prea tare din această pricină. Există și oameni politici care s-au exprimat împotriva acestei legi – doamna Gorghiu și domnul Orban de la PNL și doamna Macovei de la PDL –, însă vocile lor au rămas deocamdată fără ecou la nivelul conducerii partidelor. Și ministrul Justiției a avertizat cu privire la riscurile uriașe implicate de această modificare legislativă.
Dar întrebarea fundamentală nu este dacă și prin ce mijloace va putea fi oprită această păguboasă modificare legislativă, ci care sunt motivele pentru care această temă este readusă în discuție taman acum, când avem probleme cu intrarea în spaţiul Schengen, pentru că anumite state membre cred că nu tratăm lupta împotriva corupției cu seriozitate. Ce dovadă mai bună le putem da că au dreptate decât să desfiinţăm de facto una dintre principalele instituții anticorupție? Ni se propune, așadar, să lăsăm Parlamentul României să se joace cu focul și să avem încredere că nu vom arde cu toții. Oare chiar nu putem fi reprezentați de politicieni care nu sunt piromani?
De ce, de fiecare dată când o instituție începe să producă rezultate – ultimul rezultat al ANI fiind dovedirea conflictelor de interese în cazul parlamentarilor care își angajează rudele la propriul cabinet –, apare aproape imediat un proiect de lege care să îi facă imposibilă activitatea în viitor? Răspunsul e că interesele personale ale oamenilor politici primează în fața interesului național, iar atunci când o instituție îi deranjează cel mai simplu este să o desființeze. Nu contează cât de mult rău fac României prin această decizie. Important este ca lor să le fie bine, ca deranjul pe care îl trăiesc azi să devină imposibil mâine. În aceste condiții, apare ca absolut corectă constatarea Comisiei Europene, inclusă în rapoartele de țară: nu există susținere politică semnificativă pentru lupta împotriva corupției în România. //