De același autor
A reduce la tăcere și CSM ar fi pentru magistrați o greșeală majoră de care vor profita politicienii din plin.
Scandalul de la CSM nu dă semne că s-ar domoli. Totul a pornit de la alegerea unui procuror în funcția de președinte al CSM pentru prima dată în istoria acestei instituții. Tot pentru prima dată am avut în acest an o competiție strânsă între cei 2 contracandidați - domnul Aron și doamna Hăineală -, câștigată, ca orice competiție electorală, de unul dintre aceștia.
Se pare că, spre deosebire de societatea românească, care are deja exercițiul democratic al acceptării rezultatelor alegerilor chiar și atunci când victoria este la muchie (să ne amintim de ultimele două alegeri prezidențiale), CSM nu a dobândit încă această maturitate. Cele două argumente vehiculate de tabăra nemulţumiților sunt extrem de ușor de invalidat:
1. Este contestat dreptul unui procuror de a ocupa funcția de președinte - cu toate acestea, atât Constituția, cât și legile spun că procurorul este magistrat, la fel ca judecătorul, și că CSM este instituția ambelor profesii.
2. Este contestată persoana doamnei Hăineală (pe scurt, unii membri CSM nu o plac) - preferințele și antipatiile pentru fiecare dintre cei 2 candidați au fost reflectate de votul fiecăruia dintre membrii CSM. În consecință, opțiunea exprimată pentru doamna Hăineală de 10 colegi, spre deosebire de votul a doar 8 dintre aceștia pentru domnul Aron, înseamnă că majoritatea din CSM dorește ca doamna Hăineală să conducă această instituție în 2013.
Orgoliile și nervii celor care au pierdut au generat o adevărată furtună în justiție, peste tot în țară declanșându-se proceduri pentru revocarea membrilor CSM. Totul a început prin cererile de revocare a domnului Danileț și a doamnei Ghica pentru că ar fi votat cu un procuror pentru președinția CSM. Alte instanțe au cerut revocarea altor membri din rândul nemulțumiților din secția de judecători pentru comportamentul din ultimele zile. Revocarea unui membru CSM ales pentru un mandat de 6 ani nu se poate face decât în condițiile prevăzute de lege - pentru neîndeplinirea sau îndeplinirea defectuoasă a mandatului. Având rolul unei sancțiuni, revocarea nu poate fi făcută pe baza unor simpatii sau antipatii personale, ci trebuie să se bazeze pe acțiuni sau inacțiuni concrete imputabile persoanei a cărei revocare se cere. Abia după ce lămurim care este fapta imputabilă, analizăm dacă un număr suficient de magistrați votează pentru revocare. În cazul de față, ceea ce se reproșează domnului Danileț și doamnei Ghica este că au votat pentru un procuror. Legea nu interzice un astfel de vot, căci, dacă ar fi vrut să o facă, legiuitorul ar fi spus simplu că președinte al CSM poate fi doar un judecător, iar vicepreședinte doar un procuror, deoarece judecătorii sunt mai mulți decât procurorii în CSM. De altfel, nu există un mandat imperativ în privința membrilor CSM, ei fiind liberi să voteze conform propriei conştiințe nu doar atunci când își aleg conducerea, ci în toate celelalte chestiuni de pe agenda de lucru. În ultimul rând, trebuie reamintit că rezultatul procedurii de revocare poate fi contestat în instanță, iar instanța va analiza nu doar dacă s-au strâns suficient de multe voturi pro sau contra revocării, ci și dacă revocarea a fost demarată în condiții legale, adică dacă ne aflăm în una dintre cele două situații prevăzute de lege.
Am făcut un apel la judecători (alături de alte ONG-uri) să pondereze excesele acestor zile. CSM riscă să rămână fără secția de judecători acum, în pragul demarării discuțiilor privind reforma constituțională. Ocupați să-și aleagă noii reprezentanți, judecătorii vor fi absenți din aceste dezbateri. Mai mult, odată aleși, reprezentanții lor în CSM vor fi extrem de temători să se exprime public pentru ca nu cumva să se trezească revocați exact ca cei pe care i-au înlocuit. Sistemul judiciar este oricum cvasimut, din cauza obligației de rezervă. A reduce la tăcere și CSM ar fi pentru magistrați o greșeală majoră de care vor profita politicienii din plin. Așadar, decizia vă aparține, doamnelor și domnilor judecători. Gândiți-vă bine cum și dacă votați. Și, mai ales, reflectați la cine câștigă de pe urma votului dumneavoastră.
În paralel, procurorii au decis să-i scrie premierului pentru a cere explicații cu privire la ambiguul deziderat din programul de guvernare - clarificarea statutului procurorului și a rolului Ministerului Public. Temerea rezonabilă, având în vedere multiplele declarații din ultimii ani ale politicienilor, este că guvernul dorește subordonarea procurorilor față de Executiv și scoaterea lor din rândul magistraților. Ministrul Justiției a afirmat că în ministerul pe care îl conduce nu se lucrează în prezent la un asemenea proiect de lege. Pe de altă parte și aproape concomitent, ministrul de Interne a afirmat că lucrează la un asemenea proiect. Revine premierului obligația de a lămuri această chestiune arzătoare. Scenariul pare perfect: Mona Pivniceru îi instigă pe judecători împotriva procurorilor, profitând de alegerea unui procuror ca președinte al CSM și de orgoliul judecătorilor, două organizaţii reprezentând preponderent judecătorii dau comunicate de presă despre anormalitatea situației în care un procuror conduce CSM, iar guvernul, prin Ministerul de Interne, propune un proiect de lege care să aducă procurorii sub Executiv. Trebuie să recunoaștem că e un plan ingenios - aproape la fel de ingenios ca cel din vară - și cu impact uriaș asupra României, căci fără procurori liberi și curajoși nu vom mai avea niciodată dosare cu oameni importanți și nici justiție penală independentă. Mai marii zilei vor răsufla, în sfârșit, ușurați. Cei care vor pierde suntem noi, cetățenii. //