De același autor
Dosarul celor două judecătoare de la Tribunalul București arată tot ce poate fi mai urât în sistemul judiciar românesc: rețeaua care își bate joc de justiție.
Poate vă mai amintiți de celebrul dosar al senatorului Voicu – acela care avea în buzunarul de la piept judecători de la ÎCCJ. Una dintre vorbele spuse cu năduf de domnul Voicu a fost aceea că nu doar el face așa ceva, cu alte cuvinte, că există și alte rețele în justiția română care își văd de treabă nestingherite, aranjând dosare pe bani și alte favoruri. S-a vorbit atunci mult, dar cam degeaba, despre vulnerabilitățile sistemului de alocare aleatorie a dosarelor la judecători (Societatea pentru Justiție a explicat pentru HotNews încă din 2008 că se pot dirija dosarele spre judecători convenabili). Niciuna dintre verificările efectuate de Inspecția Judiciară nu a confirmat bănuielile privind manipularea sistemului în folosul unora. Nimeni – judecători, grefieri sau avocați – nu știa nimic despre aceste lucruri, nicăieri nu se întâmpla așa ceva – practic toți cei care spuneau că sistemul e șubred vorbeau prostii, pentru că, nu-i așa, verificările Inspecției Judiciare nu au confirmat nimic.
A trebuit să vină tot DNA să adune probe într-un dosar penal, ca să ne lămurim că cei care spuneau că avem probleme nu vorbeau prostii și că toți ceilalți băgau discret murdăria sub preș, protejați fiind de această Omerta generalizată. Acum nu se mai poate nega faptul că dosarele importante pot fi direcționate către judecători pe care avocații îi cunosc și îi pot corupe și avem și mercurialul șpăgilor care se iau pentru eliberări condiționate. Vedem că sistemul are și un cod al onoarei – dacă judecătorul nu reușește să rezolve dosarul, dă banii înapoi interlopului. Încă o dată constatăm că în România nu funcționează politicile preventive, pentru că nimeni nu vrea să curățe propria ogradă – ar fi putut să o facă CSM și Inspecția Judiciară și nu am mai fi ajuns azi să avem judecători în arest preventiv. Singurul lucru care funcționează este combaterea corupției prin mijloace penale și administrative (adică DNA și ANI), fapt ce ne pune mereu în dezavantaj față de cei care încalcă legea și care sunt mult mai mulți decât ar putea ancheta sau verifica aceste structuri specializate. De fapt, asta e marea diferență între România și țările mai curate decât noi – acolo prevenția merge pentru că șefii de instituții vor să pună ordine în felul în care funcționează instituția lor. Sigur, pot exista și excepții, situații în care șeful instituției chiar să nu știe despre ceea ce se întâmplă sub el, dar mă întreb dacă e credibil că, în cazuri similare celui de la București, este cu putință ca șeful instanței să nu știe despre cum funcționează rețeaua de corupție în respectiva instituție.
Poate că ăsta este prilejul de care aveam nevoie pentru a declanșa proceduri ample de control la instanțe, care să ne lămurească prin ce minune a tehnicii anumiți judecători cunoscuți pentru soluțiile stranii pe care le dau în dosare primesc aleator dosare extrem de importante și cum se face că dosarele baronilor locali nu au nici acum, după mai mult de 5 ani de la sesizarea instanțelor, o primă soluție. Există și în justiție, ca de altfel în orice alt domeniu, zone vulnerabile la corupție: dosarele penale cu oameni importanți, eliberările condiționate, marile dosare economice, marile dosare în care zona privată se află în conflict cu statul (contenciosul administrativ) și marile dispute comerciale. Atenția presei este axată mai mult pe dosarele penale cu nume sonore, însă lucruri la fel de interesante s-ar putea descoperi dacă s-ar urmări și celelalte zone vulnerabile.
Partea bună în această poveste urâtă este că în continuare avem instituții care își văd de treabă și anchetează dosare complicate. Nici DNA, nici ÎCCJ nu dau semne că ar ceda presiunilor la care sunt supuse în aceste zile. De fapt, asta e marea reușită a acestor ani: că avem magistrați curajoși care anchetează fără inhibiții pe toată lumea. Îngrijorarea ține de viitor, mai exact de cine va ajunge în fruntea acestor instituții. Nu vrem niște marionete care să răspundă la comenzi politice, nici personaje care au cunoștințe profesionale aproximative, astfel încât nici nu ar mai fi nevoie să sune telefonul pentru că, oricum, calitatea dosarelor care ar merge în instanțe ar fi îndoielnică. Doamna Pivniceru pare să se fi relaxat acum, că pleacă la Curtea Constituțională – de altfel asta a fost de la bun început funcția râvnită de actualul ministru al Justiției. Pentru a o obține a trebuit să încerce amplasarea unor oameni manipulabili în vârful Parchetului General și al DNA și să facă o mică revoluție în CSM. Prima nu i-a ieșit, a doua, da. Se pare că o rată de succes de 50% e suficientă pentru obținerea recompensei.
Oricum, problemele rămân și după plecarea doamnei Pivniceru, iar de la noul ministru al Justiției cerem tot ce am cerut și până acum: în fruntea DNA și DIICOT trebuie să ajungă oameni care au demonstrat până acum că nu se tem să facă dosare mari de corupție și de criminalitate organizată, iar noul procuror general trebuie să demonstreze că are o viziune amplă despre reformarea Ministerului Public, în prezent sufocat de dosare și care în curând va trebui să facă față intrării în vigoare a noului Cod Penal și a noului Cod de Procedură Penală. Nu ne permitem să-i pregătim la locul de muncă pe șefii celor mai importante structuri din Ministerul Public. //