De același autor
Abuzul în serviciu a mai făcut obiectul analizei CCR în Decizia 405/2016, când sensul noțiunii de îndeplinirea în mod defectuos a atribuțiilor a fost limitat la îndeplinire cu încălcarea legii. CCR a subliniat că răspunderea penală trebuie să intervină doar ca ultima ratio atunci când consecințele încălcării legii nu pot fi înlăturate prin alte forme de răspundere. cum ar fi răspunderea civilă, disciplinară sau administrativă. Adică nu orice încălcare a legii atrage răspunderea penală pentru infracțiunea de abuz în serviciu. Infracțiunea de abuz în serviciu este una de rezultat: pentru existența ei este nevoie să se producă o pagubă, o vătămare sau un folos necuvenit. De la aceste două elemente pleacă toată discuția despre necesitatea instituirii pe cale legislativă a unui prag valoric care să elimine din justiția penală dosarele privind fapte care au generat pagube minore care pot fi reparate pe alte căi. Lipsa acestui prag e esența criticii formulate în 2017 la CCR.
În Decizia 405/2016, CCR constată că, în prezent, orice acțiune sau inacțiune a persoanei care se circumscrie calităților cerute subiectului activ, indiferent de gravitatea faptei săvârșite, poate intra în sfera normei de incriminare. Această constatare determină Curtea să aibă rezerve în a aprecia că aceasta a fost voința legiuitorului când a incriminat fapta de abuz în serviciu.
CCR reține că sarcina aplicării principiului ultima ratio revine, pe de-o parte, legiuitorului, iar, pe de altă parte, organelor judiciare chemate să aplice legea. Astfel, Curtea apreciază că responsabilitatea de a reglementa și aplica, în acord cu principiul anterior menționat, prevederile privind „abuzul în serviciu“, ține atât de autoritatea legiuitoare primară/delegată (parlament / guvern), cât și de organele judiciare — Ministerul Public și instanțele judecătorești —, indiferent dacă subiectul activ este acuzat conform unor reguli speciale de acuzare sau unor proceduri penale ordinare.
În Decizia 362/2017, CCR constată că în ultimul an nu au intervenit modificări legislative care să răspundă criticilor formulate anterior și reiterează că dispozițiile penale în vigoare sunt formulate în sens larg şi în termeni vagi, ce determină un grad sporit de impredictibilitate, aspect problematic din perspectiva art. 7 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, precum și a altor cerințe fundamentale ale principiului statului de drept, această redactare constituind premisa unor interpretări și aplicări arbitrare / aleatorii. Nefiind legiuitor pozitiv, Curtea nu poate să remedieze în mod direct aceste deficiențe și subliniază că legiuitorul are obligația de a reglementa pragul valoric al pagubei și intensitatea vătămării dreptului sau interesului legitim rezultate din comiterea faptei în cuprinsul normelor penale referitoare la infracţiunea de abuz în serviciu, pasivitatea acestuia fiind de natură să determine apariţia unor situaţii de incoerenţă şi instabilitate, contrare principiului securităţii raporturilor juridice în componenta sa referitoare la claritatea şi previzibilitatea legii.
Așadar, Decizia 362/2017 nu e deloc surprinzătoare – continuă raționamentul din Decizia 405/2016. CCR nu declară neconstituțională norma incriminatoare nici de această dată, dar cere legiuitorului o intervenție care să limiteze aplicarea acesteia la faptele cu adevărat grave. În acest context, Ministerul Justiției a organizat o dezbatere publică pentru a colecta opinii cu privire la nivelul pragului valoric. Au fost exprimate opinii diverse: prag de un leu, prag rezonabil, transformarea infracțiunii de abuz în serviciu într-o infracțiune de pericol, nu de rezultat. Expert Forum a susținut că pragul trebuie stabilit la 1.000 de euro – acest nivel fiind în același timp rezonabil și suficient de serios pentru a conduce la atragerea răspunderii penale pentru fapte grave. În acest fel, încălcările legii care generează pagube mici vor putea fi tratate prin mecanisme administrative, disciplinare sau civile, ieșind de sub incidența normei penale.
A doua decizie privește interdicția persoanelor condamnate de a ocupa funcții în guvern – Decizia 304/2017 (sintagma criticată este „nu au suferit condamnări penale“). Avocatul Poporului a invocat lipsa de tratament egal între membrii diferitelor puteri ale statului, faptul că pentru infracțiunile comise din culpă și pentru infracțiunile mai puțin grave această interdicție nu se justifică, precum și faptul că prin această formulare se introduce o interdicție perpetuă. CCR arată că eventualele incoerențe legislative în tratamentul membrilor diverselor puteri nu intră în sfera sa de competență, ci în cea a legiuitorului. Cu privire la natura perpetuă a interdicției, CCR arată că sintagma „nu au suferit condamnări penale“ încetează să mai constituie o interdicţie la dobândirea calităţii de membru al guvernului în ceea ce priveşte persoanele care cad sub incidenţa / sunt beneficiare ale unei legi de dezincriminare sau de amnistie sau care au fost reabilitate printr-o hotărâre judecătoreasă definitivă. Orice altă interpretare (…) ar fi contrară literei şi spiritului Constituţiei. Mai multe organizații neguvernamentale – EFOR, GDS, CRPE, FH Romania, Funky Citizens și Societatea Timișoara au susținut același principiu, exemplificând cu situația reabilitării, într-un amicus curiae.