De același autor
Deși parlamentarii dispun de imunitate, este esențial ca parlamentul să nu își depășească limitele competențelor sale înlocuind justiția, atunci când ia decizii în această materie.
Din vara lui 2012 până azi, se observă o îngrijorătoare tendință a parlamentului de a transforma imunitatea într-o veritabilă impunitate. Vedem o poziționare constantă a parlamentului de partea parlamentarilor anchetați, întreruptă doar de câteva accidente care privesc parlamentari care nu aparțin unor grupuri parlamentare semnificative. Oamenii puternici sunt, în general, apărați de justiție, fie că e vorba despre miniștri cu privire la care procurorii cer avizarea începerii urmăririi penale, fie că e vorba de parlamentari cu privire la care procurorii cer avizarea cererilor de reținere, arestare sau percheziție. Ceea ce șochează este lipsa oricăror justificări pentru aceste refuzuri – parlamentul spune nu pentru simplul motiv că poate spune nu.
Constituția României consfințește trei tipuri de imunitate: imunitatea parlamentarilor pentru declarații politice și pentru vot, imunitatea parlamentarilor cu privire la reținere, arestare și percheziție și imunitatea miniștrilor cu privire la începerea urmăririi penale. Imunitatea s-a născut din nevoia de a proteja politicienii împotriva represiunii, pentru ca aceștia să poată reprezenta neîngrădit prin declarații politice și prin vot interesele celor care i-au ales. Este esențial ca politicienii să nu se teamă că ar putea să devină ținta unor acțiuni șicanatorii din cauza pozițiilor publice pe care le adoptă cu privire la temele principale de dezbatere publică în societate. În mod evident, politicienii opoziției riscă să fie principalele ținte ale răzbunărilor guvernamentale, dar, în egală măsură, politicienii incomozi ai puterii pot deveni ținte dacă exprimă în anumite momente puncte de vedere divergente față de poziția oficială guvernamentală. Din acest motiv, imunitatea pentru declarații politice și pentru vot este o imunitate absolută, o veritabilă impunitate: nimeni nu poate fi tras la răspundere în niciun fel pentru declarațiile politice și pentru voturile exprimate, indiferent cât de bizare sau exotice ar fi acestea. De altfel, acest tip de imunitate nu a ridicat în ultima vreme niciun fel de probleme în practică. Ceea ce generează îngrijorări și dezbateri în societate vizează celelalte două tipuri de imunitate, care creează impresia perfect justificată că parlamentarii se situează deasupra legii, fiind un fel de supercetățeni.
Am văzut în cazul domnului Cozma că un parlamentar nu poate fi arestat decât dacă plenul Camerei din care face parte îi ridică imunitatea, la cererea procurorilor, indiferent dacă infracțiunea care i se impută este legată sau nu de exercitarea mandatului de parlamentar. Am văzut în cazul domnului Chițoiu că un ministru nu poate fi investigat cu privire la infracțiuni legate de exercitarea mandatului de ministru decât dacă plenul Camerei din care face parte îi ridică imunitatea la cererea procurorilor. La precedentele discuții despre modificarea Constituției, s-a propus eliminarea acestor tipuri de imunitate, dar Curtea Constituțională în avizul emis a explicat că în România imunitatea în materia penală reprezintă o garanție pentru exercitarea neîngrădită a mandatului. Întrebarea care se pune este care sunt limitele de discreție a parlamentului, atunci când decide în aceste chestiuni. Care este procedura care trebuie urmată și cum ne asigurăm că parlamentul nu intervine în chestiuni care ar trebui să facă obiectul exclusiv al unei analize judiciare?
Nu este rolul parlamentului să analizeze probatoriul colectat în dosarul penal, nu este rolul parlamentului să se pronunțe cu privire la vinovăția celor anchetați și nici cu privire la necesitatea luării unei anumite măsuri – de exemplu, arestarea – într-un anumit proces penal. Ceea ce ar trebui să verifice parlamentul este rezonabilitatea acuzațiilor prezentate de procurori, adică să verifice că parlamentarii (unii ocupând la anumite momente funcția de ministru) nu sunt acuzați de fapte care nu reprezintă fapte penale. Imunitatea ar trebui să îi protejeze pe cei care au acuzații fanteziste venite din partea procurorilor – de exemplu, un ministru ar trebui să poată fi protejat de o anchetă penală dacă procurorii îl acuză de faptul că a participat la o ședință de guvern, pentru simplul motiv că participarea la o ședință de guvern nu constituie în sine o faptă penală. Aici s-ar justifica o intervenție a parlamentului pentru a domoli zelul excesiv al anchetatorilor.
Cu alte cuvinte, deși parlamentarii dispun de imunitate, este esențial ca parlamentul să nu își depășească limitele competențelor sale înlocuind justiția, atunci când ia decizii în această materie. Puterile statului trebuie să își exercite în mod loial competențele, iar blocarea activității justiției prin decizia pur discreționară a parlamentului este un caz evident de lipsă de loialitate în cooperarea dintre puterile statului. În numeroase rapoarte adoptate de Comisia Europeană cu privire la România a fost subliniată nevoia de a circumstanția această competență a parlamentului: este nevoie ca parlamentul să se pronunțe repede cu privire la cererile procurorilor, este nevoie ca parlamentul să nu substituie justiția în aprecierea probelor și este nevoie ca refuzurile de a ridica imunitatea să fie motivate. Așadar, refuzurile nu pot fi justificate exclusiv de majorități conjuncturale la vot, ci trebuie să se bazeze pe argumente obiective. În această materie, parlamentul ar putea lua exemplu de la CSM, care a înțeles că este în interesul sistemului să nu protejeze magistrații cu probleme.
Din păcate, din vara lui 2012 încoace, vedem că în parlament domnește bunul plac și exact acesta este motivul pentru care se discută în aceste zile despre posibilitatea ca președintele CSM să sesizeze CCR cu privire la un posibil conflict constituțional între puterile statului. Conflictul rezultă nu atât din prevederile constituționale care ar putea funcționa corect dacă ar fi aplicate cu bună-credință, cât din practica extrem de problematică a parlamentului, care abuzează de competențele sale pentru a proteja parlamentarii care comit infracțiuni. Constituția acordă parlamentarilor și miniştrilor imunitate, nu impunitate și nu e acceptabil ca într-un stat de drept acest tip de prevederi să fie folosite pentru a plasa anumite categorii de persoane deasupra legii. //