De același autor
Încep acest articol spunând încă o dată un lucru evident pentru mulți: nu toate deciziile proaste, inoportune sunt și neconstituționale. Nu orice trăznaie adoptată de parlament prin lege sau de guvern prin ordonanțe simple sau ordonanțe de urgență poate fi reparată printr-o decizie a CCR. Observ din ce în ce mai des declarații și acțiuni publice și politice care par a avea la bază ideea că putem face orice și, dacă e greșit, o să elimine cumva instanța constituțională greșeala. Fals! Nu tot ce nu e bun e și neconstituțional. Nu CCR adoptă legi – ăsta e atributul legiuitorului și responsabilitatea sa. Pentru că societățile democratice funcționează pe baza legilor, bune sau proaste. Constituția este suficient de largă pentru a permite societății să evolueze în direcții variate. Care e rezultatul unor legi proaste – cum e cea cu alegerea primarilor într-un tur – am văzut deja. De aceea cred că ar trebui să fim un pic mai atenți la ceea ce face parlamentul și să nu uităm până la următoarele alegeri. Și mai ales să nu mai înghițim gălușca pe care ne-o servesc atunci când spun ca n-au știut ce au votat și că, dacă e greșit ce au votat, o să corecteze CCR greșeala.
Săptămâna trecută a prilejuit o avalanșă de inițiative legislative periculoase. Încep cu legea privind pensiile speciale ale aleșilor locali, pentru că aceasta încalcă direct o decizie anterioară a CCR. Mai exact, CCR a spus că aleșii locali nu pot beneficia de pensii speciale, ei urmând să primească pensii exact ca și ceilalți cetățeni obișnuiți ai României. Într-o țară plină ochi de oameni cu statut special, această decizie a nemulțumit clasa politică. Iar într-un an electoral, în care pentru alegerile naționale partidele politice depind de prestația aleșilor locali în campanie, prioritățile politice de cumpărare a influenței politice la nivel local au primat în fața exigențelor juridice. Așadar, parlamentul oferă pe tavă primarilor de toate culorile politice un beneficiu declarat deja neconstituțional. Nu știe parlamentul că există o decizie a CCR în această chestiune? Ba da, doar că, exact ca și în cazul declarării neconstituționale a OUG-ului Dragnea privind primarii migratori, nu-i pasă. Tot ce contează e ca primarii să vadă că partidelor le pasă de ei în ani electorali. Nici măcar nu deschid discuția mai amplă despre rațiunea de a exista a pensiilor speciale. Ministrul Pâslaru critica această noțiune zilele trecute, arătând cât este de nocivă pentru sistemul de pensii din România. Amănunte – ar zice parlamentul. E interesant de urmărit dacă această lege va ajunge la CCR și dacă instanța constituțională va rămâne constantă în practica sa – mai ales pentru că în multiple ocazii a explicat că o soluție legislativă declarată neconstituțională nu poate fi reintrodusă în legislație printr-o reglementare ulterioară nici de către guvern, nici de către parlament, tocmai pentru că deciziile CCR sunt obligatorii erga omnes.
A doua mutare periculoasă privește modificarea normelor privind conflictul de interese – în cazul particular al angajării rudelor la cabinetul parlamentarilor. Mai exact, parlamentarii au dat o interpretare Legii 96/2006 privind Statutul parlamentarilor prin care angajarea rudelor la cabinetul parlamentar nu ar mai fi sancționabilă, conform prevederilor acestei legi. Doar că parlamentarii par a nu fi înțeles că sancțiunile penale care li s-au aplicat pentru acest tip de fapte nu li s-au aplicat în baza prevederilor din Statutul parlamentarilor, ci în baza Codului Penal, care incriminează din 2006 conflictul de interese; iar sancțiunile administrative pentru acest tip de fapte s-au aplicat tot în baza altei legi – mai exact a articolelor 70 și 71 din Legea 161/2003. Nici Codul Penal, nici Legea 161/2003 nu au fost amendate în sensul introducerii unei excepții pentru parlamentarii care își angajează rudele la cabinet, așadar răspunderea penală și/sau cea administrativă subzistă. Aparent, asta înseamnă că modificările la Statutul parlamentarilor nu au niciun efect în practică. Doar aparent, pentru că, de fapt, prin acest amendament parlamentarii deschid o ușiță pentru dezbateri ample în dosarele care îi privesc. Acuzații vor încerca să invoce în apărarea lor această normă din Statutul parlamentarilor, iar acuzarea va susține că legile care prevăd sancțiuni nu au fost afectate de acest amendament. Această dezbatere nu exista până acum, iar când lucrurile sunt neclare, practica judiciară poate deveni neunitară. Această lege a fost atacată la CCR de către președinte, vom vedea care este și opinia instanței constituționale.
Revin la punctul de la care am pornit, spunând că e profund nesănătos pentru o societate să nu se poată baza pe parlamentul care o reprezintă și să spere mereu ca soluțiile să vină fie de la instanța constituțională, fie de la justiție în general. Dacă parlamentul vrea să fie respectat, ar putea începe prin a încerca să câștige acest respect prin legislația pe care o adoptă în mod responsabil. Nu poți cere să fii respectat atunci când principalele apărări în fața oricăror critici sunt că n-ai știut ce votezi sau că, dacă ai decis prost, te bazezi pe CCR să rezolve problema.