De același autor
Zilele acestea, Ministerul Justiției a lansat în consultare publică un proiect de act normativ care înființează o structură responsabilă cu administrarea bunurilor sechestrate și care va urmări punerea în executare a deciziilor judiciare definitive prin care se stabilesc obligații civile în sarcina celor condamnați penal.
În ultima vreme se discută din ce în ce mai insistent despre latura civilă a dosarelor penale, mai ales pentru că în această materie mai multe instituții trebuie să conlucreze pentru ca banii furați să se întoarcă înapoi la bugetul de stat. În etapa de anchetă, poliția și procurorii trebuie să identifice și să indisponibilizeze bunurile celor care au comis infracțiuni, pentru a se asigura că prejudiciile generate pot fi recuperate la finalul procedurilor judiciare. De cele mai multe ori, bunurile sechestrate rămân în administrarea efectivă a inculpaților, care au puține motive să le păstreze în bună stare, astfel încât valoarea lor să nu scadă pe durata procesului penal. Deși există proceduri care permit vinderea anticipată a bunurilor sechestrate cu acordul inculpaților, aceste proceduri sunt foarte puțin folosite în practică, pentru că nicio instituție nu se consideră responsabilă pentru aceste aspecte. Instanțele se pronunță și asupra laturii civile a dosarelor penale fie când decid confiscarea bunurilor dobândite din infracțiuni, fie când decid obligarea la recuperarea prejudiciilor generate prin infracțiuni. Deciziile definitive prin care se instituie obligații civile trebuie apoi puse în aplicare de către ANAF. Iar ANAF pune efectiv în aplicare mai puțin de 10% din deciziile instanțelor. Această performanță modestă pune în discuție eficiența întregului sistem de recuperare a prejudiciilor în România.
Noul Cod Penal instituie obligativitatea acoperirii obligațiilor civile de către cei care doresc să fie eliberați condiționat după executarea unei părți din pedeapsă. Vorbim fie despre obligația de a repara prejudiciile cauzate prin infracțiune, fie despre punerea în executare a deciziilor de confiscare a bunurilor dobândite din infracțiuni. E important de precizat că vechea reglementare nu prevedea această obligație. În câteva dosare sonore prejudiciile au fost acoperite, iar deciziile de confiscare au fost puse în aplicare tocmai pentru că persoanele condamnate doreau să beneficieze de eliberarea condiționată. Disputele judiciare vor fi în anii următori și mai aprinse în privința determinării exacte a valorii prejudiciului în fiecare dosar în parte, pentru că de acoperirea acestuia va depinde punerea în libertate mai devreme de termen a celor condamnați.
Deși util, acest mecanism nu va rezolva toate dificultățile practice legate de recuperarea prejudiciilor, pentru că vor exista situații în care condamnații vor fi condamnați cu suspendare, în acest caz nepunându-se în discuție eliberarea condiționată, sau se află atât de departe de împlinirea fracțiunii din pedeapsă obligatorie pentru eliberarea condiționată, încât nu sunt motivați să își îndeplinească obligațiile civile. Pentru toate aceste situații trebuie rezolvate problemele sistemice care au împiedicat România să aibă o performanță mai bună în materia recuperării prejudiciilor.
Zilele acestea, Ministerul Justiției a lansat în consultare publică un proiect de act normativ care înființează o structură responsabilă cu administrarea bunurilor sechestrate și care va urmări punerea în executare a deciziilor judiciare definitive prin care se stabilesc obligații civile în sarcina celor condamnați penal. România se aliniază astfel bunelor practici europene, în țările cu perfomanțe în recuperarea prejudiciilor existând structuri similare. Practic, pentru prima dată în România, această structură va centraliza toate informațiile privind bunurile sechestrate și deciziile de confiscare sau de recuperare a prejudiciilor și va administra, direct sau prin intermediul altor entități specializate, bunurile sechestrate. Astfel vor fi evitate situațiile extrem de frecvente în care bunurile indisponibilizate pe durata procesului se devalorizează drastic, împiedicându-se recuperarea prejudiciilor. Structura din cadrul Ministerului Justiției va monitoriza în timp real activitatea ANAF în materia punerii în executare a hotărârilor judecătorești de confiscare sau de recuperare a prejudiciilor. Importanța unui mecanism eficient în această materie va crește în anii care vin, pentru că legislația românească a introdus forme noi de confiscare – cum ar fi confiscarea extinsă – care presupun existența unei structuri capabile să administreze bunuri de valoare semnificativă în mod eficient.