De același autor
În forma actuală, proiectul de lege are majore lacune constituționale și ar trebui să fie invalidat la un eventual control al CCR.
Săptămâna trecută a fost începutul unei largi serii de proteste împotriva exploatării de la Roșia Montană, declanșate de transmiterea către parlament, de către guvern, a proiectului de lege privind unele măsuri aferente exploatării minereurilor auro-argentifere din perimetrul Roşia Montană şi stimularea şi facilitarea dezvoltării activităţilor miniere în România. Glumița premierului Ponta, care a susținut că, deși în calitate de premier, promovează proiectul de lege, dar ca deputat va vota împotrivă, nu a făcut decât să inflameze și mai mult spiritele, adăugând la numeroasele critici care pot fi aduse proiectului și enervarea firească generată de ipocrizia și cinismul exhibat fără jenă.
Avizul MJ |
---|
Luni, 9 septembrie, ministrul Justiţiei, Robert Cazanciuc, a declarat că avizul MJ pentru Proiectul Roşia Montană „este pozitiv“, deşi, într-o adresă din 13 august, MJ făcuse o serie de observaţii privitoare la proiectul de lege privind unele măsuri aferente exploatării minereurilor auro-argentifere din perimetrul Roşia Montană. |
Proiectul de lege – de promovarea căruia a răspuns ministrul Dan Șova - este o lungă înșiruire de inepții juridice cu privire la care Ministerul Justiției a exprimat un punct de vedere extrem de negativ. Ministerul Justiției emite în mod obligatoriu un aviz de legalitate pentru actele care sunt aprobate de guvern, aviz care se emite ultimul în seria de aprobări de la diferite ministere și doar după ce au fost rezolvate toate problemele care puteau pune în discuție legalitatea respectivelor acte. Documentul elaborat de MJ nu este propriu-zis un aviz, ci o lungă serie de observații în funcție de care inițiatorul ar fi trebuit să modifice proiectul de lege și să îl transmită, apoi, în original, alături de toate celelalte avize de la ministerele de resort, către MJ pentru obținerea avizului de legalitate. Criticile MJ sunt majore și vizează constituționalitatea proiectului de lege.
În primul rând, este criticată practica atât de utilizată în România a aprobării prin lege a unui contract. Această procedură este folosită pentru ca cei care sunt în spatele marilor afaceri să scape de răspundere, protejați fiind de votul parlamentului. În fapt, suntem în fața unui abuz, pentru că legea este, în esență, un act cu aplicabilitate generală, iar contractul, un act individual care stabilește drepturi și obligații între părți. Chiar dacă una dintre părți este statul român, acesta acționează, în acest caz, ca un subiect de drept privat, intrând în relații contractuale cu o companie – Decizia CCR 600/2005 exprimă un punct de vedere similar, așadar există și precedent pentru această situație.
Ponta dă înapoi |
---|
Tot luni, premierul Victor Ponta a declarat că protestele de stradă şi-au atins scopul şi că Proiectul Roşia Montană „este închis“, la scurt timp după ce Crin Antonescu declarase că se opune proiectului. Şedinţa birourilor permanente ale parlamentului legată de înfiinţarea unei comisii speciale pentru Roşia Montană a fost anulată. |
În al doilea rând, proiectul de lege propus generează un tratament preferențial pentru exploatarea de la Roșia Montană – un tratament substanțial diferit de cel instituit de Legea minelor. În aceste condiții, inițiatorul avea obligația să explice clar care sunt motivele pentru care se impune un tratament diferit în acest caz, motivare care lipsește. În plus, instituirea prin lege a unei obligații pentru ANRM de a modifica licența de exploatare care a fost aprobată prin Hotărâre de Guvern contravine legislației în vigoare.
În al treilea rând, MJ exprimă o sumedenie de critici punctuale ale textului proiectului de lege, care vizează prevederile privind licența de exploatare, relațiile între MINVEST, REMIN și RMGC, cele privind folosirea noțiunii de concesiune în legătură cu bunurile proprietate privată a statului, deși Codul Civil prevede că pot fi concesionate doar bunurile proprietate publică a statului. O critică specială este adusă modalității preconizate de expropriere prevăzută de proiectul de lege – RMGC ar dobândi calitatea de expropriatator sau reprezentant al expropriatorului. Mai exact, o entitate privată ar avea voie să exproprieze cetățeni în numele statului român, iar cei expropriați ar avea dreptul să conteste în instanță doar cuantumul despăgubirilor, nu exproprierea în sine. Această procedură conține majore vulnerabilități de natură constituțională, arată MJ. Alte critici privesc formulările extrem de vagi și de interpretabile introduse în proiectul de lege.
În forma actuală, proiectul de lege are majore lacune constituționale și ar trebui să fie invalidat la un eventual control al CCR. Oricum ar fi, dincolo de tehnicalitățile juridice, exploatarea de la Roșia Montană încinge spiritele indiferent de preferințele ideologice ale celor din stradă și ar putea fi buturuga mică ce răstoarnă carul mare. Probabil că asta simt și guvernanții și de aceea încearcă să se ascundă în spatele votului parlamentarilor.