De același autor
Prin actuala revizuire a Constituţiei, parlamentul e pe cale să devină o superputere între puterile statului.
Cu o rapiditate demnă de o cauză mai bună, Comisia de revizuire a Constituției dezbate amendamentele aduse legii fundamentale. După mai puțin de 10 zile avem un tablou aproape complet al felului în care va arăta România dacă aceste modificări vor intra în vigoare. Regimul semiprezidențial va fi înlocuit cu unul parlamentar – funcția de președinte rămâne să fie ocupată prin alegeri directe, dar pierde multe dintre atribuțiile pe care le are astăzi. În justiție vom vedea, cel mai probabil, o revenire a procurorilor sub controlul ministrului Justiției, adică sub control executiv. Organizațiile profesionale ale magistraților şi Consiliul Superior al Magistraturii și-au exprimat deja dezacordul privind modificările propuse și, motivând prin faptul că au primit propunerile de amendare a Constituției cu doar o zi înainte, au cerut termen pentru a depune observații scrise referitoare la articolele care au implicații directe asupra sistemului judiciar.
Efectul referendumului |
---|
Ceea ce distinge un referendum consultativ de unul decizional nu este, în principal, chestiunea privitoare la respectarea sau nu a voinţei populare - această voinţă nu poate fi ignorată de aleşii poporului, întrucât este o expresie a suveranităţii naţionale -, ci caracterul efectului referendumului (direct sau indirect). Spre deosebire de referendumul decizional, referendumul consultativ produce un efect indirect, în sensul că necesită intervenţia altor organe, de cele mai multe ori a celor legislative, pentru a pune în operă voinţa exprimată de corpul electoral. |
Detalii procedurale
Înainte de a discuta principalele amendamente aprobate de către Comisia de revizuire a Constituției, ar trebui să vorbim despre câteva detalii procedurale. Primul şi cel mai dezbătut în ultima vreme este cel privind posibilitatea de a revizui Constituția fără a ține cont de referendumul organizat în 2009 privind limitarea numărului de parlamentari la 300 și parlamentul unicameral. Cu privire la această chestiune, Curtea Constituțională s-a exprimat clar în Decizia 682/2012, explicând atât diferențele între referendumurile consultative și cele decizionale, cât şi legătura între suveranitatea națională care aparține poporului și libertatea decizională care aparține parlamentarilor, în calitate de aleși ai poporului
Așadar, jurisprudența anterioară a CCR arată că legiuitorul trebuie să se supună voinței populare exprimate prin referendum, neputând adopta norme, inclusiv norme constituționale, care să încalce rezultatele referendumului. Rezultatele unui referendum valid nu pot fi infirmate decât prin organizarea unui alt referendum, în cadrul căruia poporul să decidă invers decât la referendumul inițial. Exact din acest motiv, parlamentarii încearcă din răsputeri să schimbe regulile de organizare a referendumului prin scăderea cvorumului de validitate. Am scris anterior că Legea referendumului atacată la CCR prevede că pentru validarea unui referendum doar 30% din cei înscriși pe listele electorale trebuie să voteze, iar doar 25% trebuie să exprime un vot valabil – adică, la limită, decizia se va lua cu 12,5%+1 din cei înscriși pe listele electorale. Pentru a se asigura că de mâine încolo referendumurile nu vor mai reprezenta o piatră de încercare, parlamentarii au introdus în amendamentele constituționale pragul de participare la referendum de 30% din cei înscriși pe listele electorale. Desigur, această normă constituțională urmează să se aplice doar după intrarea în vigoare a noii Constituții.
Echilibrul puterilor
Revenind la substanța amendamentelor constituționale, trebuie remarcat că formularea articolului 1 (4) îl elimină pe președinte din puterea executivă și că, atunci când se vorbește despre puterea judecătorească, se fac referiri directe doar la judecători (astăzi Constituția vorbește și despre judecători, și despre procurori în capitolul VI privind Autoritatea Judecătorească): „Art. 1 (4) Statul se organizează potrivit principiilor separaţiei, echilibrului şi cooperării loiale a puterilor - legislativă, executivă şi judecătorească - în cadrul democraţiei constituţionale. Puterea legislativă este reprezentată de parlament, puterea executivă este reprezentată de guvern şi de celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, iar puterea judecătorească este reprezentată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi de celelalte instanţe judecătoreşti“. Modificarea este importantă pentru că, practic, aici se pun bazele întregii construcții instituționale a României și toate articolele ulterioare vor ține cont de această împărțire a rolurilor fundamentale. De altfel, propunerile (neaprobate încă) privind organizarea a două consilii judiciare – unul pentru procurori și unul pentru judecători – se leagă în mod esențial de acest prim articol al noii Constituții, care delimitează strict sfera puterii judecătorești.
Un amendament care a trecut aproape neobservat este cel care definește parlamentul: „Art. 61 (1) Parlamentul este organul suprem al poporului român, forul de dezbatere şi de decizie al naţiunii şi unica autoritate legiuitoare a ţării“. Actuala reglementare spune: „Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român și unica autoritate legiuitoare a țării“. Ca de obicei, ceea ce contează sunt micile detalii. Așadar, după noua Constituție, atunci când se va pune în discuție o eventuală diferență de opinii între parlament și orice altă putere, întâietate va avea parlamentul ca „organ suprem al poporului român“. Funcția parlamentului nu mai este strict axată pe legiferare, parlamentul devenind „forul de dezbatere şi de decizie al naţiunii“. De fapt, după intrarea în vigoare a noii Constituții, conflictele de natură constituțională între puterile statului, care trebuie rezolvate de CCR, vor dispărea, pentru că decizia finală va aparține mereu parlamentului. Pe actuala Constituție, cazul senatorului Diaconu este unul reprezentativ – atunci Senatul refuza să pună în aplicare o decizie a ÎCCJ, iar CSM a sesizat CCR cu un conflict constituțional soluționat de CCR în favoarea Justiției prin obligarea Senatului să aplice decizia ÎCCJ. De mâine, parlamentul va avea întotdeauna dreptate, indiferent ce decide.
Voinţa populară |
---|
O altă viziune asupra efectelor referendumului consultativ l-ar reduce pe acesta la un exerciţiu pur formal, un simplu sondaj de opinie. Nici nu ar fi admisibil într-un stat de drept ca voinţa populară, exprimată cu o largă majoritate (în cazul de faţă, 83,31% dintre voturile valabil exprimate), să fie ignorată de reprezentanţii aleşi ai poporului… Curtea constată că reglementarea unor prevederi prin care se tinde la o soluţie legislativă care nu respectă voinţa exprimată de popor la referendumul consultativ menţionat este în contradicţie cu prevederile constituţionale ale art. 1, 2 şi 61. |
Parlamentul atotputernic
Cu atât mai interesant este în acest context controversatul nou paragraf al articolului 64: „Orice persoană de drept public, orice persoană juridică privată şi orice persoană fizică are obligaţia de a se prezenta, direct sau prin reprezentant legal, după caz, în faţa unei comisii parlamentare, în urma invitaţiei scrise primită din partea acesteia“. Această formulare permite transformarea în realitate a unei dorințe mai vechi a parlamentarilor, aceea de a chema în fața parlamentului procurori și judecători. Până acum, încercările repetate ale comisiilor parlamentare de a se substitui justiției au fost sortite eșecului pentru că nici procurorii, nici judecătorii nu puteau fi obligați să dea socoteală în fața parlamentului cu privire la dosarele pe care le fac. De mâine, în calitatea lor de persoane fizice, judecătorii și procurorii vor fi obligați să se prezinte în fața parlamentului. Aceasta este o încălcare clară a principiului separației puterilor în stat și a independenței justiției, încălcare cu atât mai periculoasă, cu cât parlamentul devine o supraputere în stat: organul suprem.
Tot parlamentul și-a adjudecat dreptul exclusiv de a cere urmărirea penală a miniștrilor, eliminându-se dreptul președintelui de a aproba urmărirea penală pentru miniștrii neparlamentari. Jurisprudența CCR de până acum a fost constantă în sensul că orice persoană (așadar, nu doar procurorii) poate să ceară urmărirea penală a unui ministru și că Senatul, Camera Deputaților și președintele dau doar un aviz care nu se substituie unei hotărâri judecătorești, fiind doar un act preliminar începerii urmăririi penale. Din păcate, Comisia de revizuire nu doar că nu a eliminat această deficiență de formulare, dar a adăugat și cuvântul exclusiv care va genera în practică interpretări variate cu privire la cine poate pune în discuție responsabilitatea penală a unui ministru. Ajungem la o protecție excesivă acordată miniștrilor, la construirea unei superimunități: „Articolul 109 (2): Parlamentul, în şedinţa comună a celor două Camere, are dreptul exclusiv de a cere urmărirea penală a primului ministru şi a membrilor guvernului, pentru faptele săvârşite în exerciţiul funcţiei lor“. //