De același autor
De integritatea judecătorilor de la Curțile de Apel va depinde în mod esențial credibilitatea justiției în viitorii ani.
În februarie 2014, premierul Ponta a decis să ignore avertismentele primite din partea celor mai înalți reprezentanți ai sistemului judiciar, din partea societății civile și a Comisiei Europene și să permită intrarea în vigoare a noilor coduri, fără a rezolva problemele care fuseseră deja identificate de către specialiști. Urmările nu au întârziat să apară: haos în sistemul judiciar, generat de interpretările diferite ale aplicării principiului legii penale mai favorabile, și o sumedenie de dosare închise ca urmare a intervenirii prescripției (mai ales cu privire la infracțiunile împotriva patrimoniului, unde pedepsele au scăzut semnificativ). Refuzul de a introduce în Codul Penal o normă clară care să reglementeze modalitatea în care se aplică principiul legii penale mai favorabile a generat hotărâri contradictorii în sistemul judiciar, care au culminat cu deciziile ÎCCJ și CCR în această materie. Au trecut mai bine de patru luni de la intrarea în vigoare a codurilor până când această chestiune esențială să fie tranșată definitiv de CCR. Pedepsele extrem de mici pentru infracțiunile contra patrimoniului au fost criticate înainte de intrarea în vigoare a codurilor, inclusiv prin vocea președintei ÎCCJ, care solicita creșterea acestora, măcar atunci când prejudiciile generate sunt foarte mari. Și această cerere a fost ignorată, astfel încât multe dosare vizând eventuale fraude de milioane de euro s-au închis definitiv.
Problemele create de aplicarea noilor coduri nu se opresc aici. Sunt soluții contradictorii în practică – inclusiv în aceeași instanță –, la întrebări referitoare la respectarea dreptului la apărare, la mecanismul care trebuie folosit pentru accesarea datelor financiare ale persoanelor investigate – esențiale în orice investigație financiară –, la interceptarea comunicațiilor etc. Inexactitățile și contradicțiile existente în articolele noilor coduri produc vulnerabilități în dosarele penale instrumentate, pentru că procurorii și judecătorii care autorizează anumite măsuri investigative nu au cum să anticipeze interpretarea pe care o vor da judecătorii care vor judeca fondul dosarului sau și cei care vor judeca eventualul apel. Legea de punere în aplicare a codurilor, adoptată de parlament pe fugă în vara anului 2013, este cea care a generat confuzie în cele mai multe dintre cazuri. Ea diferă semnificativ de varianta care a plecat de la Ministerul Justiției, arătându-ne încă o dată că parlamentul acționează ca un factor distructiv, și nu ca unul constructiv.
Alte probleme țin pur și simplu de inadaptarea mecanismelor introduse de noile coduri la realitățile românești. S-a introdus, de exemplu, arestul la domiciliu ca măsură preventivă, fără ca acest text să fie acompaniat de măsuri de implementare. Brățările electronice pentru monitorizare (care conform legii vor fi purtate doar de către persoanele care acceptă acest lucru?!) nu au fost încă achiziționate de statul român, așa că respectarea interdicțiilor impuse de judecători se asigură astăzi de către polițiști plasați în fața locuinței celui arestat. Este lesne de înțeles frustrarea resimțită de lucrătorii de poliție care, în loc să prindă infractori, se văd obligați să păzească arestații la domiciliu. Tot lesne de înțeles este și că, atunci când măsura aceasta privește oameni importanți la nivel central și local, eficiența supravegherii efectuate de poliție este discutabilă. Și pentru ca tabloul să fie complet, perioada arestului la domiciliu se scade din eventuala pedeapsă aplicată la finalul procesului penal. DNA a ridicat deja în instanță o excepție de neconstituționalitate referitoare la arestul la domiciliu.
O altă schimbare profundă introdusă de noile coduri este eliminarea unei căi ordinare de atac (recursul), care devine o cale extraordinară de atac. Asta înseamnă că majoritatea dosarelor importante se vor finaliza la Curțile de Apel, nu la ÎCCJ ca până acum. Așadar, de integritatea judecătorilor de la Curțile de Apel va depinde în mod esențial credibilitatea justiției în viitorii ani. Ultimele scandaluri care au avut ca protagoniști tocmai judecători de la aceste instanțe și care au devoalat adevărate rețele de corupție judiciară în care erau implicați judecători de la instanțele inferioare sau avocați îngrijorează. Am văzut, în ultimii ani, oameni importanți fugind de ÎCCJ și sancțiuni dure aplicate de ÎCCJ celor pe care i-a judecat. Sunt pregătite Curțile de Apel să înlocuiască ÎCCJ? //