De același autor
În încercarea de a se proteja împotriva anchetelor procurorilor, parlamentarii vor să arunce în aer întreaga legislație procedurală în materie penală.
Un val de proiecte de modificare a Codului Penal și a Codului de Procedură Penală înaintează încet, dar sigur, în Parlamentul României. HotNews a numărat șapte proiecte care șubrezesc eșafodajul legal în domeniul combaterii criminalității. Probabil că există și altele ascunse prin varii comisii sau încă în stadiul de intenție în mintea parlamentarilor. Multitudinea de proiecte arată clar că ne confruntăm încă o dată cu un moment de criză în care parlamentul reacționează ferm împotriva justiției și în avantajul infractorilor.
„Dincolo de orice îndoială“, invenţia penalilor
Cea mai periculoasă modificare legislativă discutată azi este înlocuirea standardului de probă pentru condamnare. Judecătorul poate astăzi să condamne o persoană, dacă pe baza probelor aflate la dosar își formează convingerea, dincolo de orice îndoială rezonabilă, că respectiva persoană a comis infracțiunea cu gradul de vinovăție prevăzut de lege. Printr-o modificare aparent inocentă, parlamentarii schimbă acest standard de probă, cerând ca pentru condamnare să existe convingerea judecătorului dincolo de orice îndoială. A dispărut, așadar, cuvântul rezonabilă, care este, de fapt, esența procedurilor judiciare. Spun asta pentru că justiția nu lucrează cu adevărul absolut, ci cu adevărul judiciar. Judecătorul nu este omniscient, el nu stă alături de fiecare infractor în momentul în care acesta comite infracțiunea, el nu știe totul despre toți. Judecătorul analizează vinovăția potențialilor infractori exclusiv pe baza probelor aflate la dosar. Judecătorul nu stabilește niciodată adevărul absolut într-un caz, el stabilește doar adevărul judiciar, adică acea parte din adevăr care poate fi probată prin dovezi colectate în mod legal. Așadar, limita umană a judecătorului este convingerea dincolo de orice îndoială rezonabilă, a impune un standard al convingerii dincolo de orice îndoială face imposibilă pronunțarea oricărei condamnări. De altfel, acest standard nu există în legislația procedural penală a niciunui stat modern.
Corupţii se apără de arestarea preventivă
Același standard de probă se cere prin noile amendamente și pentru luarea unei măsuri preventive. În acest context, absurditatea acestui standard devine și mai evidentă: măsurile preventive se iau în general împotriva celor suspectați de comiterea unor infracțiuni pe parcursul urmăririi penale sau în etapa incipientă a fazei de judecată. La acel moment, probele sunt încă în curs de colectare, iar judecătorului îi este imposibil să ajungă la convingerea că suspectul este vinovat dincolo de orice îndoială. Măsurile preventive se iau acum pe baza indiciilor sau a probelor care conduc la concluzia dincolo de îndoiala rezonabilă că suspectul a comis o infracțiune. În plus, pentru fiecare măsură preventivă în parte, legiuitorul stabilește condiții cumulative suplimentare: de exemplu, pentru arestare, trebuie să existe indicii că suspectul încearcă să fugă din țară, să influențeze martori sau să distrugă probe. Proiectul de lege discutat acum în parlament elimină referirea la indicii temeinice și păstrează doar referirea la probe certe și, așa cum am arătat, ridică standardul la un nivel imposibil de atins: dincolo de orice îndoială.
Fără cătușe |
---|
Normele privind portul cătușelor nu se regăsesc în Codul de Procedură Penală, ci în legea specială privind măsurile preventive și în ordinul comun al miniștrilor de Justiție și de Interne. Comisia juridică din Senat a votat încătușarea doar pentru infracțiunile cu violență, eliminându-le pentru corupți. Prevederea face parte dintr-un proiect de lege al senatorului PSD Șerban Nicolae, urmând votul la Camera Deputaților, care este decizională.
|
Denunţul, eliminat din legislaţie
Un alt element utilizat de procurori în anchetele penale este dinamitat de parlament – este vorba despre instituția denunțului. Prin câteva amendamente bine plasate, se anulează practic acest instrument. Dacă în materia dării și luării de mită persoana era protejată de răspundere penală dacă denunța fapta înainte ca organele de urmărire penală să afle despre comiterea ei, prin noile amendamente, clauza de nepedepsire devine inaplicabilă, dacă denunțul se face după mai mult de 6 luni de la momentul comiterii faptei. În România, clauza de nepedepsire a fost foarte utilă în practică, pentru că a ajutat la descoperirea multor fapte de corupție pe care participanții la ele le notificau organelor penale înainte ca acestea să afle din alte surse despre comiterea lor. Termenul de 6 luni este unul extrem de scurt, iar în practică s-a constatat că participanții la infracțiunile de mită sunt tentați să se adreseze organelor judiciare mai ales după ce persoanele publice care au beneficiat de respectivele sume de bani pierd funcțiile publice.
Pe lângă eliminarea de facto a clauzei de nepedepsire în materia dării și luării de mită, parlamentul dorește să elimine și posibilitatea ca procurorul și judecătorul să țină cont de cooperarea suspecților cu organele judiciare prin formularea de denunțuri privind alte fapte și alte persoane atunci când se pune în discuție luarea unei măsuri preventive. Pe lângă imposibilitatea de a urmări în practică aplicarea cu strictețe a acestei norme, se pune întrebarea care este scopul urmărit prin redactarea ei. Colaborarea cu organele de urmărire penală în vederea aflării adevărului judiciar trebuie luată în considerare atunci când se evaluează conduita fiecărui suspect sau inculpat. Până la urmă, ceea ce contează este ca sistemul judiciar să dispună de instrumente legale și să își consolideze capacitatea de a filtra denunțurile fondate de cele nefondate. Contează ca persoanele care au jucat un rol determinant în comiterea de infracțiuni să nu fie absolvite arbitrar de răspundere penală. Aceste scopuri nu pot fi atinse prin eliminarea instituției denunțului din legislație, ci prin rafinarea și unificarea modalităților în care ea poate fi folosită în practică.
Război împotriva procurorilor şi judecătorilor
Corelativ acestor modificări, se introduc în Codul Penal noi incriminări aplicabile procurorilor, judecătorilor și polițiștilor. Aceștia urmează să răspundă penal, dacă ancheta penală durează mai mult de 2 ani de la data depunerii unei plângeri, dacă ține cont în evaluarea situației personale a unui suspect sau inculpat de formularea de către acesta a unui denunț privind alte persoane și alte fapte. De asemenea, judecătorii și procurorii răspund penal, dacă iau o măsură preventivă împotriva unui suspect sau inculpat, știind că nu există probe concrete din care să rezulte dincolo de orice îndoială că respectiva persoană a comis o infracțiune. Așa cum am explicat mai sus, acest standard de probă este imposibil de atins. În aceste condiții, niciun magistrat – procuror sau judecator – nu își va mai asuma punerea în aplicare a atribuțiilor care îi revin, pentru că riscă să fie tras la răspundere doar pentru că încearcă să își facă treaba cu bună-credință.
Controlul judiciar, limitat |
---|
Guvernul este iniţiatorul unui proiect de lege care prevede că măsura controlului judiciar în cursul urmăririi penale nu ar putea depăși 60 de zile, cu posibilitatea prelungirii doar dacă se menţin temeiurile sau au apărut altele noi. Durata totală rezultată prin însumarea prelungirilor nu poate să depășească 1 an, dacă pedeapsa prevăzută de lege este de cel mult 5 ani, respectiv 2 ani, dacă pedeapsa este mai mare de 5 ani.
|
Stratageme pentru reducerea pedepselor
Modul de calcul al pedepsei rezultante în cazul comiterii mai multor infracțiuni se schimbă fundamental: azi, la pedeapsa pentru fapta cea mai gravă se adaugă obligatoriu o treime din suma celorlalte pedepse, amendamentele depuse spun însă că se va aplica pedeapsa pentru infracțiunea cea mai gravă, care poate fi sporită până la maximumul ei special. Am criticat constant modul de calcul al pedepselor prevăzut de noul cod, care duce la pedepse de 22 de ani pentru 20.000 de euro mită, dar asta nu înseamnă că soluția propusă acum e cea corectă. Practic, infractorul va fi pedepsit doar pentru fapta cea mai gravă și iertat pentru toate celelalte fapte penale, în caz de pluralitate de infracțiuni. Alte amendamente privesc reducerea termenelor de prescripție, eliminarea posibilității de a intercepta discuțiile între avocat și client, inclusiv atunci când, prin intermediul acestor discuții, se pune la cale săvârșirea de infracțiuni. Procedura de efectuare a expertizelor se schimbă, expertului fiindu-i interzis să includă în raportul său vreo referire la o eventuală constatare făcută de specialist în cadrul urmăririi penale. Aceasta este o nouă prevedere absurdă, pentru că adesea expertului îi revine sarcina să evalueze critic aceleași chestiuni care au făcut obiectul constatărilor tehnico-științifice.
Alte amendamente propuse vizează eliminarea posibilității de a dispune arestarea persoanelor care sunt suspectate că au comis o infracțiune nonviolentă. Din păcate, inițiatorii nu înțeleg că decizia privind arestarea sau nearestarea unui suspect nu ține în mod exclusiv de tipul de infracțiune de a cărei comitere e suspectat, ci de persoana suspectului, de periculozitatea sa, de riscul ca acesta să distrugă probe sau să influențeze martori, de riscul fugii din țară.