De același autor
După raportul Comisiei de la Veneția, raportul Comisiei Europene este cel de al doilea document internațional care radiografiază vara noastră nebună.
Raportul de țară publicat săptămâna trecută nu este un raport obișnuit în cadrul MCV – el a fost redactat doar pentru România, nu și pentru Bulgaria, și vine după evenimentele de astă-vară care au pus sub semnul întrebării statul de drept. Documentul este o interesantă combinație între o parte politică ce se referă la faimoasele puncte de pe lista lui Barroso și o parte tehnică axată pe analiza progreselor cu privire la cele patru condiționalități stabilite prin MCV. Deloc surprinzător, tonul celor două părți ale raportului diferă, prima fiind mult mai critică decât cea de a doua. După raportul Comisiei de la Veneția, raportul Comisiei Europene este cel de al doilea document internațional care radiografiază vara noastră nebună.
Calea europeană |
---|
La nivel european tocmai a fost publicat raportul A free and pluralistic media to sustain European democracy, așa că avem ce să citim ca să aflăm care este direcția în care vrea să meargă Europa. Putem adăuga Declaraţia privind libertatea discursului politic în media a Comitetului de Miniștri al Consiliului Europei și jurisprudența CEDO privind libertatea de exprimare. |
Statul de drept
Evident, prima parte a raportului este total atipică pentru că vizează de fapt criteriile politice de apartenență la UE – statul de drept fiind unul dintre ele. Nu ni se cere vreo performanță extraordinară, ci doar să nu ne mai batem joc de lucruri considerate valori fixe ale UE, fără de care nu se poate pune în discuție niciun alt subiect de dezbatere europeană. Din punctul ăsta de vedere, găsesc un pic ridicole încercările unora dintre comentatori (inclusiv de la nivel guvernamental) de a ne convinge că, de fapt, acest raport e un raport bun. Cum ar putea fi bun un raport care constată că în privința respectării criteriilor minimale ale statului de drept România are încă probleme după ce a traversat o vară neagră? Ce poate fi bun în constatarea că Guvernul României are în componența sa doi miniștri anchetați pentru fapte de corupție? Și cum poți să speri în mod realist că se vor debloca fondurile europene, dacă aceste persoane sunt exact cele care ar trebui să se ocupe de banii europeni? Cum se poate explica faptul că în România parlamentarii adoptă reguli care să facă anchetarea lor de către organele judiciare aproape imposibilă (am discutat în detaliu problemele legate de statutul parlamentarilor în articole anterioare)? Cum putem justifica incapacitatea României de a aplica propriile legi astfel încât să nu mai asistăm la linşaj mediatic, orchestrat de trusturile de presă în beneficiul propriilor patroni cu probleme judiciare? Să nu fim ridicoli, să învățăm să ne acceptăm problemele – e singura noastră șansă de a le rezolva.
Avocatul Poporului
Nu toate recomandările CE au fost îndeplinite, iar unele dintre cele considerate îndeplinite au fost de fapt bifate formal, în stil dâmbovițean. Să luăm, de exemplu, chestiunea Avocatului Poporului, care nu a fost ales prin consens dintre personalitățile recunoscute în domeniu (așa cum și-a asumat premierul la Bruxelles), ci a fost numit de USL din rândul oamenilor apropiați partidului. CE ia act de această decizie și subliniază că va urmări în practică dacă noul Avocat al Poporului va demonstra că este suficient de independent de puterea care l-a numit, astfel încât să servească interesului public prin acțiunile sale, și nu interesului de partid. Deocamdată, Avocatul Poporului rămâne absent din marile dezbateri și m-ar mira ca asta să se schimbe prea curând, atât timp cât parlamentul îl poate demite imediat pe ocupantul acestei poziții dacă își permite să conteste actele guvernului (am aflat asta din experiența anteriorului Avocat al Poporului, iar legea nu s-a schimbat cu o iotă pentru a include garanții pentru cel care decide să își ia in serios această funcție). Cred că va trebui să ne obișnuim cu ideea că în România nu avem, de facto, Avocat al Poporului, căci un Avocat al Poporului în buzunarul majorității parlamentare nu contează.
Abundenţa ordonanţelor de urgenţă
Nici ordonanța de urgență care schimba cvorumul la referendum nu a fost abrogată de către guvern, ea a devenit inaplicabilă pentru că CCR a decis că era neconstituțională. Să ne reamintim că doar o întâmplare fericită a permis CCR să se pronunțe pe această OUG – faptul că avea pe rol un dosar privind neconstituționalitatea unui proiect de lege cu conținut identic. Avocatul Poporului fusese revocat la acel moment, astfel încât nimeni nu mai avea competența legală de a ataca OUG-uri la CCR. Așadar, nu guvernul a rezolvat problema – așa cum cerea CE –, ci CCR. Aceeași soartă a avut-o și OUG-ul prin care competența CCR era restrânsă abuziv – prin decizia CCR, instanța constituțională a redobândit dreptul de a verifica dacă hotărârile parlamentului sunt constituționale, însă guvernul nu și-a modificat propria OUG. Aflăm din raport că guvernul a înțeles mesajul și că nu a mai abuzat de OUG-uri. Doar că, imediat după publicarea raportului, descoperim că Ministerul Sănătății dorea să schimbe întregul sistem de asigurări de sănătate prin OUG (ministrul spune că a fost o eroare materială și că nici vorbă de așa ceva), iar ministrul Dan Șova plănuiește, nici mai mult nici mai puțin, decât modificarea prin OUG a Legii parteneriatului public-privat, asigurându-ne că a discutat deja cu AmCham şi cu Banca Mondială și totul e în regulă. Un sfat gratuit, domnule ministru: aveți mare grijă, că parteneriatul public-privat e zonă cuprinsă în acquis și s-ar putea să vă treziți cu o procedură de infringement dacă „simplificați“ prea mult – ce să facem, europenii ăștia n-au pic de umor și tot insistă pe chestii din astea plicticoase cum ar fi libera concurență și limitarea ajutorului de stat pentru amici politici.
Sugestii despre CNA |
---|
Despre CNA și OSCE are sugestii: Numirea membrilor CNA ar trebui să fie liberă de orice ingerinţă politică sau economică pentru a-i spori independenţa şi credibilitatea. Legea audiovizualului ar putea reduce numărul numirilor politice şi ar putea prevedea în locul acestora o componenţă mai diversă, care să includă experţi independenţi şi reprezentanţi ai societăţii civile. |
Schimbarea Constituţiei
Ni se mai recomandă că, dacă vrem să schimbăm Constituția, să ne gândim de două ori (chiar, oare de ce ținem morțiș să schimbăm Constituția?) și să nu cumva să limităm independența sistemului judiciar. Oare ce va fi crezând CE despre intențiile publicate pe surse care includ, ce surpriză, eliminarea cvorumului de validare a referendumului pentru schimbarea Constituției? Presimt că iar o vom lua de la capăt, explicând că întâi și întâi trebuie să convingi o majoritate semnificativă de oameni că subiectul pentru care îi chemi la referendum e relevant (adică 50%+1), iar apoi să îi convingi că soluția pe care tu o propui este cea corectă. Ați dori o Constituție validată prin prezența la vot a 30% din populație, chiar dacă majoritatea celor care vin la vot votează pentru? Reamintesc decizia CCR care explică în detaliu de ce avem cvorum în România – apropo, raportul spune că guvernul s-a angajat să respecte deciziile CCR (pe toate, nu doar pe cele care îi plac).
Linşajul mediatic
Ajungem la zona roșie a raportului – linșajul mediatic. CE se arată îngrijorată de atacurile la persoană puse în aplicare de trusturi media împotriva reprezentanților sistemului judiciar considerați incomozi de patronii media. Nu e sancționată opinia diferită sau comentarea deciziilor judecătorești (de altfel, CE a militat constant pentru publicarea deciziilor judecătorești, pentru a se permite analizarea lor critică la nivelul societății). Nu se discută nici măcar despre componenta ideologică a organelor de presă. Nu se sugerează limitarea libertății presei, ci doar sancționarea emisiunilor de înfierare proletară pe chestiuni ținând de viața privată a judecătorului X sau Y care și-a permis să ia o decizie care nu convine patronului trustului de presă. A ne face că nu știm despre ce vorbește CE e pur și simplu o ipocrizie (iar dacă, prin absurd, există oameni care nu înțeleg despre ce e vorba, avem o problemă și mai mare care ține de respectarea drepturilor omului într-o societate democratică); este deja al treilea raport care vorbește despre această problemă (Comisia de la Veneția și OSCE discută pe larg subiectul). Glumițele premierului, care scrie Evenimenului Zilei o scrisoare pe acest subiect, ne arată că nu a priceput nimic. CNA pare să fi înțeles că despre ei e vorba și organizează o dezbatere pe această temă vineri. Sigur, soluția ar fi bine să vină chiar de la jurnaliști – dar ce ne facem că, deși o așteptăm, ea nu vine de peste 10 ani. Iar apoi, vorba unei reporterițe de la Antena 3: vinovați sunt jurnaliștii sau patronii? Președintele spune că ambii. Cred că, totuși, trebuie introdusă o nuanță care ține de libertatea jurnalistului de a alege dacă participă sau nu la linșaj, în condițiile în care piața de presă în România arată cum arată. Nu îi scuz pe cei care vorbesc în numele patronului, oamenii au avut de luat decizii infinit mai dificile în comunism, decizii de care depindea existența lor fizică, spun doar că e un element care, în opinia mea, trebuie introdus în ecuație.
Partea tehnică a raportului este, după cum spuneam, complet diferită ca ton. Instituțiile sunt lăudate – ÎCCJ, DNA, Ministerul Public, CSM, ANI, care au continuat să lucreze, în pofida perioadei de intensă tensiune politică traversată de România. De fapt, aceasta este vestea cu adevărat bună, că ne-au rezistat instituțiile. Și pornind de aici, CE recomandă să avem mare grijă pe cine punem în fruntea Parchetului și în fruntea DNA, căci ultimii ani ne-au arătat cât de mult contează asta. //