De același autor
Transparenţă, predictibilitate şi stabilitate – acestea sunt cele trei dimenisuni ale spaţiului de manevră al unei guvernări responsabile şi eficiente.
„Bugetul de stat va fi gata până vineri şi este posibil să avem parte şi de o relaxare fiscală”, promitea, hazardant, ministrul delegat Darius Vâlcov. Iată, vinerea invocată a trecut şi bugetul anului 2015 rămâne un mister absolut, acoperit, aşa, pentru neiniţiaţi, de o coregrafie neconvingătoare. Glasuri răzleţe dinspre Apolodor 17, cartierul general al Ministerului Finanţelor, transmit asigurări că nu se schimbă nimic în fiscalitate. Cota unică rămâne pe loc, acciza la fel, la TVA s-ar încerca nişte scăderi, dar, vai!, vine Fondul Monetar Internaţional (FMI) şi ne strânge mâna în menghina deficitului fiscal. Noi am vrea să scădem TVA-ul, dar nu ne lasă ăştia. În esenţă, cam acesta pare a fi scenariul: planul bugetului de stat pentru 2015 este schiţat, cu relele sale, dar este ţinut la secret, urmând ca şocurile dezamăgirii să fie încasate de FMI, căruia i se va atribui, din nou, rolul de satrap fiscal.
Exerciţiu de sacrificiu
Dar ignorarea acestor principii de transparenţă, predictibilitate şi stabilitate, pe care se fundamentează relaţia dintre stat şi economie şi, în ultimă instanţă, între stat şi contribuabili, nu este singura problemă a guvernanţilor. O privire aruncată către conturile ţării nelinişteşte: avem încasări mai mici decât previziunile iniţiale pe care s-a construit bugetul de stat şi, cu toate astea, apare un excedent bugetar, deci am cheltuit mai puţin decât ne-am propus. Am sacrificat în acest exerciţiu bugetar ceva sau am economisit nişte bani? De fapt, am sacrificat investiţiile, mai ales cele care cofinanţau fondurile europene, valuta aia gratis care intra în economie. Potrivit datelor afişate de Finanţe, în primele zece luni ale anului sumele cheltuite pentru proiectele cu finanţare nerambursabilă au scăzut cu 827 milioane de lei, adică cu 8,1% faţă de anul trecut pe vremea asta, iar cheltuielile aferente programelor cu finanţare nerambursabilă sunt aproape cu jumătate mai mici (-41,5%) decât în aceeaşi perioadă din 2013! Oricum am explica asta, că e bine, deoarece ar fi îngheţat sângele în hoţi şi n-au avut curajul să risipească banii de teama procurorilor de la DNA, nu putem ignora dezastrul, lipsa de coerenţă a politicilor publice şi incapacitatea guvernanţilor de a înţelege ce se întâmplă şi de a şti ce trebuie făcut. Faptul că miliarde de euro gratis nu sunt folosite în economia românească pentru a construi infrastructură, a crea locuri de muncă şi a mări salariile este un eşec înfricoşător.
Însă plusul de bani este prezentat ca un succes, care ar putea duce la o ultimă redistribuire a sumelor necheltuite. Totuşi, excedentul bugetar poate fi explicat şi prin unele venituri excepţionale, cum ar fi certificatele verzi sau plăţii celei de-a doua tranşe a impozitului pe construcţii speciale. În septembrie, persoanele fizice au achitat impozitele pe proprietate aferente acestui an, pentru a evita plata unor penalizări de întârziere.
Dar, aşa cum observă economiştii de la Erste Bank, sumele încasate în plus de către administraţiile locale din acest impozit pe proprietate „nu s-au regăsit în investiţii. Dacă nu ar fi fost creşterea puternică a accizelor şi noul impozit pe proprietate aplicat companiilor, veniturile la buget în primele nouă luni ar fi fost mai mici cu 3 miliarde lei. Diferenţa acoperă în mare măsură cele 3,2 miliarde lei reprezentând majorarea pe primele nouă luni a cheltuielilor cu personalul, cu pensiile, indemnizaţiile de creştere a copilului sau cele acordate persoanelor cu dizabilităţi”.
Există şi explicaţii şoptite de diverşi iniţiaţi: excedentul bugetar s-ar datora şi îngheţării plăţii facturilor către firmele care au prestat servicii sau au livrat mărfuri autorităţilor locale sau diverselor agenţii ale statului. Manevra se bizuia pe speranţa că lucrurile se vor lămuri după alegeri, probabil prin scăderea presiunii asupra corupţiei. Dacă lucrurile stau aşa, atunci bugetul anului viitor va fi strivit sub povara arieratelor, acele datorii ale statului faţă de diverşii săi furnizori.
Haosul fiscal și excedentul bugetar
În esenţă, am fost martorii şi victimele unui haos al finanţelor publice, ai unei viziuni aproape speculative asupra fiscalităţii, cu taxe contorsionate, care au cocoşat afacerile, cum ar fi acciza, sau cu biruri aiuritoare, aplicate brutal, fără un efort de estimare inteligentă şi pragmatică a efectelor, cum a fost controversata taxă pe stâlp. Este evidentă incapacitatea de a cheltui banii europeni, în ciuda unei retorici abundente dinspre ministerul creat în acest scop. Ambele artificii bugetare au avut un efect de bumerang asupra economiei şi chiar asupra încasărilor bugetare. Joaca de-a calculul accizei a dus la scăderea consumului de carburanţi cu peste 16% în primele nouă luni ale anului, deoarece populaţia şi-a tăiat cheltuielile, iar transportatorii şi-au făcut plinul prin Bulgaria sau Ungaria, evitând pompele ţării. Economia românească n-a putut deci beneficia de o perioadă de scădere masivă a costului petrolului, din cauza unei fiscalităţi brutale. Această acciză usturătoare a penalizat atât încasările din TVA, deoarece a scăzut consumul, cât şi profitul firmelor. Taxa pe stâlp a ros profiturile companiilor, dar, mai grav, le-a dat peste cap planurile de investiţii. De altfel, taxa pe construcţiile speciale nu a fost altceva decât un bir pe investiţii, care a sfârşit prin a le inhiba.
În loc să născocească noi poveri şi să pervertească noţiunea de acciză, Finanţele ar fi trebuit să-şi pună ordine în propria grădină, adică să îmbunătăţească nivelul de colectare a veniturilor. „Colectăm numai jumătate din ceea ce ar trebui să colectăm la TVA. România arată ca o ţară care nu e guvernată. Este o cifră catastrofală, este tragic să colectezi numai jumătate din TVA. Dacă vrem să găsim cauzele, discutăm în primul rând de corupţie - organisme ale statului care au atribuţii de colectare a taxelor sau din domeniul controlului evaziunii care au nivel ridicat de corupţie”, explica Ionuţ Dumitru, preşedintele Consiliului Fiscal.
Stafia MeTeO
Va apărea acum, în vâltoarea negocierilor cu echipele mixte ale FMI şi ale Comisiei Europene, influenţa nefericită pe care celebrul me-te-o o exercită asupra bugetului de stat. Iată, acest MTO (Medium Term Objective - Obiectiv pe Termen Mediu) este un angajament al României de a reduce deficitul bugetar structural la 1% din PIB încă din 2015. În termenii concreţi ai bugetului, se poate lucra anul viitor în limitele unui deficit bugetar de 1,4% din produsul intern brut (PIB). Actuala structură a cheltuielilor statului, cu pleiada de pomeni preelectorale, acompaniate de scăderea cotei contribuţiei de asigurări sociale (CAS) lasă un gol de 15-17 miliarde de lei, cifre care reprezintă cam 2% din PIB, potrivit estimărilor Consiliului Fiscal.
La ora închiderii ediţiei, nu ştim deci nimic despre estimările de venituri din 2015 şi nu cunoaştem nivelul şi structura cheltuielilor. Nu ştim exact care este fiscalitatea anului 2015. Avem ceva promisiuni evazive. S-ar putea... În condiţiile unor încasări anemice ale bugetului, în ciuda paradoxalului excedent care, bineînţeles, nu descrie vreo performanţă, ci un eşec, reamintindu-ne de reducerea CAS şi de avertismentele lansate de FMI, ne putem deci aştepta la majorări de taxe. „Este dificil să-ţi imaginezi că România poate să continue să se consolideze din punct de vedere fiscal în anii care vin – conform angajamentului luat faţă de Comisia Europeană – în condiţiile unor rate de colectare a veniturilor la buget de 32-33% din PIB, concomitent cu menţinerea unei tendinţe de cheltuieli mult prea generoase”, spun economiştii de la Erste Bank.
Ionuţ Dumitru dă un diagnostic precis: nu poţi să rezolvi ecuaţia bugetului din 2015 decât în două moduri: fie măreşti taxe, fie faci economii, adică tai din cheltuieli. „Dar ca să faci acele economii îţi trebuie nişte reforme, trebuie să ai o prioritizare a investiţiilor, să aloci banii după criterii cost-beneficiu, dar nu vedem că se întâmplă lucrul ăsta. La bunuri şi servicii poţi să reduci factura numai în măsura în care faci o reformă profundă în sectorul sanitar, spre exemplu. Fără reforme profunde în anumite sectoare, nu putem face acele economii, pentru că ele nu vin de la sine. Trebuie să ai nişte măsuri care să atingă problemele din rădăcină”, a punctat, sceptic, Dumitru.
Apetitul pentru reforme afişat de guvernanţi s-a limitat la câteva gesturi obligatorii pentru a obţine ştampila de bună purtare pusă de FMI. Ministerul Finanţelor lucrează pe un buget construit cu scamatorii fiscale şi ignoră evaziunea, care tropăie viguros şi sfidează Fiscul, năuc în faţa tarabelor. Perspectiva anului 2015 rămâne incertă, taxele sunt în ceaţă, iar politica fiscală rămâne volatilă.
A inhibat DNA investiţiile hoţeşti? |
Slăbiciunile bugetului: risipa şi evaziunea |
Ipoteza că unii s-au speriat şi n-au purces la risipă, inhibaţi de procurorii DNA, este oarecum contrazisă de transferurile masive de bani către administraţiile locale. În preajma alegerilor prezidenţiale, administraţiile locale cu fost alimentate cu 2,4 miliarde de lei, iar fondul de rezervă s-a rotunjit cu 500 de milioane de lei. | „Conform Comisiei Europene, România va rata obiectivul de deficit structural în următorii doi ani. Colectarea slabă a veniturilor la buget, risipirea banului public şi evaziunea fiscală sunt, după ani buni de reformă, principalele puncte slabe ale finanțelor publice din Romania”, spun economiştii de la Erste Bank. |