Abandonarea rectificării bugetare, riscantă pentru democrația financiară a țării

Renunțarea la rectificarea bugetară și utilizarea, prin hotărâri de guvern (HG), a Fondului de rezervă al Guvernului amenință democrația financiară a țării.

Lidia Moise 31.10.2023
SHARE 3

Rectificarea bugetară, despre care ministrul de Finanțe spunea, în urmă cu trei săptămâni: „E cel mai greu moment al vieții mele ca ministru de Finanțe. Nu sunt bani, e o rectificare bugetară pe datorie”, nu va avea loc. Acum guvernul va gestiona nevoile financiare deja bugetate ale țării cu instrumentul Fondului de rezervă.

Probabil cea mai serioasă problemă a operațiunii de renunțare la rectificarea bugetară este faptul că Fondul de rezervă poate fi folosit fără a obține aprobarea Parlamentului, pentru a finanța o anumită parte a cheltuielilor deja proiectate. Este adevărat că deficitul bugetar s-a amplificat și a devenit un pericol pentru economia țării, finanțele ei, datoria și viitorul ei. Însă este dificil să nu bănuiești că alocarea banilor necesari administrației publice și locale print-un instrument dirijat și controlat direct de Guvern nu va fi o operațiune cu parfum politic care ar putea influența alegerile de anul viitor.

O altă problemă a acestui experiment este riscul prezentat de schimbarea sensului existenței Fondului de rezervă. Un fond de rezervă este, prin definiție, destinat să facă față unor situații excepționale, neprevăzute. Transformarea Fondului de rezervă într-un distribuitor de fonduri bugetare ignoră riscurile neprevăzute, a căror finanțare depinde strict de acest instrument la dispoziția premierului. O criză economică neașteptată, așa cum am putea trăi în următoarele luni dacă se va extinde conflictul din Orientul Mijlociu și se va intensifica războiul din Ucraina, ar putea necesita suplimentarea unor cheltuieli strategice. Folosirea Fondului de rezervă pentru acoperirea cheltuielilor curente poate epuiza resursele disponibile în cazul în care crize neașteptate, dar previzibile, s-ar concretiza. 

În acest an, Fondul de rezervă a fost dimensionat la nivelul a 686 de milioane de lei. Este adevărat că diverse mișcări de bani l-au redimensionat permanent, însă exact în momentul deciziei de a abandona rectificarea, înlocuind-o cu transferul controlat de bani direct din acest fond, aflăm că pușculița este goală. Pentru că Fondul de rezervă, acest instrument care-și propune să țină în frâu deficitul, „este gol”, Guvernul inventează o nouă măsură care sfidează și ea democrația financiară. Pentru a alimenta cu bani Fondul de rezervă din 1 noiembrie 2023, ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, care nu și-au consumat decât jumătate din alocările bugetare pe acest an, sunt obligați să vireze în Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului minimum 10% din banii necheltuiți încă. Operațiunea este gestionată de Ministerul Finanțelor. Este, de altfel, singura în care Finanțele sunt implicate, pentru că distribuția sumelor din portofoliul Fondului de rezervă se face de către aparatul guvernamental responsabil cu Fondul. Iată cum Parlamentul nu-și mai exercită atribuția de control asupra finanțelor țării, iar Ministerul Finanțelor are un rol de observator și de broker pentru Fond.

Opacitatea operațiunilor de alocare a banilor prin Fondul de rezervă ridică și ea semne de întrebare, deoarece utilizarea acestuia nu are transparența rectificărilor bugetare. Deși guvernanții promit o alocare de resurse dirijată de priorități cum ar fi finanțarea proiectelor europene, se ascund neclarități în acest exercițiu. O rectificare bugetară ar fi fost mai eficientă pentru a aloca resursele, poate și pentru că odată aprobată de Parlament, dispărea neîncrederea în oportunitatea economică, socială sau politică a alocărilor, care pot părea discreționare.

Nu în ultimul rând, substituirea rectificării bugetare prin alocări din Fondul de rezervă în cazul unor probleme sau scandaluri poate sensibiliza percepția agențiilor de rating și a creditorilor cu privire la stabilitatea financiară a Guvernului și, ca efect, poate mări costurile împrumuturilor, amplificând astfel datoria.

Totuși, argumentele utilizării Fondului de rezervă pot avea logică economică, deoarece, într-adevăr, permit o gestionare eficientă a resurselor, asigură o flexibilitate bugetară prin transferul sumelor necheltuite și alocarea acestora pentru nevoi imediate și, bine gestionată, poate evita amplificarea deficitului. În plus, ministerele care stau cu banii necheltuiți ar putea fi stimulate să urgenteze și să finalizeze proiectele pentru care au obținut finanțare de la buget.

Transparența și justificarea adecvată, cu mare claritate, a deciziilor de alocare a banilor prin Fondul de rezervă sunt elemente esențiale atingerii scopului anunțat, de ținere în frâu a deficitului și a datoriei și de impulsionare a creșterii economice prin uriașele fonduri europene neconsumate. Este nevoie de responsabilitate și de politici bugetare bine structurate, bine gândite și clar explicate. Declarații de tipul „dezmăţul care ar putea avea loc prin rectificarea bugetară” sau „țara aceasta este într-o situație dificilă”, „suntem în situația de a alege dintre două rele pe cea mai puțin rea” nu țin loc nici de argumente, nici de politici bugetare clare, coerente și eficiente. //

Comentarii 3

LevSt. - 11-08-2023

"...Declaratii de tipul...(+,+...)----_____-----practic sunt o forma continua a limbajului de lemn, cel mult evoca ceva generalitati, insa nimic concret, cauza si metodele de combatere, pentru ca alte metode nu exista (si s-ar anula pe ei insasi), decat reducerea la minim posibil a imensei clase parazitare si a impunerii disciplinei financiare, in toate domeniile si aspectele, incepand cu " vizitele de lucru"(fara sens) ale pres-edintelui si ale lui marcel maduro( amandoi in Africa!), evident cu secretizarea costurilor, ca doar d'aia sunt si ei stab (nu?)i, sa cheltuie milioane , fara a da nicio explicatie acceptabila...

Răspunde

LevSt. - 11-02-2023

"... Transformarea Fondului de rezervă într-un distribuitor de fonduri bugetare..."___--pana la urma chiar asa se va proceda, Romania nu este condusa ca o firma/companie*, care TREBUIE SA mearga pe profit, ci se merge pe idea "pana la fundul sacului", oricum noi plecam cu pensii speciale, cine cine dupa noi, sa se descurce!///"Procurorii din..."(Virgil Burla)„…nu cunosc legea de functionare… verificare de mantuiala… etc., etc.”___–___ este precum intr-o veche reclama comerciala” Nu stiu ce si nu stiu cum, Dar am dormit pe gratis la Days Inn!”, asa si acesti „magistrati”, habar-nu-au nici de propria profesie, de unde -partial- nici nu o pot exercita corect, ca altfel lucrurile sunt cum sant, pentru ca asa vor ei… -II-„Guvernul nu isi permite sa plateasca salariile restatnte ale magistratilor…”(Cronica.ro)___––dar isi permite( datorita slabiciunii si apatiei cetatenilor platitori de taxe) sa plateasca aproape un sfert de milion de mari paraziti, cu salarii de nababi si pensii speciale , inclusiv un parlament paramount supradimensionat, aproape sa ajungem numarul de parlamentari al Indiei si mai mare -nicio exagerare- decat al US ,…/// PS-comentariul dinainte, corect scris:”… un sfert de milion de mari paraziti( intre care FAC PARTE si magistratii asa ca „ciocul mic „, cu ” restantele”) cu salarii de nababi si pensii speciale…”___–-___ cred ca eroarea s-a strecurat, gandindu-ma -probabil- la cine stie ce alta grupa sociala, poate muncitori prin cariere, muncitori agricoli sau dascalime, altfel total gresit sa arati compasiune pentru o grupa de exploatatori si -mult mai grav- de opresori, magistratii sunt veriga sociala care ar putea indrepta lucrurile in orice, insa ei s-au facut parte a sistemului abuziv, de’a dreptul sclavagist…(* desi este o pierdere de timp, totusi mentionez ca foarte multe tari -DE SUCCES- lucreaza in acest stil, de remarcat supraaglomerata insula tara-oras, Singapore, al carei exemplu -urmat si in Romania tot nu cred ca ar aduce succes, marii fosti, au "oameni" independenti, care se vor insuruba imediat, in 'fruntea bucatelor", totusi, in Singapore, candidat la presedintie nu poate fi decat o persoana trecuta de 45 ani(face sent, TOTAL) si care NU a fost afiliata politic in ultimii ani si DEASEMENI, in ultimii 3 ani, a lucrat la o firma NU de stat, CARE A MERS PE PROFIT, ceace iarasi face sens total, dar -cum am zis- in Romania nici aplicarea unei asemenea strategii nu ar merge, totusi , populatia ar trebui facuta constienta si de aceasta forma de a conduce o tara, tara care -chiar daca nu "oficial", poate fi adnotata ca cea de a sasea "Blue Zone" de pe glob. -SI SINGURA CA INTREAGA TARA, NATIE- unde o mare parte a populatiei traieste peste o suta ani....

Răspunde

Lucian Nicolescu - 11-01-2023

Țară condusă de tolomaci. Tolomaci care, mai devreme sau mai târziu, tot în prăpastie ne vor băga. Mint, mint, mint. Atât știu să producă.

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22