De același autor
Bugetul de stat al anului viitor, schiţat în grabă, incomplet, ca atare, opac, dar optimist, se bizuie pe ipoteza că se vor încasa mai mulţi bani şi se va investi dublu.
Surpriza plăcută a actualului proiect de buget este aceea că nu cresc birurile. Partea proastă a acestei constatări este aceea că taxele, majorate din pix, articifial, fără logică economică, sunt menţinute cu scopul clar de a umple golurile. TVA rămâne la 24%, nivel aproape maximal, care continuă să înghită un sfert din facturile de gaze, energie sau telefon. Niciun semnal de reducere a nivelului uriaş al acestei taxe care penalizează consumul, măcar de revenire a acestuia la 19%, cotă care nu este cea mai joasă din Europa. Dimpotrivă, declaraţiile care au acompaniat prezentarea proiectului de buget promit, pe ici, pe colo, câte o reducere la 9%. Nu există însă o analiză strategică a efectelor pe care le pot avea asupra economiei şi, în final, asupra bunăstării populaţiei aceste tăieri punctuale, la anumite alimente, a TVA, în contextul aplicării unei cote aproape insuportabile la facturile de întreţinere, de pildă. Posibil ca taxa să fie un instrument de favoruri politice, la îndemâna partidului care gestionează agricultura. Desigur, pâinea e taxată mai suplu, dar câtă lume primeşte oare bon fiscal, să vadă cum statul ia doar 9% din preţ? Cifrele colectării TVA la pâine indică de fapt un eşec al încercării de a aduce în legalitate negustoria cu pâine. Potrivit estimărilor după care este construit bugetul, în 2015 încasările din TVA vor depăşi 55,5 miliarde de lei, o creştere cu 3% faţă de cele din acest an. Vor creşte ceva mai mult, cu 6,6%, încasările statului din accize. Această taxă se menţine şi ea la o temperatură ridicată, sacrificând ecuaţia de calcul care ţinea cont de evoluţia leului faţă de moneda europeană. Taxa incomodează tot ce înseamnă transport, deoarece se aplică asupra combustibililor. În acest an, datele statistice la zi indică o scădere a consumului de carburanţi, după două manevre succesive de mărire a acesteia. Ca atare, ipoteza creşterii cu 6,6% la încasările din această taxă, în condiţiile în care nivelul ei inhibă consumul, este mult prea optimistă.
În esenţă, cei care au alcătuit bugetul speră ca încasările din venituri fiscale să crească într-un ritm alert, cu 8,21%. În opinia Consiliului Fiscal, această estimare este exagerată. „Consiliul îşi manifestă unele rezerve cu privire la nivelul prognozat al încasărilor aferente categoriilor «impozit pe venit», «contribuţiii sociale», «impozit pe profit», «impozite și taxe pe proprietate» care sunt prognozate a avansa mai rapid decât ar fi justificat de dinamica proiectată a bazelor macroeconomice relevante și de măsurile de politică fiscală adoptate”, comentează sec experţii Consiliului.
Acest ritm alert de creştere, deocamdată pe hârtie, a încasărilor permite o majorare a cheltuielilor, în condiţiile în care sunt acoperite şi golurile lăsate de reducerea contribuţiei pe asigurări sociale şi de diversele măsuri populiste avansate în perioada electorală. Creşte salariul minim, însă toate celelalte indemnizaţii care se stabileau pe baza acestuia, cum ar fi cele ale academicienilor, de pildă, sau cele de merit, îngheaţă la nivelul acestui an.
Surpriza capitolului de cheltuieli este porţia mare repartizată investiţiilor, peste 10 miliarde de euro, sumă care reprezintă 6,3% din PIB. Suma este dublă faţă de aceea cheltuită în acest an. Nu sunt foarte clare marile proiecte care vor utiliza grosul acestor fonduri, de peste 44,7 miliarde de lei. „Creşterea prognozată a cheltuielilor de investiţii se bazează în cea mai mare parte pe o creştere proiectată spectaculoasă (aproape dublare faţă de execuţia bugetară din 2014) a absorbţiei fondurilor europene, care, deşi dezirabilă, pare foarte puţin probabil a se realiza, în timp ce cheltuielile de capital finanţate din surse proprii sunt proiectate a creşte, faţă de nivelul foarte scăzut înregistrat în 2014 (ele scad semnificativ însă ca procent din PIB faţă de perioada 2010-2013)”, notează Consiliul Fiscal.
Schema încasărilor, a cheltuielilor şi a deficitului este clară, însă remanierea guvernului, efectuată după ce s-a alcătuit bugetul, poate schimba pe ici, pe colo distribuirea fondurilor. Dispar unele ministere, altele se comasează şi astfel putem observa alte alocări. Probabil că era gândită posibilitatea unor concedieri, de vreme ce în buget scad cheltuielile cu personalul cu 6,5%. Guvernul devine deci mai suplu. Alocările iniţiale par a fi, pe alocuri, gesturi amicale sau semnale de bunăvoinţă. Cresc sub necesităţi, după tensiuni explicative, sumele acordate DNA, deşi retorica anticorupţie se menţine în prim-planul vieţii publice. În general, banii alocaţi justiţiei sunt mai puţini în 2015. Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie va putea cheltui 65,5 milioane de lei, nivel inferior sumelor alocate iniţial în 2014 (66,23 milioane de lei) şi mult sub banii primiţi la rectificări (85,48 milioane de lei). Curtea Constituţională primeşte mai puţin, 12,45 milioane de lei, faţă de 14,69 milioane de lei în 2014, Consiliul Legislativ va avea un minus de jumătate de milion de lei. Tăieri de cheltuieli apar şi la Curtea de Conturi sau la Consiliul Concurenţei. Cresc însă sumele puse la dispoziţia Avocatului Poporului, instituţie obedientă PSD. Avem deci o schiţă de buget de un optimism aproape naiv, insensibil faţă de lupta anticorupţie, care menţine o presiune fiscală mare asupra consumului.