De același autor
Avem un avertisment sever de la Consiliul Fiscal şi o notă mai bună dată de una dintre marile agenţii de rating, în mare parte datorită încrederii pieţelor financiare în Dacian Cioloş.
Premierul Dacian Cioloş dă ultimele lămuriri despre construcţia şi filosofia bugetului în faţa unor fotolii goale, părăsite de aleşii obosiţi de lectura textului, plictisiţi de cifrele sale şi, în general, grăbiţi să plece în vacanţă.
Lucrările comisiilor au durat puţin, amendamentele au fost respinse de logica unui buget ale cărui cheltuieli au urcat la limita maximă a deficitului. Lectura opiniei Consiliului Fiscal despre proiectul de buget ne reaminteşte realitatea că acesta este un document alcătuit din cifre şi decizii impuse de Cabinetul Ponta. Imaginaţia creativă a actualului cabinet se simte, poate, în majorarea cheltuielilor pentru sănătate, educaţie şi cercetare. Toate celelalte componente ale bugetului, de la majorări de salarii la reduceri de taxe, ar fi putut exista şi în ipoteza că fostul cabinet condus de Victor Ponta ar fi rămas la butoane. Ca atare, proiectul de buget nu avea de ce să se împiedice în parlament, întrucât toată suflarea politică era mulţumită: stânga jubila, deoarece majorările de salarii au rămas neatinse, dreapta răsufla uşurată, deoarece tăierile de taxe nu mai sunt atribuibile unui guvern de o altă culoare politică.
Plictiseala i-a împiedicat, probabil, pe politicieni, dar şi pe guvernanţi să corecteze unele exagerări. Astfel, bugetul de asigurări sociale include şi 200,4 milioane de lei rezultaţi din supraimpozitarea veniturilor obţinute din activităţile independente ale celor care au şi salarii. Politicienii nu au comentat în vreun fel această măsură care descurajează munca şi care îi discriminează pe unii dintre români, cei care pot plăti de câteva ori contribuţiile pentru asigurări de sănătate, în timp ce alţii nu plătesc nimic. În plus, măsura descurajează asigurările private de sănătate şi frânează astfel dezvoltarea unii sistem medical modern, european.
Din această conjunctură preelectorală a ieşit un proiect de buget inundat de optimism, care se bizuie pe o creştere a economiei pe seama consumului sporit. Printre rânduri, Consiliul Fiscal avertizează că euforia consumului a fost o experienţă nefericită a trecutului recent. O revenire la sentimentele finalului de an preelectoral 2007, când tensiunea unei crize se întrezărea în analizele unor economişti - printre care şi Roubini, care agita cel mai agresiv pesimism -, dar pe la noi nimeni nu credea că ar trebui impusă o prudenţă în chestiunea cheltuielilor.
În esenţă, Consiliul Fiscal temperează euforia creşterii economiei, pune sub semnul întrebării încasările bugetului, pe care le consideră uşor supraevaluate, şi atrage atenţia că, în cazul unei crize majore externe, vom rămâne descoperiţi şi riscăm să repetăm experienţa anilor 2008-2009. Mai atenţionează şi că ar trebui să existe o gândire prudentă în perspectiva anilor viitori, când deficitele pot sugruma creşterea economiei, sau când crizele externe pot ridica rapid costurile împrumuturilor statului. Anul 2017 va fi dificil în perspectiva continuării relaxării fiscale și există riscul să avem o problemă cu banii pentru pensii. Deocamdată, politicienii se gândesc doar la anul electoral, văd ei pe urmă cum se descurcă. Cabinetul Cioloş nu a intenţionat să-şi impună o viziune proprie, tehnocată cu adevărat, de conducere a ţării, preferând să negocieze cu politicienii pentru liniştea actului de guvernare.
Totuşi, credibilitatea lui Dacian Cioloş este imensă, atât de mare, încât agenţiile de rating sar în acţiune chiar înainte de aprobarea bugetului de stat, lucru bizar pentru cei care urmăresc şi înţeleg logica agenţiilor de evaluare financiară. Moody’s tocmai a schimbat perspectiva ratingului României de la stabil la pozitiv. Mai mult, analiştii de la Moody’s confirmă ritmul de creştere cu 4,1% a economiei noastre propus de buget, cu toate că economiştii marilor bănci sunt ceva mai prudenţi şi dau o prognoză care oscilează între 3,6 şi 4%. Ei laudă eforturile de consolidare a datoriei publice, de ţinere în frâu a cheltuielilor şi de reducere a deficitului de cont curent, în mare parte provocat de diferenţa negativă între valuta încasată din exporturi şi cea plătită pe importuri.
Analiştii agenţiei conştientizează riscul derapajului deficitului bugetar, dar consideră că eforturile pentru reducerea evaziunii vor compensa cheltuielile în plus, deoarece vor creşte încasările bugetului. Ca atare, viziunea lor privind deficitul anului viitor este de numai 2,8%, mai relaxată chiar decât a Cabinetului Cioloş, care a prevăzut un deficit bugetar de 2,9%.
Nota de ţară a României poate fi mărită, dacă vom avea creştere economică robustă, dacă se va îmbunătăţi cadrul şi eficienţa instituţiilor (cam ce-şi propune Dacian Cioloş) şi dacă datoria publică nu urcă. Există însă şi riscul revenirii la o perspectivă stabilă sau chiar negativă, dacă, dimpotrivă, datoria publică ar creşte şi dacă balanţa de plăţi a ţării se deteriorează, lucru destul de probabil, deoarece creşterea consumului va stimula şi majorarea importurilor, ceea ce poate amplifica deficitul contului curent. În chestiunea bugetului avem deci un avertisment sever de la Consiliul Fiscal şi o notă mai bună dată de una dintre marile agenţii de rating, în mare parte datorită încrederii pieţelor financiare în Dacian Cioloş.