De același autor
Exerciţiul rectificării arată că banii destinaţi atragerii fondurilor europene sunt folosiţi pentru a cârpi, temporar, pierderile bugetului provocate de reducerea CAS şi, poate, pentru a înviora interesul baronilor locali pentru alegerile prezidenţiale.
Cabinetul condus de candidatul stângii la preşedinţie tocmai a împrăştiat primăriilor o traistă de bani pentru diverse cheltuieli, sub umbrela celei de-a doua rectificări bugetare. În ansamblu, operaţiunea de redistribuire a veniturilor bugetului statului şi recalibrarea încasărilor sale arată o ignorare a perspectivei economice generale a ţării. Guvernul mută bani alocaţi iniţial pentru atragerea fondurilor europene, care ar fi stimulat economia, bunăstarea contribuabililor şi, în final, chiar încasările ulterioare ale statului. Zboară deci către alte cheltuieli 2,4 miliarde de lei din proiectele de finanţare din fonduri europene nerambursabile, plus încă 451 milioane de lei din zona de finanţări rambursabile. Cresc însă cheltuielile pentru achiziţia de „bunuri şi servicii“ cu aproape un miliard de lei, asta în plin scandal al achiziţiilor de programe soft. Să sperăm că nu vor fi sume aruncate pe fereastra şpăgilor. Tot din banii europeni, plus ceva ciupeli de la unele ministere, este compensat şi miliardul de lei care zboară prin reducerea CAS.
Norocul acestui exerciţiu de rectificare este încrederea că România va respecta ţinta de deficit fiscal, consolidată de acordul semnat cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) şi cu Comisia Europeană. Un acord tensionat deocamdată, dar care, iată, s-a tradus în scăderea costurilor împrumuturilor statului cu 572 de milioane de lei. O economie de jumătate de miliard, care însă ia şi ea drumul primăriilor. Nu insist asupra altor tăieri şi adăugări de bani, deoarece unele au logica lor în actualul context de tensiuni globale. Şi mă refer aici la servicii secrete şi armată.
Consiliul Fiscal, într-o analiză nervoasă şi succintă, a arătat însă că această rectificare e croită pe supradimensionarea unor venituri şi pe ignorarea unor semnale negative. De pildă, Consiliul Fiscal veştejeşte speranţa că statul va încasa în plus, în ultimele trei luni ale anului, jumătate de miliard de lei din taxa pe valoarea adăugată (TVA). Nu există vreo bază realistă pentru a estima aşa o creştere, dimpotrivă. După zece luni de aplicare, iată, încasările din TVA pe făină şi produsele ei au scăzut cu 386,7 milioane de lei. O scădere abruptă, cu 55,1%, a încasărilor bugetului în intervalul aplicării măsurii faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior. Când a fost prezentată, măsura promitea că va scădea preţul pâinii şi îi va târî în legalitate pe evazioniştii domeniului. „Datele ANAF arată şi o scădere a numărului mediu lunar de deconturi depuse de companiile cu activitate aferentă codurilor CAEN 1061 şi 1071 vizate de reducerea TVA, de la 2.481 în perioada septembrie 2012 - iulie 2013 la 2.382 în perioada septembrie 2013 - iulie 2014 (-4,0%), ceea ce, de asemenea, pare să indice lipsa unei creşteri a conformării voluntare la plată.“ Deci scăderea poverii fiscale pe făină şi pâine nu a redus evaziunea domeniului, ceea ce pune sub semnul întrebării oportunitatea măsurii şi poate inhiba alte scăderi de TVA, dorite sau necesare în alte zone ale economiei.
Când vezi mutările disperate de bani, de la fonduri gratis la cheltuielile primăriilor, nu poţi să nu te temi de noi taxe. Sau de urcarea impozitelor actuale, deoarece e clar că economia nu generează bani în plus. Ţi-e şi frică să te gândeşti la reintroducerea impozitului progresiv, acela în care angajaţii cu cele mai mici salarii din Europa sunt cei de la care se vor smulge bani în plus pentru umplerea golurilor din buget. Evaziunea stă nesimţită faţă în faţă cu Fiscul şi-şi vede de treabă, după cum demonstrează comportamentul negustorilor de pâine. Reducerea cu 5% a contribuţiilor sociale ale firmelor nu va produce bani pentru angajaţi sau pentru bugetul statului. Cel mult va compensa din pierderi. Această tăiere a costurilor muncii va reduce încasările bugetului de asigurări sociale cu un miliard de lei în două luni de execuţie, arată estimările. Şi aici apare un truc, greu de descifrat. Statul însuşi ar economisi 270 de milioane de lei din reducerea CAS pentru bugetari, însă, dacă te uiţi în cifrele rectificării, constaţi, aşa cum a făcut Consiliul Fiscal, că reducerea de cheltuieli estimată este de zece ori mai mică. Unde dispare economia de 248 de milioane de lei? Rămâne unul dintre misterele Finanţelor, care, iată, nu înţeleg nici acum, după un sfert de veac de abandon al comunismului, că trebuie să explice clar, din timp şi detaliat ce face cu banii contribuabililor.
Fără investiţii, fără finanţări externe şi în absenţa investiţiilor străine directe, care urmăresc prudent scena politică, nu avem cum să stimulăm economia. Iar dacă economia bălteşte, nu vom avea nici salarii mai mari, nici pensii mai bune şi nici bani mai mulţi la buget. În esenţă, exerciţiul rectificării arată că banii destinaţi atragerii fondurilor europene sunt folosiţi pentru a cârpi, temporar, pierderile bugetului provocate de reducerea CAS şi, poate, pentru a înviora interesul baronilor locali pentru alegerile prezidenţiale. //
CITIȚI ȘI